شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا

یکی از مجسمه‌های نماد برده‌داری در آمریکا برداشته شد

برده داری

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند یکی از مجسمه‌های نماد دوران برده‌داری در آمریکا در ایالت ویرجینیا برداشته شده است.

به گزارش مشرق، بعد از گذشت بیش از یک سال از اعتراضات بر سر استقرار مجسمه‌های نماد دوران برده‌داری در آمریکا، مجسمه «رابرت لی» فرمانده ارتش مؤتلفه «ویرجینیای شمالی» در دوران جنگ داخلی آمریکا، از شهر «ریچموند» برداشته شد.

وبگاه شبکه خبری ای‌بی‌سی‌نیوز گزارش داده این مجسمه که ۱۲ تُن وزن داشت سال ۱۸۹۰ در شهر «ریچموند» در ویرجینیا برافراشته شده بود. نورثام، ژوئیه ۲۰۲۰ در بحبوحه اعتراضات سراسری در آمریکا علیه نمادهای نژادپرستی پس از قتل نژادپرستانه «جورج فلوید» دستور برداشتن این مجسمه را صادر کرد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بارها از اقدام معترضانی که خواستار سرنگونی این مجسمه‌ها بودند انتقاد کرده و خواستار مقابله پلیس آمریکا با آنها شده بود.

او به عنوان مثال تیرماه سال گذشته در توییتی نوشته بود: «بسیار غم‌انگیز است که ایالت‌ها اجازه می‌دهند باندهای سرگردان از آدم‌های بی‌خرد، آنارشسیت‌ها و غارتگران بدون آنکه بدانند دارند چکار می‌کنند مجسمه‌ها و یادگارهای دوران گذشته ما را تکه تکه کنند. بعضی از اینها آثار عظیم هنری هستند ولی همه‌شان، چه آنها که خوبند و چه آنها که بدند نماینده تاریخ و میراث ما هستند.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ادامه نوشت: «پلیس دی. سی، کار خود را انجام نمی‌دهد، در حالی که آنها مشاهده کردند که یک مجسمه در حال واژگونی و سوخته شدن است. این افراد باید فوراً دستگیر شوند. (این اقدام) برای کشور یک ننگ است.»

 معترضان در سراسر آمریکا سال گذشته به شمار زیادی از به مجسمه‌های مربوط به شخصیت‌های نماد دوران «ایالات مؤتلفه» حمله کرده و آنها را سرنگون کردند.

کنفدراسیون‌های ایالات جنوبی آمریکا، مجموعه‌ای از ایالات جنوبی بودند که پس از پیروزی «آبراهام لینکلن» در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۸۶۰ میلادی، جدایی خود را از ایالات متحده اعلام کردند. لینکلن، بعد از این انتخابات شعار تبلیغاتی خود برای مبارزه با برده‌داری را دنبال کرد. این امر موجب شد ایالت‌های جنوبی برای تشکیل اتحادیه جدید و خودمختاری اقدام کنند. در این حال جنگ بین ایالات شمالی و جنوبی آغاز شد.  

استفاده از پرچم این کنفدراسیون و نمادهای آن مانند مجسمه رهبران آن در شهرهای جنوبی آمریکا از مسایل جنجالی در این کشور است.

مخالفان کنفدراسیون، این نمادها را میراث برتری‌جویی نژادی می‌دانند ولی بعضی از ساکنان ایالات جنوبی، با رد این موضوع آن را یادبود اجدادشان تلقی می کنند.

منبع: فارس