شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بغداد

سفر احتمالی ولیعهد سعودی به بغداد


سفر احتمالی ولیعهد سعودی به بغداد

دو مقام عراقی از سفر احتمالی ولیعهد سعودی به بغداد خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از العربی الجدید، دو مقام عراقی ، که یکی از آنها از کارکنان دفتر «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق است، اعلام کردند که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی قصد دارد برای بررسی پرونده‌های متعدد به عراق سفر کند.

چند روز پیش شاهزاده «عبدالعزیز بن سعود بن نایف» وزیر کشور عربستان سعودی به بغداد سفر کرد و با مقامات عراقی از جمله الکاظمی درباره مسائل امنیتی دو کشور از جمله مبارزه با تروریسم و امنیت مرزها گفت وگو کرد.

شایان ذکر است این اولین بار نیست که درخصوص سفر قریب‌الوقوع ولیعهد سعودی به عراق صحبت می‌شود. پیش از این خبرهایی مبنی بر این سفر اعلام شد اما این سفر انجام نشد و به زمان دیگری موکول شد.

دو کشور عراق و عربستان چندین پرونده مشترک از جمله پرونده مرز بیش از 800 کیلومتری، تبادل اطلاعات مربوط به جنگ با تروریسم ، و تجاری و اقتصادی و همچنین پرونده اتصال برق خلیج فارس به عراق دارند که در بن بست قرار گرفته است.

به گفته یک مقام عراقی در بغداد مصطفی الکاظمی دو روز پیش به مقامات دفتر خود از قصد محمد بن سلمان برای سفر به عراق ، برای بحث در مورد تعدادی از پرونده‌های مهم ، بدون تعیین تاریخ این موضوع، اطلاع داد.

این مقام عراقی در ادامه افزود: معمولا برای آمادگی برای چنین سفرهایی مقدمات ریاست جمهوری وجود دارد و کمیته‌هایی تشکیل می‌شود که تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

یک مقام عراقی دیگر نیز این خبر را تأیید کرد و در این خصوص گفت که این سفر در حاشیه رضایت عربستان از نمایندگی وزیر خارجه این کشور در کنفرانس منطقه‌ای دو هفته پیش در بغداد صورت گرفت، اگرچه دعوت و خواسته عراق حضور ولیعهد سعودی است.پیش از این نیز خبرهایی از سفر ولیعهد سعودی به عراق منتشر شده بود؛ اما این سفر به زمان دیگری موکول شد.

بر اساس گزارش این مقام عراقی برخی پرونده‌های متعدد و مهم و همچنین چند پرونده اقتصادی و تجاری میان دو کشور همچنان در بن بست قرار دارد و شاید با سفر بن سلمان پیشرفت‌هایی در آن‌ها صورت بگیرد.

عراق و عربستان سعودی به تازگی درباره افزایش حجم مبادلات تجاری میان دو طرف از راه گذرگاه مرزی «جمیمه» توافق کردند؛ مبادلاتی که میزان آن حدود 900 میلیون دلار در سال برآورد می‌شود. گذرگاه جمیمه پس از « عرعر» دومین بندر زمینی بین دو کشور باشد که در کمتر از دو سال افتتاح می‌شود.

در همین زمینه «رحیم العبودی» از رهبران جریان حکمت ملی عراق اعلام کرد اطلاعاتی در خصوص سفر قریب الوقوع ولیعهد سعودی به عراق وجود دارد و این اطلاعات نشان می‌دهد که سفر محمد بن سلمان احتمالا قبل از برگزاری انتخابات عراق در 10 اکتبر خواهد بود.

«عامر الفایز» یکی از اعضای کمیته روابط خارجی در پارلمان عراق گفت: این کمیته هیچ اطلاعاتی در مورد سفر بن سلمان ندارد.

منابع خبری اخیرا گزارش دادند که نمایندگان عربستان و عراق توافق‌نامه‌ای در زمینه حمل و نقل دریایی در ریاض امضا کردند که این توافق در راستای اقدامات شورای هماهنگی عربستان سعودی و عراق به منظور توسعه روابط میان ریاض و بغداد در سطح راهبردی و همچنین ایجاد چشم‌اندازهای جدید برای همکاری در زمینه‌های مختلف امضاء شده است.

انتهای پیام/