شهرخبر

آسان ترین و ساده ترین راه برای کاهش فشار خون

آسان ترین و ساده ترین راه برای کاهش فشار خون

محققان می‌گویند با برخی اقدامات ساده می‌توان به کاهش فشار خون کمک کرد.

به گزارش بهداشت نیوز،  فشار خون بالا یکی از بیماری‌های زمینه‌ای خطرناک است که یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون نفر از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند. تحقیقات دانشمندان نشان داده است فشار خون بالا می‌تواند خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مرگبار همانند بیماری‌های قلبی – عروقی، کلیوی، و مغزی را در فرد افزایش دهد.

با این حال، همواره راهکار‌های موثری برای کاهش سطح فشار خون وجود دارد. ورزش کردن یکی از آن راهکارهاست. متخصصان می‌گویند ۳۰ دقیقه ورزش در طول روز می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. اگر از جمله افرادی هستید که زیاد اهل ورزش کردن نیستید، باید به آرامی فعالیت خود را افزایش دهید.

برای این کار، زمان ورزش کردن خود را به ۳ وقت ۱۰ دقیقه‌ای تقسیم کنید. کمتر کسی می‌داند که فعالیت‌های هوازی و سبک اگر به صورت زمان بندی مشخص و منقطع انجام شود، همانند انجام آن به صورت پیوسته برای بدن مفید است.

با این وجود، افرادی که در خطر فشار خون بالا قرار دارند اگر یکباره و ناگهانی اقدام به انجام ورزش‌های شدید کنند، این امر می‌تواند به بدن آن‌ها آسیب وارد کند و فشار خون آن‌ها را بالا ببرد. متخصصان می‌گویند فعالیت‌های سنگین ورزشی باعث افزایش فشار خون شده و اگر این ورزش‌ها شامل بالا بردن دستان به بالای سر و یا تکان دادن مداوم سر باشد فشار به سیستم قلبی – عروقی را تشدید می‌کند.

به همین دلیل، افراد دارای فشار خون بالا و یا مستعد آن باید پیش از انجام فعالیت‌های ورزشی با متخصص مشورت کنند. با این حال، فعالیت‌های ورزشی مانند دوچرخه سواری (به جز در مسیر‌های کوهستانی) می‌تواند برای کاهش فشار خون افراد مبتدی مفید باشد.

برای اینکار می‌توانید از دوچرخه ثابت استفاده کرده و یا از دوچرخه معمولی در مسیر‌های مسطح و بدون شیب که فشار کمتری به بدن وارد می‌کند بهره بگیرید. ۳۰ دقیقه دوچرخه سواری در طول روز برای سلامتی بدن و تنظیم فشار خون مفید است. می‌توانید این ۳۰ دقیقه را به ۳ زمان ۱۰ دقیقه‌ای تقسیم کنید.

ورزش مفید دیگر برای کاهش فشار خون، شنا کردن است. این نوع ورزش به ویژه برای کسانی که از درد مفاصل رنج می‌برند، مفید‌تر است. در صورتی که به درد زانو و مفاصل مبتلا نیستید، می‌توانید از پیاده روی (ترجیحاً در سطوح صاف) بهره بگیرید. در ابتدا و برای گرم شدن بدن به صورت آهسته راه بروید و سپس گام‌های خود را سریع‌تر کنید. ۳۰ دقیقه پیاده روی سریع در طول روز کمک موثری در کاهش فشار خون می‌کند.