شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#داعش#آمریکا#عراق

دلایل افزایش حملات داعش در عراق و ردپای آمریکا


دلایل افزایش حملات داعش در عراق و ردپای آمریکا

نمایندگان پارلمان عراق و تحلیلگران این کشور به دلایل افزایش تحرکات تکفیری‌ها و ردپای آمریکا در آن پرداختند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل ازالمعلومه، «قاسم الکریطی» مسئول عملیات تیپ 41 حشد شعبی عراق به دلایل ادامه حملات داعش به مناطقی از عراق پرداخت.

وی افزود: فشار اطلاعاتی آشکار در استان‌های کرکوک، دیالی و صلاح الدین سهم بسزایی در افزایش اقدامات تروریستی در برهه اخیر داشته است.

الکریطی گفت: دخالت آمریکا نقش زیادی در تضعیف اقدامات امنیتی عراق  رصد تحرکات عناصر تروریستی در مناطق مذکور دارد.

وی بیان کرد: نیروهای آمریکایی کمک زیادی به عناصر تروریستی در اقدامات جنایتکارانه آنها دارند و مانع از رصد تحرکات تروریست‌ها و خنثی کردن این اقدامات تروریستی می‌شوند و به همین دلیل شاهد افزایش حملات عناصر داعشی هستیم.

2کشته بر اثر انفجار بمب در دیالی

«احمد العزاوی» از فرمانده حشد العشائری عراق از کشته شدن دو نفر بر اثر انفجار بمب کنارجاده ای در نزدیکی روستایی در استان دیالی عراق خبر داد و به انجام تحقیقات درباره این حادثه که اولین از نوع خود پس از مدتهاست، اشاره کرد.

کرکوک به  عملیات امنیتی نیاز دارد

«احمد الربیعی» کارشناس امور امنیتی عراقی اعلام کرد که استان کرکوک به عملیات نظامی گسترده قبل از برگزاری انتخابات آینده نیاز دارد.

وی افزود: مساحت جغرافیایی گسترده استان کرکوک نیاز به عملیات نظامی گسترده از سوی حشد شعبی و نیروهای امنیتی به منظور غلبه بر بازمانده های داعشی نیاز دارد.

الربیعی گفت: داعش توان تصرف اراضی جدید را ندارد و هیچ شاهدی مبنی بر بازگشت داعش وجود ندارد. تکفیری‌ها از خلأ امنیتی استفاده می‌کنند. داعش همچنان در حرکت است و دست به ربایش افراد و حملاتی می‌زند و نیروهای امنیتی و غیرنظامیان را در مناطق مختلف کرکوک هدف قرار می دهد.

کمک نظامیان آمریکایی به داعش در عراق

از سوی دیگر «محمد کریم» نماینده وابسته به ائتلاف فتح در پارلمان عراق هم گفت: نیروهای آمریکایی به داعش برای هدف قرار دادن نیروهای امنیتی عراق کمک می‌کنند.

وی افزود: ما بر خروج نظامیان آمریکایی از عراق اصرار داریم به ویژه که حملات به نیروهای امنیتی تکرار می‌شود. عراق نمی تواند که ادامه حضور نظامیان آمریکایی را در اراضی خود بپذیرد به ویژه پس از جنایاتی که آنها مرتکب شدند که برخی ضد حشد شعبی و برخی دیگر ضد نیروهای امنیتی عراق بوده است.

محمد کریم تصریح کرد: نیروهای امریکایی در راستای کمک به نیروهای عراقی حرکت نمی‌کنند بلکه در راستای هدف قرار دادن نیروهای امینتی ومرزبانی عراق به منظور کمک به داعش حرکت می‌کنند.

انهدام دو موضع داعشی در الانبار

یک منبع امنیتی عراقی از انهدام دو موضع داعشی در صحرای الانبار در غرب عراق خبر داد و اعلام کرد: این دو مرکز از سوی داعش برای مخفی و انباشتن تسلیحات و حمله به نیروهای امنیتی در مناطق غربی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این منبع گفت: اطلاعات دقیق به انهدام این دو مرکز کمک کرد.

خنثی سازی شبکه تروریستی که فرمانده حشد شعبی را هدف قرار داده بود

یک منبع عراقی از خنثی سازی شبکه دخیل در سوءقصد تروریستی به یکی از فرماندهان حشد شعبی  در دیالی که منجر به زخمی شدن این فرمانده شد، خبر داد و اعلام کرد که نتایج تحقیقات از این شبکه تروریستی متعاقبا اعلام خواهد شد.

راهکار پایان دادن به حملات داعش

«حسین نرمو» نماینده استان نینوا در پارلمان عراق ضمن تاکید بر ضرورت پایان دادن به حملات داعش در مناطق مختلف عراق گفت: گام اول انجام عملیات نظامی برای درهم کوبیدن مواضع و مخفیگاههای تروریست‌هاست و گام بعدی هم کمک گرفتن از حشد شعبی به عنوان نیروی قوی و موثر.

وی تاکید کرد: گام بعدی پشتیبانی از اقدامات امنیتی و داشتن روحیه میهن پرستی است.

نرمو بر ضرورت توقف انتقال خانواده های داعشی از اردوگاه الهول به استان نینوا هم تاکید کرد.

هشدار درباره ادامه حملات ترکیه

«محمد ابراهیم» نماینده استان نینوا در پارلمان عراق درباره ادامه حملات ترکیه به مناطق شمالی عراق هشدار داد و گفت: ترکیه به دنبال اجرای طرح توسعه طلبانه در اراضی عراق و سیطره بر این مناطق به ویژه در استان نینوا است که هرازگاهی به بهانه «پ ک ک» آنرا مورد تاخت و تاز قرار می دهد.
وی افزود: دولت باید اقدامات بازدارنده برای توقف حملات به عمل آورد.

همزمان «کاطع الرکابی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت: سکوت در قبال تحرکات نظامی ترکیه سبب طمع ورزی بیشتر آنکارا در عراق شده است و نیروهای زمینی آن تا مرز استان دهوک پیشروی کرده‌اند.

وی افزود: دخالت ترکیه موضوع تازه ای نیست اما رخنه زمینی اخیرا بیشتر شده است. ترکیه حسن همجواری را نادیده گرفته است و دولت باید شیوه دیگری برای توقف این حملات در پیش گیرد و تماشاگر رنج مردم مناطقی نباشد که نیروهای ترکیه در آنها حضور دارند.

انتهای پیام/