شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#اروپا#انرژی اتمی

بازتاب هشدار رئیسی به غرب | آمریکا و اروپا امروز درباره پرونده هسته‌ای ایران تصمیم می‌گیرند؟

آمریکا و کشورهای اروپایی امروز جمعه درباره مجازات احتمالی ایران پس از انتشار گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به جمع‌بندی می‌رسند و تصمیم‌گیری می‌کنند.

ابراهيم رئيسى

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، پس از کاهش شدید دسترسی ناظران و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مراکز هسته‌ای ایران در پی روی کار آمدن دولت تازه در تهران، انتظار می‌رود سه کشور اروپایی درگیر در توافق هسته‌ای همراه با ایالات متحده امروز برای انتشار یک بیانیه علیه تهران به نتیجه برسند. رابرت مالی، نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران با دیپلمات‌های فرانسه، آلمان و انگلستان در پاریس گفتگو می‌کند.

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در حالی برگزار می‌شود که پیش‌تر سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران نسبت به هر نوع اعمال مجازات علیه تهران به غربی‌ها هشدار داده و اعلام کرده است ارسال پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند مانعی بزرگ برای بازگشتن ایران به میز مذاکره در وین شود و از سر گیری گفتگوها را برای احیای توافق هسته‌ای ایران با غرب موسوم به برجام به تاخیر بیندازد.

روسیه به اروپایی‌ها هشدار داده است با برداشتن گام‌های تنبیهی شرایط احیای برجام را پیچیده‌تر نکنند و همزمان از ایران خواسته است زودتر به میز مذاکره و گفتگو بازگردد. مالی روز پنجشنبه در مسکو با روس‌ها درباره پرونده هسته‌ای ایران گفتگو کرد به این امید که کرملین بتواند تهران را از خطرهای احتمالی طولانی شدن مذاکره‌های هسته‌ای آگاه کند. گفته می‌شود رئیسی و ولادیمیر پوتین، رئیسان جمهوری ایران و روسیه این هفته در دوشنبه پایتخت تاجیکستان با هم دیدار و گفتگو می‌کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده پیش از این گفته بود: «ما به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که بازگشتن به تعهدهای برجامی هم نمی‌تواند منافع توافق هسته‌ای را بازتولید کند. هر چند هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم.» با توجه به گزارش اخیر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر «محدود شدن شدید فعالیت‌های بازرسان آژانس در ایران»، انتظار می‌رود غرب خیلی زود برای اعمال مجازات علیه تهران به نتیجه برسد.

کارشناسان معتقدند گروسی کسی نیست که بخواهد از در رویارویی با ایران وارد شود و تمام تلاش خود را برای رسیدن به سازش با تهران و ادامه فعالیت بازرسان آژانس به کار می‌گیرد. با این حال، درخواست او برای سفر به ایران در دولت جدید ایران به حال تعلیق درآمده است. گزارش تازه آژانس نشان می‌دهد میزان ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد ایران به ۸۴.۳ کیلوگرم رسیده که ۲۰ کیلوگرم بیش از ذخیره سه ماه پیش است.