شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#مجلس#عراق

جزئیات سفر هیأت‌ پارلمانی ایران به اتریش؛ مطالبات مالی ایران از عراق در یک روال مشخص و به صورت مستمر پرداخت شود


جزئیات سفر هیأت‌ پارلمانی ایران به اتریش؛ مطالبات مالی ایران از عراق در یک روال مشخص و به صورت مستمر پرداخت شود

عضو اتحادیه بین‌المجالس جهانی در مجلس گفت: موضوع مطالبات مالی ایران از عراق از جمله موضوعات مهمی است که نیازمند پیگیری‌های مستمر است تا این مطالبات در یک روال مشخص و به صورت مستمر پرداخت شود.

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، مجتبی یوسفی عضو اتحادیه بین‌المجالس جهانی در مجلس شورای اسلامی  امروز (چهارشنبه، 16 شهریور ماه) در حاشیه برگزاری پنجمین کنفرانس روسای پارلمان‌های جهانی اتحادیه بین‌المجالس در دیدار با حسن الچباوی نایب رئیس مجلس عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران از ثبات و امنیت، استقلال و تمامیت ارضی، عزت و اقتدار و ارتقاء جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی عراق حمایت می‌کند. ما همواره امنیت عراق را امنیت خود دانسته‌ایم.

عضو اتحادیه بین‌المجالس جهانی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق از مشترکات مستحکمی برخوردارند، این مشترکات دو کشور را به یکدیگر پیوند می‌دهد و نتایج و ثمرات این پیوند استراتژیک از بعد دوجانبه فراتر رفته و امنیت و ثبات کل منطقه را تضمین می‌کند. ما روابط ایران و عراق را نه فقط از دریچه روابط دو دولت بلکه از نگاه دو ملت هم کاملاً مثبت ارزیابی می‌کنیم و خواستار توسعه آن هستیم.

وی ضمن ابراز امیدواری در راستای همکاری ایران و عراق و برداشتن گام‌های بلند برای دستیابی به اهداف مشترک اظهار کرد: از حضور عراق در تعاملات منطقه‌ای حمایت می‌کنیم و معتقدیم عراق وزنه مهمی در تعاملات سیاسی و امنیتی منطقه است؛ در این میان با هرگونه مداخله خارجی در امور عراق مخالف بوده و آن را به ضرر این کشور و کل منطقه می‌دانیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای حل مشکلات با همسایگان آمادگی دارد و با هر میزان که طرف‌های مقابل جلو بیایند، ایران نیز پیش خواهد آمد.

یوسفی بیان کرد: آمریکا در مبارزه با تروریسم بازی دوگانه‌ای را دارد و عملکرد آنها در مرزهای عراق و سوریه مبهم است، متأسفانه آمریکایی‌ها همیشه در منطقه نقش تخریبی داشته‌اند لذا بازی پیچیده آمریکایی‌ها در عراق مشهود است و به نظر می رسد این سیاست‌ها کمکی به ثبات و امنیت عراق نخواهد کرد و باعث پیچیده شدن اوضاع این کشور خواهد شد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: ترور ناجوانمردانه شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نمونه و مصداق بزرگترین دخالت خارجی در امور داخلی عراق بود که در قالب عملیاتی تروریستی دولتی انجام شد و قهرمانان پیروزی بر داعش را هدف قرار داد، اینجانب در سال گذشته و هنگامی که رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به عراق سفر کرد همراه وی بودم؛ امیدوارم محورهای دیدار مذکور با همکاری مسئولان ذیربط عراقی به نتایج مطلوبی دست پیدا کند.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی که دارند می‌توانند به عنوان دو اقتصاد مکمل همدیگر را پوشش دهند، خوشبختانه با تلاش‌های دوطرف گام‌های خوبی برداشته شده و باید تلاش کنیم این رابطه بیشتر و مستحکم‌تر ادامه یابد.

وی بیان کرد: نهایی کردن تفاهمات دوجانبه برای اجرای پروژه راه‌آهن شلمچه- بصره و اتصال راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به عراق یکی از پروژه‌های مهم است که باید به نتیجه برسد؛ خوشبختانه بر اساس گزارش‌های حاصل شده این موضوع در هیأت وزیران عراق نیز به تصویب رسیده است لذا امیدواریم کار به شکلی ادامه پیدا کند که شاهد نتایج عملی در راستای اجرای این پروژه و تأمین منافع دو کشور باشیم.

