شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا

نکات طلایی درباره مدیریت کرونا

نکات طلایی درباره مدیریت کرونا

هر جا که ازدحام و شلوغی وجود داشته باشد، کرونا نیز مهمان آنجا است.

به گزارش بهداشت نیوز، به نظر می‌رسد تاکنون بیشتر آن چیزی که پیش از این در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گیری شده بود اشتباه از آب در آمده است. ستاد ملی مقابله با کرونا از زمان تأسیس تا کنون تصمیمات و مصوباتی داشته تا بتواند از روند گسترش بیماری کرونا جلوگیری کند.

زمانی که ویروس کرونا یا همان کووید ۱۹ با گونه‌های تازه شناخته می‌شود، وارد ایران شد، برخی مسئولین در سازمان بهداشت و درمان کشور اعتقاد داشتند چیز مهمی نیست، حتی با قرنطینه شهر قم مخالفت کردند و این اقدام را قرون وسطایی دانستند.

گرچه از آن زمان نزدیک به ۲ سال گذشته، اما یادآوری آن می‌تواند درس عبرت آموزی برای حال و آینده باشد تا در تصمیم گیری‌ها دقت بیشتری شود. آسان پنداری‌های همان اوایل شیوع ویروس اکنون کشور را دچار مشکلات زیادی کرده و مهمتر از آن، تلفاتی است که باعث جان باختن هموطنانمان می‌شود.

دولت پیشین یک دوگانه ایجاد کرد دوگانه معیشت و کرونا، ددولت تدبیر و امید اعتقاد داشت که هعم باید کسب و کار‌ها به فعالیت خود بپردازند و هم با کرونا مبارزه کرد، اما این دو با هم در تضاد هستند. هر جا که ازدحام و شلوغی وجود داشته باشد، کرونا نیز مهمان آنجا است.

ستاد ملی مقابله با کرونا در مصوبات خود تدابیر و سخت اتخاذ نکرد و تنها به جریمه نقدی متخلفین آن هم در زمینه خودرویی بسنده کرد.

منع رفت و آمد شبانه در داخل شهر‌های با وضعیت قرمز و منع رفت و آمد بین شهری در شهر‌ها و استان‌های وضعیت قرمز تنها در حد حرف بود و خودرو‌ها با سرنشینانش راهی شهر‌های دیگر می‌شدند و هیچ مانعی بر سر راه آن‌ها ایجاد نمی‌شد جر جریمه یک میلیون تومانی.

در شهر‌ها نیز هیچ جریمه و ابزار تنبیهی برای آن‌هایی که شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کردند وضع نشد.
در رعایت پروتکل‌ها به شدت پایین آمد، مسافرت‌ها و تجمعات ادامه یافت و روز به روز بر وخامت اوضاع کرونایی افزوده شد.

اعمال نیم بند تصمیمات و مصوبات ستاد که بیشتر رأی و نظر شخص رئیس جمهور وقت بود شرایط را پیچیده‌تر کرد.

در دوره گذشته عزم جدی برای مبارزه قاطع با کرونا دیده نمی‌شد حتی کمک‌هایی که دولت موظف به ارائه آن به کسب و کار‌ها بود، کفاف امورات زندگی آن‌ها را برای حداقل‌ها نمی‌داد.

وام یک میلیون تومانی دولت به آن‌هایی که یارانه دریافت می‌کنند نیز با تصمیم به دریافت سود برای بازپرداخت آن با وتکنش منفی روبرو شد که سرانجام دولت از دریافت سود منصرف شد.

اکنون نیز بحث بر سر داروهایی، چون رمدسیویر و فاوی پیراوید است که گفته می‌شود تأثیر زیادی در بهبود بیماران کرونایی بستری ندارد.

فاویپیراوید از گردونه مصرف برای درمان بیماران کرونایی حذف شد، اما رمدسیویر همچنان استفاده می‌شود.

حرف و حدیث‌های زیادی درباره استفاده از این دارو وجود دارد، اما هر چه هست در این میان بی توجهی دولت پیشین به ظرفیت‌های بالای طب ایرانی است که با اظهار نظرات برخی که خود را در این زمینه متخصص معرفی و توصیه‌ها و نسخه‌هایی ارائه دادند که باعث تخریب طب سنتی در میان افکار عمومی شد که همین مسئله نیز جای بررسی دارد، اما باز هم طب ایرانی ظرفیت آن را داشت و دارد که در این میان خودنمایی کند و دانش خود را برای مقابله با این ویروس عرضه دارد.

تاکنون نیز زمینه آن به درستی فراهم نشده است تا پزشکان و متخصصان طب ایرانی اسلامی بتوانند داشته‌های خود را عرضه کند.

در هر حال بخش زیادی از مشکلاتی که به خاطر شیوع ویروس کرونا به وجود آمده به خاطر تصمیمات اشتباهی است که در دوره قبل اعمال شده است.

اکنون نیز به این نتیجه رسیده اند که منع تردد شبانه درون شهری تصمیمی اشتباه بوده و هچی تأثیری در کنترل شیوع ویروس ندارد.

حتی گفته شده که جریمه‌های ۲۰۰ هزارتومانی بازدارنده نبوده و بخش اعیان نشین شهری، چون تهران برای جولان دادن فرصت مناسبی را پیدا کرده چرا که خیابان‌ها خلوتر شده و آن‌ها می‌توانند به خوشگذرانی‌های خود بپردازند و ۲۰۰ هزار تومان جریمه را هم پرداخت کنند که برای این قشر رقمی نیست.

با توجه به هر آنچه که از ستاد ملی مقابله با کرونا در دوره پیشین باقی مانده، یکسری تصمیمات اشتباه است که در دوره جدید باید اصلاح شود.