شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عاشورا#امام حسین#حسین (ع)#امام حسین (ع)

رویکردی معرفت‌شناختی به عاشورا پژوهی سنتی و مدرن + فیلم


رویکردی معرفت‌شناختی به عاشورا پژوهی سنتی و مدرن + فیلم

حجت‌الاسلام محمدعلی عبداللهی می‌گوید در مباحث مرتبط با قیام عاشورا و نهضت امام حسین (ع) رویکردهای سنتی از اصالت بیشتری برخوردار است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عاشورا حادثه‌ای است در متن دین؛ بنابراین هر کس عزم پژوهش در مورد عاشورا دارد باید پیش‌تر در حوزه‌ی دین پژوهی کار کرده باشد و به متدها و روش‌های استخراج مسائل از دین و روش‌های تحلیل، مطالعه و تحقیق در حوزه‌ی دین آشنا باشد؛ که اگر این آشنایی پیش‌تر اتفاق نیفتد در حوزه‌ی عاشورا نمی‌توان به پژوهش پرداخت.

به طور طبیعی همه‌ی منظرهایی که به یک مسئله باز می‌شود، به سمت مسئله‌ی عاشورا هم باز می‌شود یعنی می‌توانیم از منظر اجتماعی، جامعه‌شناختی، روان‌شناختی، انسان‌شناختی، مردم‌شناختی، فقه، تاریخ، سیاست و همه‌ی مقوله‌های دیگر سراغ این موضوع بیاییم. کسی که می‌خواهد وارد این حوزه شود، باید به یک سری تخصص‌هایی دسترسی داشته باشد به این معنا که باید نسبت به اسلام یک شناخت مناسب داشته باشد؛ در حوزه‌ی قرآن مطالعات دقیق داشته باشد؛ در زمینه‌ی تاریخ پژوهی و مطالعات تاریخی شناخت داشته باشد و به طور ویژه روی آن بخش از تاریخ که به بعثت پیامبر (ص) و دین اسلام - ماجرای پس از بعثت تا کربلا- مربوط است، به خوبی کار کرده باشد؛ والّا توان بررسی در حوزه عاشورا را نخواهد داشت.

 حجت‌الاسلام محمدعلی عبداللهی، پژوهشگر حوزه فلسفه و دین، معتقد است در پژوهش‌های مرتبط با عاشورا، اصالت با رویکردهای سنتی است و کوشش‌های عاشوراپژوهی مدرن در این زمینه چندان قرین توفیق نبوده است.

حسینیه تسنیم , عاشورا , امام حسین (ع) ,

انتهای پیام/