عضو اتحادیه بین‌المجالس جهانی در مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع مطالبات مالی جمهوری اسلامی ایران از عراق از جمله موضوعات مهمی است که نیازمند پیگیری‌های مستمر است علیرغم اینکه موانع زیادی در راه وصول این مطالبات انجام شده، خوشبختانه گزارش‌هایی حاصل شده مبنی بر اینکه تلاش‌های زیاد عراق و ایجاد گشایش لذا با توجه به شرایط کشورمان نیاز به پیگیر‌ی‌های مضاعف برادران عراقی است تا این مطالبات در یک روال مشخص و به صورت مستمر پرداخت شود.

یوسفی تصریح کرد: پیگیری اجرای موارد توافق شده در چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور که در دی ماه 1399 برگزار شد دارای اهمیت است و ضرورت دارد دور بعدی این اجلاس طی سال آتی در بغداد برگزار شود.

این نماینده مردم در قوه مقننه ادامه داد: موضوع رایگان شدن روادید نیز از جمله توافقات خوب میان دو کشور بود لذا امیدواریم با توجه به اشتراکات گسترده فرهنگی و اجتماعی بین دو کشور، لغو روادید عام میان دو کشور نیز برقرار شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: امیدواریم با فروکش کردن امواج خطرناک بیماری کرونا و تلاش‌های انجام شده بین دو کشور به منظور واکسیناسیون عمومی، موضوع از سرگیری کاروان‌های زیارتی بین دو کشور نیز در دستور کار قرار گیرد، با توجه به در پیش بودن مراسم راهپیمایی اربعین مناسب است کارگروهی متشکل از مسئولین ذیربط در دو کشور تشکیل شده و این موضوع را به طور ویژه مورد بررسی قرار دهند.

حضور آمریکا در منطقه نیز موجب شده چالش‌هایی در کشورهایی مانند افغانستان و عراق رخ دهد

در ادامه حسن الچباوی، نایب رئیس مجلس عراق با اشاره به اشتراکات فرهنگی و اقتصادی میان ایران و عراق گفت: با توجه به اشتراکات مذکور باید سطح روابط دو کشور افزایش یابد و این در حالی است که روابط میان ملت دو کشور به دلیل همین اشتراکات و قرابت‌ها از سطح بالایی برخوردار است.

وی اظهار کرد: مسئل سیاسی که رخ می‌دهد در سطح روابط کشورها تأثیرگذار است و این در حالی است که حضور آمریکا در منطقه نیز موجب شده چالش‌هایی در کشورهایی مانند افغانستان، عراق و ... رخ دهد. این مهم در حالی است که داعش به عنوان دست پرورده آمریکا در عراق فعال بود اما ایرانیان برای سرنگونی این تروریست‌ها کمک زیادی به عراق کردند و این امر سبب شده روابط میان دو ملت نیز ارتقاء یابد.

نایب رئیس مجلس عراق افزود: وجود شهدایی مانند شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس یکی از نتایج مبارزه دو ملت با استکبار و مداخله‌جویان محسوب می‌شود. ملت ایران و عراق به درک و فهم مشترکی رسیده‌اند که بر اساس آن نباید به بیگانگان اجازه دهند در منطقه حضور داشته باشند.

الچباوی ادامه داد: موضوع یاد شده سبب می‌شود روابط میان دو کشور نزدیک‌تر شده و منافع آنها نیز تأمین شود. گسترش این فرهنگ و درک مشترک موجب خواهد شد در آینده نیز کشورهای دیگر به این امر برسند و منافع مشترک بیشتری در مبارزه با مداخله‌گران تأمین شود.

وی بیان کرد: رؤسای جمهور و مجالس گذشته ایران همواره از عراق حمایت کرده و بدون شک ملت ایران نیز خواهان عراقی قوی، متحد و باثبات هستند. عراق با شکست داعش مجددا روی پای خود ایستاده و در تلاش هستیم نه تنها با کشورهای عرب منطقه بلکه با سایر کشورها نیز ارتباط برقرار کنیم و به مذاکره بپردازیم؛ کنفرانس بغداد نمونه‌ای از اقدامات فعال عراق برای برگزاری مذاکرات میان کشورهای است.

انتهای‌ پیام/