شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#خوزستان#منابع#نفت#جدید

استاندار جدید خوزستان اعلام کرد؛

لزوم تخصیص۱۰۰درصد سهم نفت به خوزستان/ منابع ثروت خوزستان صرف عمران و آبادی کشور می‌شود

لزوم تخصیص۱۰۰درصد سهم نفت به خوزستان

اهواز- استاندار جدید خوزستان با تأکید بر لزوم تخصیص ۱۰۰ درصدی سهم نفت به این استان گفت: مسائل خوزستان کاملاً شفاف است و نیازمند برنامه و پیگیری عملیاتی هستیم.

به گزارش مشرق، صادق خلیلیان استاندار جدید خوزستان پیش از ظهر امروز پنجشنبه در مراسم معارفه خود با حضور وزیر کشور با اشاره به این سخن امام راحل که خوزستان دین خودش را به انقلاب و کشور ادا کرده است، گفت: اگر آن تذکراتی که مقام معظم رهبری در خصوص خوزستان رعایت و دنبال می‌شد هم اکنون این مشکلات در خوزستان وجود نداشت.

وی با تأکید بر اینکه باید خوزستان را به سمت پیشرفت و آبادانی سوق دهیم، افزود: با فرمایشات و تأکیدات مقام معظم رهبری حجت بر همه مسئولان ملی و استانی تمام شده و همه باید با همکاری یکدیگر حق شایسته‌ای که خوزستان باید داشته باشد را ادا کنیم.

استاندار جدید خوزستان با اشاره به اینکه این استان سرزمینی است که روی گنج قرار دارد ولی در سال ۹۸ نرخ بیکاری آن پنج درصد بالاتر از میانگین کشوری بود، تصریح کرد: چرا باید چنین وضعیتی را در خوزستان شاهد باشیم؟ وقتی ۴۰ درصد از منابع بودجه ملی دولت از این استان تأمین و باعث عمران و آبادی کشور می‌شود که بخشی از این منابع باید با اولویت به خوزستان اختصاص پیدا کند.

خلیلیان با اشاره به لزوم تخصیص ۱۰۰ درصدی سهم نفت به خوزستان گفت: این منابع و اعتبارات حداقل‌هایی برای این استان است که باید محقق شوند.

وی با اشاره به لزوم تخصیص حق‌آبه خوزستان انتقاد کرد: منابع ثروت خوزستان صرف عمران و آبادی کشور می‌شود که ضرورت دارد از این منابع حق این استان را پرداخت کرد و همچنین باید توازنی میان نقش استان در کشور و رسیدگی به خوزستان وجود داشته باشد.

خلیلیان با اشاره به اینکه همه مسئولان و مردم در یک سنگر برای پشتیبانی از خوزستان و پیشرفت و آبادانی آن قرار دارند، بیان کرد: یک برنامه توسعه و نوین‌سازی برای خوزستان تا دو ماه آینده نهایی و در دولت به تصویب می‌رسانیم؛ مسائل خوزستان کاملاً شفاف است و نیازمند برنامه و پیگیری عملیاتی هستیم.

ضرورت برنامه توسعه متوازن شهر و روستا

وی با اشاره به اینکه حل مشکلات نیاز به پشتوانه دارد، گفت: وضعیت فعلی آبادان بدتر از سال ۵۶ است و بودجه‌های بازسازی کجا رفته است که آبادان و خرمشهر به این شکل باقی‌مانده‌اند؛ بنابراین علاوه بر پروژه‌های عمرانی باید یک برنامه توسعه متوازن شهر و روستا در خوزستان داشته باشیم که توزیع این پروژه‌ها با استفاده از ظرفیت‌های بومی و متنوع قومی در استان باشد.

استاندار جدید خوزستان افزود: در دوران وزارت جهاد کشاورزی به برخی استان‌ها حتی تا پنج بار هم سفر کردم ولی همه سفرها و بازدیدها اجرایی بود؛ برای استان خوزستان به دلیل اینکه خوزستانی بودم و کارهای این استان را تبلیغ نمی‌کردم که بگویند چون خوزستانی بوده این کار را انجام داده است.

خلیلیان با بیان اینکه یک بودجه‌ای برای آب‌وخاک کشور گرفته شد، ادامه داد: بعد برای طرح مقام معظم رهبری که از سال ۷۵ تا ۷۸ راکد مانده بود ساختار اجرایی تعریف و بودجه و ردیف آن را در سطح ملی مصوب کردیم.

