شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#ترامپ#کاخ سفید

افشاگری یک مقام رسمی آمریکا از آمار واقعی تلفات حمله موشکی ایران به عین‌الاسد | چرا ترامپ نمی‌خواست گزارش پنتاگون منتشر شود؟

کاخ سفید در دوران دانلد ترامپ از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا - پنتاگون خواسته بود در انتشار گزارش آمار واقعی تلفات حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد با تاخیر اقدام کنند.

شهادت حاج قاسم سلیمانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، پنج روز پس از شهادت سردار بزرگ سپاه اسلام ژنرال قاسم سلیمانی در حمله تروریستی نیروهای آمریکایی به فرودگاه بغداد، سپاه پاسداران در انتقام این حرکت وحشیانه ده‌ها موشک به پایگاه هوایی عین‌الاسد شلیک کرد اما ترامپ در واکنش به حمله ایران مدعی شد هیچ‌کدام از نیروهای ارتش ایالات متحده در این حمله آسیب ندیده و فقط دچار سردردهای نه‌چندان جدی شده‌اند.

آلیسا فرح، از سخنگویان پیشین وزارت دفاع آمریکا در گفتگویی تازه اعتراف کرد بلافاصله پس از رسیدن خبر حمله گسترده ایران به عین‌الاسد، فشار کاخ سفید برای به تاخیر انداختن انتشار گزارش رسمی حادثه آغاز شد. او گفت: «ساعت‌های پس از حمله ایران سنگین‌ترین لحظه‌های زندگی من بود. نکته تکان‌دهنده ماجرا این بود که کاخ سفید و ترامپ اصرار داشتند بگویند حمله ایران به پایگاه‌های آمریکایی موفق نبوده که به نظر من بسیار دور از واقعیت بود.»

به اعتراف مقام‌های رسمی پنتاگون، در حمله بامداد هشتم ژانویه ۲۰۲۰ به دو پایگاه آمریکایی در عراق بیش از ۱۰۰ نیروی ارتش ایالات متحده آسیب جدی مغزی دیدند. هر چند ۸۰ درصد این نیروها پس از چند روز درمان به پایگاه‌های خود بازگشتند اما وزارت دفاع ناچار شد ده‌ها نفر از نیروهای آسیب‌دیده را ابتدا به پایگاهی در آلمان و سپس به خاک آمریکا منتقل کند و درمان آنها را در بیمارستان‌های ارتش ایالات متحده پی بگیرد.

اعتراف خانم فرح درباره پنهانکاری ترامپ، کاخ سفید و پنتاگون از آن رو اهمیت دارد که در گفتگو با میشل کازینسکی، خبرنکار پیشین شبکه سی‌ان‌ان و سر ریچارد درلاو، رئیس پیشین ام‌آی‌سیکس بریتانیا گفته شده است و می‌تواند سندی رسمی برای ثبت در تاریخ باشد. بر اساس گفته‌های سخنگوی وقت پنتاگون، کاخ سفید می‌خواست گزارش تلفات واقعی حمله به ایران ۱۰ روز تا دو هفته دیرتر منتشر شود تا آنها وقت کافی برای ناچیز شمردن پیامدهای انتقام شهادت سردار سلیمانی داشته باشند.