شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#وزارت کشور

مشارکت ۵۰ درصدی مردم مغرب در انتخابات پارلمانی


مشارکت 50 درصدی مردم مغرب در انتخابات پارلمانی

وزارت کشور مغرب میزان مشارکت مردم این کشور در انتخابات پارلمانی را بیش از ۵۰ درصد اعلام کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت کشور مغرب اعلام کرد که 50.18 درصد از واجدین شرایط (17 میلیون نفر) در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت کردند.

به گزارش رسانه‌های مغربی، وزارت کشور مغرب هنوز آرای بدست آمده احزاب مختلف سیاسی را اعلام نکرده است، اما ناظران می‌گویند که حزب حاکم «عدالت و توسعه» این کشور درصد بالایی از این آراء را به دست آورده است.

برخی از کارشناسان هم پیش بینی می‌کنند که حزب عدالت و توسعه نتواند در انتخابات پارلمانی بیشترین کرسی را به دست آورد اما در عین حال پیش‌بینی می‌کنند که رقیب او یعنی حزب تجمع ملی آزادگان به احتمال زیاد بیشترین کرسی را به دست می‌آورد.

مغربی‌ها روز چهارشنبه به پای صندوق‌های رای رفتند تا از میان نامزدهای انتخابی، 395 نفر را راهی پارلمان این کشور کنند. پارلمان مغرب شامل 395 کرسی است که از این میان، 90 کرسی به زنان اختصاص دارد.

شهروندان مغربی دیروز در کنار راهی کردن نمایندگان خود به پارلمان،  اعضای شوراها محلی  را نیز انتخاب کردند و این اولین باری است که در مغرب  انتخابات پارلمانی و شوراها در یک روز برگزار می‌شود.

حزب اسلامگرای « عدالت و توسعه » که سکاندار دولت  ائتلافی مغرب است،  در انتخابات پارلمانی گذشته توانسته بود از 395 کرسی 125 کرسی را به دست آورد و در جایگاه نخست قرار گیرد. حزب « تجمع ملی آزادگان» با کسب 37 کرسی در جایگاه دوم و حزب « جنبش مردمی » با به دست آوردن 27 کرسی در جایگاه سوم قرار گرفت.

از سوی دیگر، حزب عدالت و توسعه در حالی به عرصه انتخابات پارلمانی ورود پیدا کرده که با انتقادات شدیدی روبروست. کاهش قدرت خرید مردم، افزایش فاصله طبقاتی، ناتوانی در مبارزه با فساد و از همه مهم‌تر امضای توافقنامه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی توسط « سعدالدین عثمانی » نخست وزیر دولت ائتلافی رباط که سمت دبیرکلی حزب عدالت و توسعه را به عهده دارد.

انتهای پیام