شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزیر خارجه#قطر

انجام نخستین پرواز تجاری بین‌المللی از فرودگاه کابل

قطر: نخستین پرواز تجاری بین المللی از فرودگاه کابل انجام شد

وزیر خارجه قطر با اعلام اینکه نخستین پرواز تجاری بین المللی از فرودگاه کابل در روز پنج شنبه انجام شد، آن را سرآغازی برای بازگشایی «فرودگاه بین المللی حامد کرزای» دانست.

به گزارش مشرق به نقل از دیلی صباح، شیخ «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر روز پنج شنبه در اسلام آباد با اعلام اینکه فرودگاه کابل «ظرف روزهای گذشته تحت آزمایش و عملیاتی شدن بوده» گفت که امروز (پنج شنبه) نخستین پرواز تجاری بین المللی از زمان خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک افغانستان انجام شد که این امر به بازگشایی فرودگاه بین المللی حامد کرزای در کابل کمک می‌کند.

وی با تشکر از گروه طالبان برای کمک به بازگشایی این فرودگاه گفت که «ما توانستیم نخستین هواپیما ر ا با مسافرانش یک ساعت پیش به پرواز درآوریم».

گفتنی است، حدود ۲۰۰ تبعه خارجی از جمله اتباع آمریکا روز پنج شنبه با یک پرواز تجاری خاک افغانستان را ترک کردند که از زمان پایان روند خروج نظامیان خارجی، این نخستین خروج اتباع بیگانه در مقیاس بزرگ از خاک افغانستان بشمار می‌رود.

در این میان، پرواز خط هوایی قطر (قطر ایرویز) از کابل به دوحه به مثابه دستاوردی غیرمنتظره در روند پرفراز و نشیب ایجاد هماهنگی میان ایالات متحده و دولت موقت و جدید طالبان در افغانستان قلمداد می‌شود. یک مقام بلندپایه دولت آمریکا که به دلیل عدم اختیار قانونی برای گفتگو در این باره خواست نامش فاش نشود، تعداد اتباع غربی سوار بر این پرواز قطر را اعلام کرد و گفت که دو تن از مقامات بلندپایه طالبان- وزیر خارجه جدید و معاون نخست وزیر- به روند خروج این اتباع کمک کرده‌اند.

به گفته این مقام آمریکایی، اتباع آمریکا، دارندگان کارت سبز آمریکا و اتباع سایر کشورها از جمله آلمان، مجارستان و کانادا از جمله مسافرین این پرواز بودند.

«مطلق بن ماجد آل قحطانی» نماینده قطر نیز گفت که ۲۰۰ مسافر دیگر قرار است روز جمعه افغانستان را ترک کنند و یک دیپلمات نیز از خروج شماری از اتباع خارجی از جمله شهروندان آمریکا ظرف چند روز آینده خبر داد.

منبع: مهر