شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سیاه

هشدار جدی؛ این افراد قارچ سیاه خواهند گرفت

کدخبر: 439245
متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه قندخون بالا افراد را مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی از جمله قارچ سیاه می‌کند، گفت: استفاده بی‌رویه از دگزامتازون و آنتی‌بیوتیک فرد را مستعد ابتلا به این بیماری می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز، فریدون رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص بیماری قارچ سیاه، اظهار کرد: قارچ سیاه بیماری جدیدی نیست و از گذشته افراد دیابتی، افرادی دارای نقص ایمنی در بدن، افرادی که داروهای کورتن‌دار مصرف می‌کنند و بدنشان دچار نقص ایمنی می‌شود و افرادی که به‌مدت طولانی در بیمارستان بستری و آنتی‌بیوتیک مصرف کرده‌اند و افرادی که اسپری بینی و ریه مصرف می‌کنند عموما مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در شهرکرد با تاکید بر اینکه عفونت‌های قارچی از جمله قارچ سیاه در افراد سالم به ندرت ایجاد بیماری می‌کند، گفت: افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی به‌صورت مادرزادی هستند و یا بر اثر مصرف دارو و آنتی‌بیوتیک به‌صورت خودسرانه بدنشان دچار نقص ایمنی شده است به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی افزود: در ایام شیوع بیماری کرونا بسیاری از بیماران سرپایی و بستری در یک مرحله از بیماری که به آن مرحله التهابی گفته می‌شود برای ادامه درمان نیازمند مصرف داروهای کورتن‌دار و آنتی‌بیوتیک هستند، زمانیکه از این داروها برای درمان بیمار استفاده می‌کنیم، سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود، همچنین بیماران دیابتی با افزایش قندخون مواجه می‌شوند، حتی در افراد غیردیابتی نیز شاهد افزایش میزان قندخون هستیم.

رحمانی با تاکید بر اینکه قندخون بالا افراد را مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی می‌کند، تصریح کرد: تعداد بیماران کرونایی مبتلا به عفونت قارچ سیاه در چهارمحال و بختیاری کم بوده است، اما خطر افزایش تعداد بیماران وجود دارد، بنابراین در وهله اول به پزشکان توصیه می‌شود از تجویز بی‌رویه داروهای کورتن‌دار مانند دگزامتازون و پردنیزولون پرهیز کنند، همچنین این داروها در مدت زمان کوتاه و دوزهای پایین استفاده شود، پزشکان نیز مرتب قندخون بیمار را اندازه‌گیری کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تاکید کرد: بیماران از مصرف بی‌رویه داروهای کورتن‌دار خودداری کنند و در صورت مراجعه به پزشک درخواست تجویز داروهایی مانند دگزامتازون نداشته باشند و اجازه دهند در تجویز دارو پزشک تصمیم‌گیرنده باشد، استفاده از داروهای کورتن‌دار با دوز بالا برای طولانی‌مدت باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و ابتلا به عفونت‌های قارچی از جمله قارچ سیاه می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین افراد از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها پرهیز کنند، افراد دیابتی نیز به‌طور مرتب قند خون خود را اندازه‌گیری کنند و در صورت بالا بودن قند خون به پزشک غدد و یا داخلی مراجعه کنند و با رژیم غذایی، ورزش و  مصرف دارو قندخون خود را کنترل کنند.

رحمانی با اشاره به علائم بیماری قارچ سیاه، توضیح داد: اگر افراد دیابتی، دارای اضافه وزن و دارای ضعف ایمنی دچار علائم سینوزیت شدند باید به پزشک مراجعه کنند، سینوزیت می‌تواند منشا چرکی و میکروبی داشته باشد، عموما سینوزیت‌های قارچی با درد پیش‌رونده در صورت خود را نشان می‌دهد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیان کرد: تغییر رنگ حفره چشم، تغییر رنگ گونه، اختلال بینایی، افتادگی چشم، بیرون‌زدگی چشم و ضعف بینایی از دیگر علائم قارچ سیاه است، همچنین صورت یکطرفه متورم می‌شود و اطراف چشم نیز سیاه خواهد شد.

وی ادامه داد: در فرم پیشرفته بیماری قارچ سیاه ترشحات پشت حلق فرد سیاه رنگ می‌شود، در کف دهان فرد سوراخ ایجاد شده و در افرادی که دندان پوسیده دارند در محل پوسیدگی ریشه دندان ترشحات سیاه رنگ خارج می‌شود، اگر افراد دارای این علائم هستند به پزشک مراجعه کنند، متخصص عفونی و پزشک متخصص گوش و حلق و بینی بهترین پزشک برای تشخیص بیماری قارچ سیاه هستند.

رحمانی با تاکید بر اینکه درمان بیماری قارچ سیاه بسیار سخت است، گفت: درمان این بیماری نیازمند جراحی‌های سخت و پیچیده است و همچنین نیاز  به داروهای گران‌قیمت، نادر و کمیاب دارد، بنابراین پیشگیری بهترین اصل است، در چهارمحال و بختیاری موارد ابتلا به قارچ سیاه کم بوده، اما نسبت به گذشته افزایش ابتلا داریم.