شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#لاریجانی#اصلاح طلب

نظر یک اصلاح طلب درباره آینده سیاسی آملی لاریجانی

کدخبر: 439527
اقتصادنیوز : یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: : آقای صادق لاریجانی در نامه‌ای اعلام کرده که به نجف خواهد رفت اما به نظر من اگر نجف هم بروند این نجف با نجف قبل از انقلاب تفاوت دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا ،سید محمود میرلوحی  در خصوص استعفای صادق آملی لاریجانی از شورای نگهبان، اظهار کرد: خانواده لاریجانی و آقای صادق لاریجانی موقعیت‌های فوق‌العاده‌ای داشتند در واقع چنین موقعیتی از یک جهت نمی‌تواند نقطه مثبتی باشد یعنی دو قوه دست دو برادر باشد. در کشوری که این همه نیروهای متنوع و توانمند هستند، استفاده از دو برادر در دو قوه یک اشکالی است که از قبل وجود داشته است به خصوص در بخش انتصابی کشور.

وی افزود: پست‌های انتصابی از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و قوه قضاییه، سپاه و نیروهای مسلح و صدا و سیما بسیار حالت محدودی پیدا کرده است و به یک جمع خاصی منحصر شده است.

میرلوحی بیان کرد: آقای احمدی‌نژاد زمانی که به شرایطی رسید و دوره‌اش تمام شد، در جهت اصلاح‌طلب شدن گام برداشت. ما سال‌هاست می‌گوییم که این توزیع قدرت در کشور، ایجاد انحصار در مناصب رسمی و مراکز قدرت پرهزینه و برای کشور گران تمام می‌شود. زمانی که دولت نهم و دهم ایجاد شد و آقای احمدی‌نژاد روی کار آمد و قدرت در کشور یک دست شد، دیدیم که چه بر سر کشور آمد و مشاهده کردیم که هر روز به یکدیگر نان قرض می‌دادند و از پیروزی‌ها و دستاوردها و سفرهای استانی خود پرده‌برداری می‌کردند.

خانواده لاریجانی اگر همچنان خود را اصولگرا تعریف کنند، افق سیاسی‌شان مبهم و بلاتکلیف می‌شود/ ایجاد انحصار در مراکز قدرت برای کشور گران تمام می‌شود

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مسکن که برگ برنده آقای احمدی‌نژاد بود در پایان دولت ایشان گرفتاری‌های شدید ایجاد کرد به گونه‌ای عمل کردند که مردم احساس کردند که باید به یک دولت متفاوت رأی دهند بر همین اساس همه پشت سر آقای روحانی ایستادند چون کشور در دست انداز تصمیمات غیر عقلانی افتاده بود.

وی تصریح کرد: صحبت من با آقای آملی لاریجانی این است که  شما در نظارت استصوابی نقش اصلی داشتید امروز نیز این نظارت استصوابی دامن خودتان را گرفته است فقط اینگونه نیست که اصلاح‌طلبان و کسانی که متفاوت با شما فکر می‌کردند را گریبان‌گیر کند. نظارت‌های انتخاباتی جلو می‌رود تا جایی که حداقل امکان و فرصت برای رقابتی شدن انتخابات را بگیرد. در این فضا قانون اساسی و همه اصول آن عملا به تعویق افتاده است به خصوص در حوزه انتخابات و حقوق اساسی مردم اما نکته‌ای را باید به جریان اصولگرا یادآور شد که این مسیری که شما در پیش گرفته‌اید، متاسفانه انتها و فرجام هم ندارد؛ سخت‌گیری‌ها را بیشتر نکنید؛ بالاخره مادامی که انتخابات در جمهوری اسلامی موضوعیت دارد شما نمی‌توانید قانون اساسی و بخش انتخابات آن را حذف کنید در قانون اساسی بر میثاق ملی تاکید شده است که انتخابات جزو آرای عمومی و اصولی و غیرقابل تغییر است مانند اسلامی بودن قانون اساسی.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: جریان اصولگرایی خودشان می‌گویند که رویش و ریزش دارین اما متاسفانه به نظر می‌آید که با این رویه‌ای که پیش گرفتند مرتباً در حال ریزش هستند و هیچ رویشی ندارند. 

وی افزود: خانواده لاریجانی ریشه و سابقه و تجربه فراوانی دارند به نظر می‌رسد که از دو حالت خارج نیست یا باید به معنای کامل اصلاح‌طلب شوند که مانند بقیه اصلاح‌طلبان می‌شوند و باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد اما اگر بخواهند همچنان خود را به عنوان یک اصولگرا مطرح کنند، به نظر می‌رسد که آفتاب و افق سیاسی‌شان مبهم و بلاتکلیف می‌شود و به سمت مسیر کاهندگی و حذف و انزوا پیش می‌روند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: آقای صادق لاریجانی در نامه‌ای اعلام کرده که به نجف خواهد رفت اما به نظر من اگر نجف هم بروند این نجف با نجف قبل از انقلاب تفاوت دارد. امروز آقای سیستانی در نجف دیدگاهی مبنی بر جدایی دین از سیاست دارند بنابراین امتداد دین و حکومت در کنار یکدیگر را نمی‌پذیرند بنابراین اگر به نجف هم بروند استقبال از ایشان و دیدگاه‌های قبلی‌شان غیرممکن است مگر اینکه ایشان به نجف بروند و دیدگاه‌های قبلیشان را نفی کنند و اگر بخواهد به حوزه علمیه قم بازگردد، فضای حوزه علمیه قم فعلاً برای کسی که از نگاه نقد قصد صحبت کردن دارد، بسیار محدود است. آقای صانعی، مرحوم منتظری و آقای موسوی اردبیلی اشخاصی بودند که با آنها بسیار سخت گیری شد بنابراین فضای قم هم  فضای استقبال از آقای لاریجانی نخواهد بود. در مجموع به نظر می‌رسد که باید منتظر بمانیم و ببینیم که این اختلافات چه نتیجه‌ای خواهد داشت.