شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت
تورم 100 درصدی محصولات کشاورزی در بهار 1400

معرفی عامل اصلی جهش قیمت محصولات کشاورزی+ نمودار و جدول

کدخبر: 438364
اقتصادنیوز: افزایش نرخ ارز موجب سطح بالای تورم در کالاهای بخش کشاورزی در بهار 1400 شد. در بررسی آمارهای محصولات بخش کشاورزی در مقایسه با سال گذشته مشاهده می شود تورم نقطه ای 8 کالا بیش از 100 درصد بوده و تا 401 درصد نیز به ثبت رسیده است.

به گزارش اقتصادنیوز ، محصولات کشاورزی در بهار امسال، تورمی فراتر از 100 درصد را در 8 کالای خود به ثبت رسانده است.این افزایش موجب تغییر درتورم محصولات لبنی و سایر محصولات وابسته در این فصل شده است.این در حالی است که در بخش خدمات که مستقیما با دستمزد کارگر مواجه است رشدی غالبا کمتر از 50 درصدبه ثبت رسیده است.

تورم های بالای صد در صد در بهار 1400

قیمت 8 کالا درمحصولات کشاورزی در بهار 1400 در مقایسه با سال قبل بیش از 100 درصد افزایش پیدا کرده است. در این میان کاه با رشد قیمت 401 درصدی در مقایسه با سال قبل بیشترین میزان تورم نقطه ای را در میان کالاهای اساسی داشته است. به عبارت دیگر قیمت این کالا نسبت به بهار 99 تقریبا 5 برابر شده است.

در ادامه کالای جو،‌ کلزا (دانه های روغنی)، هلو، زردآلو، عدس، یونجه، و گندم دیگر کالاهای محصولات کشاورزی بودند که در این فصل تورمی بالاتر از سطح 100 درصد را به ثبت رسانده اند.

رکورد های بعدی تورم در این ماه نیز به ترتیب به کالاهایی از قبیل شیرگاو، گیلاس، گوجه فرنگی، نخود، خیار آلبالو و.. تعلق داشته که همگی پایین تر از نرخ 100 درصد بوده و بالاتر از سطح 50 درصد به ثبت رسیده اند.

اما در این رشد قابل توجه در قیمت ها چه عواملی تاثیر گذار بوده است؟

تورم

رد پای دلار در محصولات کشاورزی

در بین کالاهای با تورم بالا یک نکته مهم به چشم می خورد این کالاها یا وارداتی هستند یا صادراتی.

دراین میان بررسی ها نشان می‌دهد کالاهای کاه، جو، کلزا، هلو، عدس، یونجه و گندم کالاهای وارداتی هستند که متناسب با افزایش نرخ ارز تورمی فراتر از 100 درصد را به ثبت رسانده اند.

افزایش نرخ دلار موجب رشد ریالی پول محصولات صادراتی بخش کشاورزی در کشور شده و در نتیجه مصرف کننده با تورم بالاتری ( تحت تاثیر نرخ ارز)  این کالا را خریداری می کند.

در مقابل کالاهای زردآلو، گیلاس و گوجه فرنگی کالاهای صادراتی بوده که در بهار امسال رشدی فراتر از 70 درصد را در مقایسه با سال قبل داشته اند.

اما چه عاملی می تواند در پس تورم بالای کالاهای صادراتی در داخل کشور باشد؟

به نظر می رسد نرخ ارز در این دسته از کالاها نیز زمینه ساز رشد قیمت باشد. با افزایش نرخ ارز دریافتی ریالی حاصل از فروش این کالاها، عرضه کنندگان به صادرات تمایل بیشتری نشان می دهند. این عمل موجب فروش کمتر در داخل کشور یا رشد بیشتر قیمت ها برای مصرف کنندگان داخلی می شود. این زنجیره علت و معلولی در داد و ستد می تواند با پشتوانه عامل اصلی افزایش نرخ ارز از دلایل مهم رشد قیمت کالاهای صادراتی در داخل کشور باشد.

درنهایت افزایش محصولاتی از قبیل یونجه، کاه و سایر نهاده های دامی موجب رشد تورم در محصولات لبنی شد. در همین رابطه تورم نقطه ای در شیرگوسفند برابر با 56.7 درصد و در شیرگاه برابر تقریبا 90 درصد به ثبت رسید.

تورم

عدم تناسب رشد قیمت کالاها با نرخ دستمزد در بهار 1400

در سوی دیگر گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار در خصوص تورم محصولات و خدمات کشاورزی در بهار 1400 مشاهده می شود رشد دستمزد کارگر، سطحی به مراتب پایین تر از افزایش تورم در کالاهای کشاورزی داشته است.

در همین رابطه درآمد کارگر میوه چین مرد (روزکاری) رشدی 42 درصدی نسبت به بهار سال قبل را تجربه کرده و درآمد کارگر میوه چین زن (روزکاری) تنها 10 درصد نسبت به موقعیت مشابه خود در سال 99 افزایش پیدا کرده است.

دراین میان کارگر وجین کار وتنک کارزن (روزکار) با رشدی 91.6 درصد و  دروگر غلات مرد (روزکار) باافزایش سالانه 80 درصد بیشترین افزایش درآمد را در این موعد به ثبت رسانده اند.

در این بررسی به 9 بخش اشاره شده که تورم 5 مورد از آنها پایین تر از 50 درصد بوده است.

تورم