شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آتش سوزی#مهاجران

بلاتکلیفی مهاجران اردوگاه سوخته موریای یونان یک سال بعد از آتش سوزی


بلاتکلیفی مهاجران اردوگاه سوخته موریای یونان یک سال بعد از آتش سوزی

حدود یک سال بعد از آتش سوزی مهیب در بزرگترین اردوگاه پناهندگان در یونان همچنان آتن به وعده‌های خود برای بهبود اوضاع این پناهجویان عمل نکرده و این مسئله با انتقادهای نهادهای بین‌المللی مواجه شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، "دویچه وله" آلمان در مطلبی نوشت: سال گذشته در چنین روزی شعله های آتش اردوگاه موریا در جزیره لسبوس یونان را نابود کرد. این اولین بار نبود که در بزرگترین اردوگاه پناهندگان در اروپا آتش سوزی رخ داد، اما هیچ گاه شرایط تا این اندازه فاجعه بار نبود. در آستانه زمستان بیش از 12 هزار پناهنده بی سر پناه شدند.

این آتش سوزی بر اساس تحقیقات انجام شده توسط برخی از ساکنان صورت گرفت و نشانه‌ای دال بر ناامیدی و دلسردی از این شرایط بود. مقامات یونانی البته هیچ گونه اغماضی نشان ندادند و چهار جوان پناهنده مهاجر بازداشت و هر یک به اتهام آتش زدن این اردوگاه به 10 سال زندان محکوم شدند.

همزمان دولت جدید یونان آغازی جدید در سیاست پناهندگان را وعده داد و اعلام کرد که کمپ های مملو از پناهندگان مانند موریا که یک رسوایی برای اروپا بود تعطیل شده و کمپ های جدید با شرایط بهتر جایگزین می شود. بعد از آن یک اردوگاه اضطراری در نزدیکی موریا برای اسکان موقت پناهندگان شکل گرفت. دولت اعلام کرد که اردوگاه مجهزتری حداکثر تا پاییز سال 2021 برای پناهندگان تاسیس می شود، اما تا به حال هنوز این وعده عملی نشده است.

حالا ائتلافی متشکل از 45 سازمان و نهاد حقوق بشری سیاست های مهاجرتی دولت یونان را مورد انتقاد شدید قرار داده‌اند.

سازمان اروپایی موسوم به (EMA) روز چهارشنبه اعلام کرد که حتی یک سال بعد از آتش سوزی اردوگاه پناهندگان موریا هنوز هیچ درسی از این مسئله گرفته نشده است. این نهاد امدادی در اروپا اعلام کرد که اردوگاه جدید پناهجویان در جزایر با هدف محدود کردن آزادی مهاجران و دشوار کردن دسترسی نهادهای امدادی از مردم ایجاد می شود.

این نهادهای حقوق بشری و امدادی اعلام کردن که مقامات یونانی سیاستی مضر در راستای بازدارندگی و مهار پناهجویان و مهاجران را دنبال می کنند.

بزرگترین اردوگاه پناهندگان یونان (اردوگاه موریا واقع در جزیره لسبوس یونان) سال گذشته در چنین روزهایی گرفتار آتش‌سوزی مهیب و ناآرامی‌های شدیدی شد.

انتهای پیام/