شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کارکنان

به همت آستان قدس عباسی؛

نصب قطعات ضریح مقام کف العباس (ع) آغاز شد

نصب قطعات ضریح مقام کف العباس (ع) آغاز شد

کارکنان بخش ضریح سازی در آستان مقدس حضرت عباس (ع) ساخت ضریح مقام دست چپ اباالفضل العباس (ع) را به پایان رساندند و نصب قطعه‌های آن را آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، چندی پیش ساخت تمام قطعات فلزی و چوبی ضریح مقام دست چپ اباالفضل العباس (ع) مشهور به کف العباس به پایان رسید و قبل از نصب در مکان نهایی که در جوار صحن شریف تعیین شده است، ثابت کردن قطعات ضریح و متصل کردن آنها به یکدیگر به تازگی آغاز شده است.

مقام کف‌العباس در کربلا مکانی است که دست‌های حضرت عباس (ع) در روز عاشورا از تن مبارک آن حضرت جدا شدند و به زمین افتادند. دست چپ علمدار کربلا در قسمت شمال شرقی حرم و دست راست حضرت عباس (ع) نیز در اوایل بازاری در کربلا است که زائران بسیاری پس از زیارت امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع)، به این مقام‌ها نیز ادای احترام می‌کنند.

نصب قطعات ضریح مقام کف العباس (ع) آغاز شد

آستان قدس عباسی با توجه به اهمیت کف‌العباس، اقدام به ساخت یک ضریح جدید برای مقام دست چپ حضرت عباس (ع) کرده است و به گفته متولیان عتبه عباسی این ضریح به زودی جایگزین ضریح قبلی می‌شود.سه مرحله تثبیت و نصب وجود دارد که مرحله اول پس از اتمام ساخت هر قطعه است که بر سازه ضریح سوار می‌شود. پس از اتمام، اصلاحات فنی انجام می‌شود و مورد بررسی تأیید قرار می‌گیرد، سپس جداسازی آن با هدف آغاز طلاکاری با مینا و کارهای دیگر که نمی‌توان در این وضعیت انجام داد، صورت می‌گیرد.

نصب قطعات ضریح مقام کف العباس (ع) آغاز شد

مرحله دوم پس از پایان طلاکاری با مینا و نقش و نگارکاری مخصوص ضریح براساس طرح‌هایی که برای آن طراحی شده است، انجام می‌شود. این اقدامات پس از مدت زمانی به اطلاع مقامات مربوط با آستان مقدس عباسی می‌رسد و مشاهدات خود را انجام می‌دهند. سپس کارکنان به جداسازی قطعه‌ها و شماره گذاری قطعات فلزی و چوبی براساس موقعیت هریک از آنها اقدام می‌کنند و آنها را در سازه ضریح با دقت و به درستی نصب و تثبیت می‌کنند، سپس آن را در مکان مشخص شده نصب می‌کنند.

نصب قطعات ضریح مقام کف العباس (ع) آغاز شد

این ضریح هشت ضلعی نخستین ضریح ساخته شده با این طراحی است. قطر آن به سه متر و ارتفاع آن به ۲.۸۵ متر شد. سازه این ضریح از فولاد ضد زنگ با ضخامت دو میلی متر است. اجرای آن با مشخصات دقیق و حرفه ای و دوام بالا طراحی شده است.