شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کالاهای اساسی#قیمت#کرونا
افزایش قیمت خوراکی ها به ضرر کم درآمدها شد

حمله کرونا به قیمت کالاهای اساسی +نمودار

کدخبر: 438109
اقتصادنیوز : بررسی قیمت کالاهای خوراکی در سال جدید نشان می دهد بار افزایش قیمت غالبا در سمت حبوبات و سبزیجات بوده است. این محصولات اکثرا از اقلام اساسی نیاز خانوارها بخصوص در شرایط کرونازده کشور بوده و می تواند آسیب های تورمی و شیوع ویروس را در برداشته باشد.

به گزارش اقتصادنیوز، در مردادماه سال جاری در مقایسه با سال قبل تمام کالاهای خوراکی به جز «پرتقال» افزایش قیمت را تجربه کرده اند. این در حالی است که دایره رشد ماهانه قیمت کالاهای خوراکی در این مقطع از سطح منفی 14 درصد تا مثبت 70.4 درصد رقم خورده است.

برای بررسی روند قیمت کالاها بررسی توامان رشد ماهانه و نقطه ای کالاها از اهمیت بخصوصی برخوردار است.

تورم

رشد قیمت در سبزیجات و حبوبات درمرداد 1400

بررسی قیمت چند میوه در مرداد سال جاری نشان از رشد افسار گسیخته قیمت کالاها داشته است.

«هویج فرنگی» در میان متوسط قیمت های ثبت شده در مرداد ماه نسبت به ماه قبل 70 درصد افزایش قیمت پیدا کرده و در مقایسه با سال قبل تورمی 255 درصدی داشته است. 

دراین ماه کالاهایی نظیر «کره پاستوریزه»، «گوجه فرنگی»، «نخود»، «روغن نباتی»، «نوشابه گازدار» و «قارچ» نیز رده های بعدی بیشترین تورم نقطه ای دراین ماه بوده که همگی بالاتر از سطح 100 درصد محاسبه شده اند.

به عبارت دیگر قیمت تمام اقلام یاد شده در پنجمین ماه امسال در مقایسه با سال قبل حداقل دو برابر شده است.

تورم

حبوبات بررسی شده دراین ماه نیز از قبیل عدس و نخود رشدی قابل توجه را ثبت کرده اند.

در همین خصوص رشد نقطه ای «عدس» در ماه مرداد برابر با 121 درصد بوده و 2.2 برابرشده است. «نخود» نیز در ماه های سپری شده از سال جاری اکثرا رشدی بالاتر از 100 درصد داشته و در این ماه برابر با 50 درصد به ثبت رسیده است. روند ماهانه این اقلام نیز همواره در ماه های اخیر مثبت بوده و نشان از مسیر صعودی در  قیمت این دسته از حبوبات کشور داشته است.

در بین برخی از کالاهای با افزایش قیمت روند صعودی تورم در رشد ماهانه قیمت ها نیز به چشم می خورد.

تورم

همخوانی رشد نقطه ای و ماهانه قیمت ها در برخی کالاها

در همین رابطه تورم نقطه ای قارچ با روندی صعودی از 70 درصد در سال جاری تا 100 درصد افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که در رصد ماهانه قیمت ها نیز رشد قیمت این کالا از منفی 1.7 درصد در فروردین امسال تا 14.7 درصد در مرداد امسال صعود کرده است.

در این میان سرعت افزایش در قیمت «گوجه فرنگی» نیز نشان از خیز جدی این کالا برای رشد قیمت، داشته است. از آن جهت که تورم نقطه ای این کالا در فروردین ماه امسال برابر با منفی 2 درصد بوده و در نهایت در مرداد ماه با رشدی 119 درصدی مواجه شد. رشد ماهانه این کالا نیز در تیر ماه برابر با تقریبا منفی 1 درصد ثبت شده بود که در نهایت با مسیری افزایشی به 9.9 درصد رسید. 

تورم

تضاد رشدهای ماهانه ونقطه ای برخی کالاهای خوراکی

در برخی میوه ها در کشور روند نقطه ای و ماهانه قیمت ها مسیری متضاد داشته اند. در همین خصوص «پرتقال» در ماه مرداد نسبت به ماه قبل بیشترین افت را در میان کالاهای خوراکی داشته که برابر با 4 درصد بوده است. 

رشد ماهانه این کالا نیز در ماه پنجم سال جاری در مقایسه با ماه قبل 39 درصد رشد پیدا کرده که دومین رکورد رشد ماهانه قیمت درمیان اقلام خوراکی محاسبه شده در این ماه بوده است.

«خامه پاستوریزه» نیز باوجود روندی نزولی در تورم نقطه ای اما در قاب ماهانه مسیری رو به رشد را از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه از خود بر جای گذاشته است.

ثبات رشد قیمت در روغن و نوشابه

تورم نقطه ای  در روغن نباتی در این ماه نیز بالاتر از 110 درصد به ثبت رسید. این متغیر در فروردین ماه تورمی معادل با 150 درصد داشته که به مرور در این مدت با کاهشی جزئی تا سطح 110 درصد تنزل پیدا کرد اما همواره در سال جاری رشدی بیش از 100درصد را به ثبت رسانده است. رشد ماهانه این کالا اما در این ماه تاسطح منفی 2 درصد رسیده و در مقایسه با ماه قبل 2.3 درصد کاهش پیدا کرد.

نوشابه گاز دار نیز در ماه های سپری شده از سال جاری همواره در رده های بالای رشد قیمت در قاب ماهانه و نقطه ای بوده است. در همین رابطه تورم نقطه ای در مرداد برابر با 104 درصد و تورم ماهانه آن نیز در سطح 5 درصد به ثبت رسیده است. در ماه های سال 1400 همواره رشد این کالا مثبت بوده و نشان از تداوم رشد قیمت در این محصول را داشته است.

نتیجه؛ نقش افزایش قیمت در رشد کرونا

به طورکلی روند قیمت در کالاهای خوراکی در این ماه نشان می دهد بار افزایش قیمت در این ماه غالبا در سبزیجات و حبوبات بوده است.  این در حالی است که این دسته از خوراکی ها اکثرا از کالاهای مهم در سبد خانوارها به خصوص خانوارهای دهک های پایین تر و کم درآمد تر می باشد این اتفاق می تواند منتقل کننده بار تورم به این گروه ها در ماه های پیش رو باشد.

نکته مهم در این بررسی آن است که غالب افزایش قیمت در میوه ها و سبزیجات و حبوباتی اتفاق افتاده که برای درمان بیماری کرونا مفید به نظر می رسند. طبق داده های پزشکان و متخصصین از جمله خوراکی هایی که خاصیت دارویی موثر در درمان ویروس همه گیر این روزهای کشور دارد حبوبات و هویج فرنگی و سبزیجات می باشد. افزایش بیش از سه برابر ناشی از رشد تقاضای این محصولات در شرایط عقب ماندگی عرضه بوده است. بنابراین رشد قیمت این کالاها می تواند درمان بیماری را با مانعی جدی برای خانوارهای مبتلا روبرو کند.

تورم