شهر خبر

چندبار باید لقمه را جوید تا زخم معده نگیریم؟

متخصص طب ایرانی با تاکید بر نیاز توجه بیشتر به جویدن غذا اظهار داشت: هر لقمه 30 تا 40 بار باید جویده شده و بعد قورت داده شود در واقع غذا باید شبیه ماده ای باشد که در هم‌زن خرد شده باشد.

چندبار باید لقمه را جوید تا زخم معده نگیریم؟

به گزارش منیبان؛ ناصر رضایی پور، متخصص طب ایرانی درباره رفلاکس و ترش کردن معده و دلایل ایجاد آن گفت: قلب و مغز و کبد و دستگاه جنسی به نام روسای بدن و پادشاهان بدن شناخته می‌شوند اما معده آنچنان مهم است که آن را همیشه همنشین این روسای بدن دانسته اند و پیامبر گرامی اسلام در حدیثی فرموده اند معده خانه بیماری ها است. اگر فردی معده ضعیفی داشته باشد به بیماری های متعددی دچار می شود و بالعکس آن هم وجود دارد.

او با تاکید بر اینکه سبک زندگی امروزی موجب افزایش مشکلات گوارشی عدیده شده است گفت: پیشگیری از این وضعیت بسیار راحت است. همه ما می‌دانیم مشکل رفلاکس به دلیل شل بودن دریچه اسفنگتر فوقانی معده به مری رخ می دهد که وظیفه آن جلوگیری از برگشت غذا از معده به مری است. وقتی این دریچه ناکارآمد و شل می شود؛ بخشی از غذای معده به مری باز می گردد که می تواند موجب سوزش  و درد در مری شود و در دراز مدت می تواند منجر به ایجاد عوارض شدیدتر در این عضو از بدن شود.

متخصص طب ایرانی با تاکید بر نیاز توجه بیشتر به جویدن غذا اظهار کرد: هر لقمه 30 تا 40 بار باید جویده شده و بعد قورت داده شود در واقع غذا باید شبیه ماده ای باشد که در هم‌زن خرد شده باشد. متاسفانه ما وظیفه دندان‌های سخت خود را نادیده گرفته و آن را به معده واگذار می کنیم به همین دلیل معده بعد از سالها خسته شده و دچار مشکل می شود. خوب جویدن در بیماری های زنان، اعصاب و دیابت مورد تاکید قرار گرفته است.

او توصیه کرد: موقعی که گرسنه نیستیم نباید غذا بخوریم و در هنگام غذاخوردن قبل از سیرشدن از خوردن غذا دست بکشیم. از پرخوری و با هم خوری بپرهیزیم. در فواصل کوتاه غذا نخوریم و اجازه دهیم غذا به درستی هضم شود.

رضایی پور افزود: از نوشیدنی ها هنگام غذاخوردن باید پرهیز کرد حداقل نیم تا یک ساعت قبل از غذا باید نوشیدنی خورد. با غذا نباید مقدار زیادی پیاز، ترشی، ماست و سالاد مصرف کرد.سالاد و ماست نباید با غذاهایی که حاوی گوشت هستند خورده شوند.

متخصص طب ایرانی کشورمان با ذکر این نکته که استفاده زیاد از گیاهان دارویی هم عارضه دارد گفت: خیلی از افراد برای برطرف کردن مشکلات معده از نعناع استفاده می کنند. باید بدانیم مصرف بیش از اندازه این گیاه موجب شل شدن دریچه بیم مری و معده شده و رفلاکس را تشدید می کند.

رضایی پور در ادامه با اشاره به اینکه فرد بیمار از این قاعده مستثنی است گفت: افرادی که کرونا می‌گیرند، بیمارند و ممکن است پزشک تجویز کند تا هر دو ساعت یکبار غذاهای سبکی مانند سمنو، فرنی ، حریره بادام، شیربادام؛ زرده تخم مرغ عسلی، عسل و شیره انگور بخورند تا انرژی مورد نیاز بدن خود را تامین کنند.

وبگردی