شهر خبر
گفت‌وگو|

اهداف وزارت امور خارجه؛ دیپلماسی پویا در برخورد با اپیدمی کرونا

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تلاش برای واردات واکسن، نشانه‌هایی از توانمندی و فعالیت دیپلماسی پویای کشور است که در این برهه، یک دیپلماسی علمی و تکنولوژی انجام می‌گیرد تا با این اپیدمی برخورد شود.

میرقاسم مؤمنی در گفت‌وگو با میزان با اشاره به تلاش‌های دولت برای واردات واکسن اظهار داشت: واردات واکسن از ابتدایی شروع اپیدمی کرونا وجود داشت، اما در دولت قبلی یک ناهماهنگی میان ارگان‌های مختلف وجود داشت. نهاد‌ها جهت تعامل با یکدیگر یک ناهماهنگی وجود داشت که باعث می‌شد واردات واکسن در کنار تولید واکسن با خلاء مواجه شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: مسئله کووید ۱۹ یک مسئله جهانی و پایدار است و دائماً سویه‌های مختلفی از این ویروس در جهان شناخته می‌شود این کشور ما هم از این قضیه مستثنا نیست. بنابر این مقامات برای جلوگیری از انتشار این ویروس مجبور بودند واکسن‌های جدید و به روز را تهیه کنند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر این ویروس جهش یافته می‌شد و فرصت نمی‌داد که ما بتوانیم در داخل اطلاعات و واکسن‌های خود را بروزرسانی کنیم و سرعت پیشرفت ویروس بسیار بیشتر از پیشرفت تکنولوژی و تولید واکسن بود.

مؤمنی بیان داشت: دولت جدید و دستورات آقای رئیسی و از عزم جدی وزارت بهداشت به دلیل ارتباطات خوبی که وجود داشت، علاوه بر تولید واکسن‌هایی هم از کشور‌های دیگر وارد شد.

وی گفت: این موضوع نشان‌دهنده همدلی و هماهنگی ارگان‌های کشور بود. اگر ما این همدلی را ۶ ماه پیش داشتیم، الان نصف جمعیت کشور واکسینه شده بودند. به دلیل این که همدلی و همفکری و همکاری‌های نزدیک وجود نداشت، مقدار وقفه ایجاد شده بود که الان واکسن‌های مختلف و مورد تایید، وارد می‌شود.

مؤمنی همچنین درباره اقدامات وزیر امور خارجه در این خصوص، تصریح کرد: آقای امیرعبداللهیان دیپلمات جوان، با سابقه و خوش فکر است. بحثی که ایشان داشتند بحث توسعه دیپلماسی و حفظ منافع ملی همراه با عزت ملی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان داشت: آقای امیرعبداللهیان به عنوان یک دیپلمات نه تنها به دنبال توسعه دیپلماسی است بلکه به دنبال عزت ملی هم هست و بحثی که دارد بحث منافع مردم و کشور است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از بعد از انتصاب ایشان و رای اعتماد به کشور‌های مختلف واکسن‌های مختلفی را به ما اهدا کردند. مثلاً در آخرین اقدام اتریش یک میلیون دوز واکسن برای ما ارسال خواهد کرد. این نشانه‌هایی از توانمندی و فعالیت دیپلماسی پویای کشور است که در این برهه، یک دیپلماسی علمی و تکنولوژی انجام می‌گیرد تا با این اپیدمی برخورد شود.

 

 

انتهای پیام/