کاهش نرخ بیکاری در خوزستان

وی با اشاره به اینکه در توزیع مدیریت‌ها باید تناسب‌های مربوطه را رعایت کرد، ادامه داد: برای کاهش نرخ بیکاری خوزستان می‌توان از ظرفیت بالای بخش کشاورزی، دریایی، معادن، انرژی استفاده کرد؛ توسعه صنایع فرآوری محصولات کشاورزی می‌تواند در زمینه افزایش ارزش افزوده و کاهش نرخ بیکاری استان مفید باشد.

استاندار جدید خوزستان با اشاره به اینکه مشکلات واحدهای تولیدی موجود که اکنون به‌صورت راکد مانده باید حل شود، عنوان کرد: باید سرمایه‌گذاری‌های گذشته را که بلااستفاده مانده است به صحنه بیاوریم؛ همچنین اشتغال موجود را در این واحدها دوباره فعال و از این ظرفیت‌های خالی به‌خوبی استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه توسعه صنایع کوچک و متوسط با کمک مردم و بخش خصوصی یکی از راهبردهای اساسی برای توسعه خوزستان است، یادآور شد: طراحی، عملیات و نحوه استفاده از ظرفیت‌ها از جمله مسائل مهمی هستند که باید در کنار اعتبارات مد نظر باشند.

خلیلیان با اشاره به اینکه صنایع بزرگ خوزستان سهم خود را در توسعه استان ایفا نمی‌کنند، گفت: این صنایع باید نقش خود را در این استان ایفا یا در غیر این صورت صنعتشان را از استان خارج کنند؛ دوران تداوم این وضعیت گذشته و درآمد و مالیات آنها به خاطر فعالیتشان باید به مردم خوزستان اختصاص پیدا کند.

استاندار جدید خوزستان افزود: نمی‌شود صنعتی از منابع درآمد خوزستان استفاده و برای مردم ایجاد آلودگی کند ولی منابع اعتباراتی را در تهران نگهداری کند که با چنین وضعیتی طبیعی است که استان تهران تسهیلات بیشتری می‌گیرد.

لزوم اصلاح ساختارها در خوزستان

وی با اشاره به اینکه فرهنگ بومی و محلی خوزستان غنی و در سطح ملی و بین‌المللی امکان توسعه دارد، افزود: هرچند در ورزش قهرمانی اقدامات خوبی شده ولی باید توسعه ورزش همگانی را محقق کنیم تا از دل این کار قهرمانانی برای خوزستان پرورش پیدا کنند که قطعاً برای استان سرمایه‌های ارزشمندی محسوب می‌شوند و آثار اقتصادی به دنبال دارد.

خلیلیان با تأکید بر اینکه استفاده از همه ظرفیت‌ها برای یک توسعه متوازن منطقه‌ای با استفاده از ظرفیت‌های قومی و بومی و استفاده از همه اقشار مدنظر است، ادامه داد: اینجا نیامدم که وقت تلف کنم و هر وقت احساس کردم وجودم برای خوزستان مؤثر نیست خداحافظی می‌کنم؛ بنابراین همه باید در کنار یکدیگر برای پیشرفت استان فعالیت کنیم.

استاندار جدید خوزستان گفت: اراده حاکمیت و ملی برای توسعه استان خوزستان و کاهش مشکلات آن وجود دارد که باید از این فضا به بهترین شکل استفاده کنیم.

وی با اشاره به لزوم اصلاح ساختارها یادآور شد: باید زمینه حضور سرمایه‌گذاران را در استان فراهم کنیم چون در توسعه خوزستان نقش دارند؛ همچنین مسیر توسعه صادرات غیرنفتی را باید با کشورهای همسایه و اوراسیا داشته باشیم که به ایجاد ارزش افزوده بالاتر برای استان کمک می‌کند.

خلیلیان گفت: در بحث ریزگردها بخشی از این موضوع مربوط به منابع داخلی است ولی در سطح بین‌المللی باید یک دبیرخانه در وزارت امور خارجه ایجاد شود که کشورهای مرتبط با موضوع یک کمیسیون و پیمان مشترک تدوین کنند.

منبع: مهر