شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رزمایش#روسیه#بلاروس

در خاک روسیه و بلاروس؛

رزمایش عظیم «زاپاد ۲۰۲۱» از امروز آغاز می شود

رزمایش عظیم «زاپاد ۲۰۲۱» از امروز آغاز می شود

درست زیر چشم ناتو، کشورهای روسیه و بلاروس رزمایشی عظیم را با حضور نظامیانی از ۷ کشور دیگر ترتیب داده اند که به طور ویژه بر روی استفاده از هواپیماهای نظامی متمرکز است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، رزمایش بزرگ «زاپاد ۲۰۲۱» روسیه و بلاروس با حضور ۲۰۰ هزار نیروی نظامی، بیش از ۸۰ فروند هواپیما و بالگرد و افزون بر ۷۶۰ قطعه تجهیزات و ادوات نظامی، از امروز جمعه ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) در حالی آغاز می شود که کشورهای همسایه و ناتو آن را به دقت رصد می کنند.

این رزمایش در ۹ محوطه آموزشی در داخل خاک روسیه و پنج محوطه آموزشی در داخل خاک بلاروس انجام می شود. همچنین در این رزمایش، نظامیانی از هفت کشور ارمنستان، هند، قزاقستان، قرقیزستان، مغولستان، پاکستان و سریلانکا حضور خواهند داشت.

به گفته سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه؛ زاپاد ۲۰۲۱ که تا ۲۵ شهریور ادامه خواهد داشت؛ به ویژه بر استفاده گسترده از هواپیماهای نظامی متمرکز است.

پیشتر، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو مدعی شد که مانورهای نظامی «زاپاد» که در پی آرایش نظامی روسیه در مرزهای اوکراین برگزار می‌شود، خطر بروز یک برخورد یا خطای محاسباتی را که می‌تواند به بحران بیانجامد، تشدید می‌کند.

در مقابل، روسیه می‌گوید که برگزاری این رزمایش در داخل خاک خود جزء حقوق این کشور است و اینکه مسکو نسبت به اعلام شمار نیروهای شرکت کننده در این رزمایش‌ها شفاف عمل کرده است.