شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#خوزستان#فاضلاب

استاندار جدید خوزستان در گفت‌وگو با تسنیم: در انتصابات از ‌ظرفیت اقوام بهره می‌گیرم / دستور ویژه "رئیسی" برای خوزستان


استاندار جدید خوزستان در گفت‌وگو با تسنیم: در انتصابات از ‌ظرفیت اقوام بهره می‌گیرم / دستور ویژه "رئیسی" برای خوزستان

گروه استان‌ها ـ استاندار جدید خوزستان از "رفع تنش آبی، مشکل آب شرب، تکمیل شبکه فاضلاب و دفع آب‌های سطحی" به عنوان ‌اولویت مهمش در این استان نام برد و گفت: ‌در طی برنامه هفتم توسعه برای حل اساسی مشکلات آب و فاضلاب استان اقدام ویژه خواهد شد.‌

‌صادق خلیلیان در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار تسنیم در اهواز با قدردانی از اعتماد رئیس جمهور به وی برای انتصابش به عنوان استاندار خوزستان اظهار داشت: تلاش می‌کنیم در برنامه‌ای 5 ساله و با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها، خوزستان سرآمد تمام استان‌ها در توسعه و پیشرفت شود و به استانی الگو برای سایر استان‌ها مدنظر قرار گیرد.

وی به ظرفیت‌های مهم و ارزشمند استان خوزستان در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... اشاره کرد و افزود:  این استان با توجه به اینکه 40 درصد منابع مالی کشور را تامین می‌کند، اما متاسفانه در بسیاری از شاخص‌ها به ویژه در حوزه توسعه و پیشرفت به سبب ضعف عملکرد مدیران گذشته، دارای عقب‌ماندگی‌های فراوانی است.

خلیلیان با انتقاد از رتبه دوم بیکاری استان خوزستان در سطح کشور تصریح کرد: به همین منظور، این معضل و مشکل مهم را به عنوان یک اولویت ویژه مدنظر خواهیم داشت و تلاش داریم ظرفیت‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی راکد موجود در استان را احیا کرده و با تشکیل یک کمیته ویژه، موانع "رونق تولید" و "‌مشکل اشتغال جوانان" را برطرف خواهیم کرد.

استاندار جدید خوزستان از "رفع تنش آبی، مشکل آب شرب، تکمیل شبکه فاضلاب و دفع آب‌های سطحی" به عنوان دومین اولویت مهم در استان خوزستان نام برد و ادامه داد: متاسفانه این استان در چند سال اخیر با مشکلات اساسی تنش آبی و فاضلاب با کوچک‌ترین بارندگی روبه‌رو بوده است لذا این وضعیت اصلا مورد قبول نیست و ‌در طی برنامه هفتم توسعه برای حل اساسی مشکلات آب و فاضلاب استان اقدام ویژه خواهد شد.‌

وی با بیان اینکه رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت به همه وزارتخانه‌ها دستور داد برای رفع مشکلات خوزستان پای کار بیایند، اضافه کرد: ان‌شاالله به مردم این قول را می‌دهیم که ظرف یک برنامه تعیین شده مشکل دفع آب سطحی و فاضلاب استان خوزستان به ویژه شهر اهواز به صورت کامل برطرف شود و این کار با تلاش و همت جهادی شدنی است و مشکلی در این مسیر نمی‌بینم.

خلیلیان به مشکل حاد و اساسی ریزگردها در استان خوزستان گریزی زد و گفت: این معضل متاسفانه دو منشاء داخلی و خارجی دارد که تلاش داریم با کمک محیط زیست، وزارت نیرو، وزا‌رت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های بخشی خصوصی و دانش‌بنیان این استان مشکل را به صورت ریشه‌ای برطرف کنیم.   

وی با بیان اینکه برای رفع منشاء خارجی ریزگردها طرحی خوبی به هیئت دولت مبنی بر تشکیل‌ "کمیته بین‌المللی مقابله با ریزگردها با حضور کشورهای همسایه" ارائه داده‌ام، تصریح کرد: براساس این طرح، با کمک وزارت امور خارجه، "دبیرخانه مقابله با ریزگردها در سطح منطقه" در ایران تشکیل می‌شود و رفع این مشکل از حوزه بین‌المللی با تلاش وزارت خارجه قطعا محقق خواهد شد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه اعتقاد راسخ دارم که این استان ظرفیت‌های عظیم و فوق‌العاده‌ای در حوزه‌های "انرژی، اقتصادی و صنعتی" دارد و نمی‌توان نقطه قوت خوزستان را تنها در حوزه کشاورزی دانست، تاکید کرد: اما با این حال کشاورزی خوزستان ظرفیت مهمی برای کشور است و تلاش داریم این حوزه را بیش از پیش شکوفا کنیم.

وی با بیان اینکه ساختار اجرایی طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در سال 88 تهیه و کار از همان زمان شروع شد، اظهار داشت: در سال 88 و 89 حدود 77 هزار هکتار از این طرح به اتمام رسید و 100 هزار هکتار دیگر نیز در ست اقدام بود، اما در دولت یازدهم و دوازدهم علی‌رغم اختصاص اعتبار فراوان از محل صندوق توسعه به این طرح، تنها فاز نخست‌ به اتمام رسید و فقط 295 هزار هکتار تکمیل شد.

وی با بیان اینکه به زودی فاز دوم این طرح با قدرت هر چه تمام‌تر آغاز خواهد شد، افزود: اراضی 550 هزار هکتاری مقام ‌معظم رهبری در خوزستان در ایجاد تولید پایدار گندم نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

خلیلیان از مرز به عنوان یکی دیگر از مزیت‌های مهم استان خوزستان نام برد و ادامه داد: بنا داریم مبادلات تجاری با عراق، کویت و ... سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس را بیش از پیش افزایش دهیم و از این ظرفیت مهم برای توسعه صادرات ایران و استان بهره بگیریم.

استاندار خوزستان با بیان این اینکه خوزستان یکی از متنوع‌ترین استان‌ها از نظر اقوام است، تصریح کرد: یکی از اولویت‌های مهمم در استانداری خوزستان، بهره‌برداری و استفاده از ظرفیت اقوام در اداره ا‌ین استان است به نحوی که در انتصابات قطعا تناسب استفاده از اقوام را رعایت خواهم کرد و ‌توسعه مناسب و توزیع عادلانه امکانات بین اقوام در تمام شهرهای استان خوزستان را حتما با اولویت ‌اجرایی خواهیم کرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از تلاش‌ها و زحمات مدافعان سلامت در مدت 2 سال گذشته در مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان خوزستان نسبت به سایر استان‌ها وضعیت حادتری در ابتلا به کرونا دارد تلاش می‌کنیم تا اول آبان ماه تمام مردم این استان دوز اول واکسن کرونا را دریافت کنند تا مصونیت‌بخشی برای جلوگیری از ورود به پیک بعدی ایجاد شود.‌

انتهای پیام/ش