شهرخبر

اگر در آسانسور گیر افتادیم چه کنیم؟

حتی فکر کردن به این موضوع که امکان دارد روزی در آسانسور گیر کنیم وحشتناک است ولی بهتر است بدانیم در این مواقع باید چه کاری انجام دهیم تا نجات پیدا کنیم.

اگر در آسانسور گیر افتادیم چه کنیم؟

به گزارش منیبان؛ آسانسور یک جایگزین سریع تر و مفید تر از پله ها در آپارتمان های چند طبقه است. در این روزها با افزایش ساختمان های بلندمرتبه آسانسور به یک ضرورت تبدیل شده است.

بسیاری از افراد به دلیل سهولت و راحتی ترجیح می دهند از آسانسور استفاده کنند اما عده ای نیز از استفاده از آسانسور به دلیل خراب شدن آن و گیرکردنشان در آسانسور می ترسند. اگر داستان هایی دربارهگیر کردن آسانسور شنیده اید و نمی دانید زمان گیرکردن در آسانسور چه کنید، با این بخش از نمناک همراه باشید.

دلایل گیر کردن آسانسور

اگر در سیستم محرک آسانسور اختلال ایجاد شود، سیستم آسانسور برای حفاظت از سرنشینان کابین واکنش نشان داده و ترمزش فعال شده و کابین آسانسور را در موقعیت فعلی اش نگه می دارد. دلایل گیر کردن آسانسور عبارتند از:

    قطع شدن برق

    استفاده نادرست از آسانسور مثل دستکاری سیستم الکتریکی یا مکانیکی آسانسور

    نقص مکانیکی و الکتریکی

علت گیر کردن آسانسور

هنگام گیر کردن در آسانسور چه کنیم؟

اگر در آسانسور گیر کردید، توصیه می کنیم کارهای زیر را انجام دهید:

خونسردی خود را حفظ کنید:

اولین کاری که باید زمان گیر کردن در آسانسور انجام دهید، حفظ خونسردی و آرامشتان است. درست است گیر کردن در اتاقکی کوچک و معلق ماندن بین زمین و آسمان دلهره آور است اما نترسید و خونسردی خود را حفظ کنید زیرا چیزی برای ترسیدن وجود ندارد.

اگر از خفگی می ترسید باید بگوییم دیوارهای کابین آسانسور در مقابل هوا به طور کامل ایزوله نیست و هوا وارد اتاقک خواهد شد. اگر از سقوط کابین می ترسید، باید بدانید سیم بکسل هایی که جابه جایی آسانسور را امکان پذیر می کنند، بسیار محکم هستند و امکان پاره شدنشان تقریبا صفر است. اگر از تاریکی می ترسید، باید بدانید حتی اگر جریان برق قطع شده باشد، سیستم روشنایی اکثر آسانسورها همچنان کار می کند.

با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید:

پس از حفظ آرامش خود با افراد خارج از کابین ارتباط برقرار نمایید. شما می توانید برای برقراری ارتباط از تلفن همراه خود استفاده کنید اما اگر تلفن همراهتان شارژ یا آنتن نداشت، نگران نباشید، بعضی از آسانسورها تلفن اضطراری یا زنگ خطر دارند اما اگر هیچ کدام آن ها کار نکرد، فریاد بزنید و به در بکوبید تا کسی صدایتان را بشنود. پس از برقراری ارتباط با کسی وضعیت خودتان و اینکه چند نفر در کابین هستید، را به آنها اطلاع دهید.

باتری گوشی تان را الکی هدر ندهید:

هنگام گیر کردن در آسانسور باتری گوشی تان را الکی هدر ندهید و نور گوشی خود را طولانی مدت روشن نگه ندارید چون باطری آن تمام می شود، در حالی که شاید به آن نیاز داشته باشید.

قهرمان بازی در نیاورید:

اگر در زمان گیر کردن در آسانسور بخواهید قهرمان بازی در آورید و خودتان را از دریچه فوقانی آسانسور بیرون بکشید، ممکن است جان خودتان را در خطر اندازید زیرا اینگونه ممکن است دچار برق گرفتگی شوید.

از داخل درها را به زور باز نکنید:

اگر در آسانسور گیر کردید، از داخل به هیچ وجه درها را به زور باز نکنید زیرا این کارتان سبب می شود تیم نجات با مشکل رو به رو شود و نتوانند کابین را حرکت دهند.

کف کابین بنشینید:

بهتر است از جنب و جوش اضافی خودداری نمایید و تا رسیدن تیم نجات کف کابین بنشینید تا اگر در صورت حرکت ناگهانی کابین تعادلتان را از دست ندهید.

نکاتی برای افراد بیرون از آسانسور

    اگر صدای کمک خواستن آدم های گیر کرده در آسانسور را شنیده اید، آرامش خود را حفظ کنید.

    شرح حال افراد گیر کرده را بگیرید و در صورت وجود فرد دچار بیماری قلبی سریعا اورژانس را خبر کنید.

    اگر کابین هم تراز با طبقه متوقف شده با کمک کلیدهای اضطراری که معمولا دست مدیر ساختمان است در را باز کنید.

    در صورتی که کابین بین طبقات گیر کرده به آتش نشانی زنگ بزنید.

    اگر نمی ‎توانید تا رسیدن ماموران آتش نشانی صبر کنید و ساختمان آتش گرفته و امکان خفگی وجود دارد، کلید اصلی برق را قطع کنید و به موتورخانه بروید و قسمت های رنگ خورده سیم بکسل با قسمت های رنگ خورده پایه موتور گیربکس هم سطح کنید تا کابین در تراز یکی از طبقات قرار بگیرد. برای انجام این کار با یک دست اهرم ترمز روی موتور گیربکس را فشار دهید و با دست دیگر فلکه دستی روی موتور را در جهتی بچرخانید که راحت تر می چرخد و تا رسیدن به وضعیت هم تراز این کار را ادامه دهید و بعد اهرم ترمز را رها کنید تا کابین متوقف شود.

    موقعیت کابین را از سوراخ چاه پیدا کرده و به آن طبقه بروید و با کلید اضطراری در را باز کنید و افراد را نجات دهید.

نکات مهم

    تنها در شرایط اضطرار خودتان به نجات افراد داخل کابین اقدام کنید.

    در صورت وجود نقص فنی در سیستم آسانسور، هنگام آتش سوزی و بعد از زلزله از پله ها رفت و آمد کنید.

    صورت دوره ای از آسانسور و تجهیزات آن برای جلوگیری از مشکلات بازدید کنید.

    اگر گیر کردن آسانسور به خاطر قطع شدن ناگهانی برق باشد و آسانسور شما به سیستم برق اضطراری مجهز باشد هیچ جای نگرانی نیست.

    هرگز بیش از ظرفیت مجاز آسانسور را پر نکنید زیرا سبب خرابی آسانسور می شود.

    با تعبیه دوربین برای کابین آسانسور نگهبان می تواند کنترل کند کسی بیش از حد مجاز بار سوار آسانسور نکند.

    در آسانسور سیگار نکشید و از کبریت استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث روشن شدن هشدار آتش سوزی و متوقف شدن آسانسور شود.

    در صورت استفاده از آسانسور حتما گوشی همراه خود را ببرید و در جیب خود خوراکی کوچکی داشته باشید.

وبگردی