شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#بانک مرکزی

تعلل رئیسی در برکناری کمیجانی، سیگنال دلاری بانک مرکزی ایران به فشارهای تحریمی جدید آمریکا

تعلل رئیسی در برکناری کمیجانی، سیگنال دلاری بانک مرکزی ایران به فشارهای تحریمی جدید آمریکا

بانک مرکزی در روزی که آمریکا با ابزار آژانس در حال طراحی فشار روانی بر ایران است، بازار ارز را به هم می ریزد.

به گزارش تحریریه، آژانس بین المللی انرژی اتمی با فشار آمریکا درحال اعمال مشروع سازی فشار بر ایران با ابزار جماع سازی روانی علیه ایران به بهانه فعالیت های هسته ای مشکوک است. حیرت آور اینکه در زمان گسترش تحرکات آژانس و اعلام سفر رابرت مالی به مسکو و پاریس، بانک مرکزی اقدام به افزایش پیاپی نرخ ارز در بازار می کند تا در عمل رابطه یک به یک بین فشار غرب با واکنش بازار ایران در ذهن مردم شکل گیرد. ایا مسئولان بانک مرکزی متوجه اثر ضد منافع ملی سیاستگذاری خود هستند و یا ناشی از دانش اندک آنها از اقتصاد و منافع ملی است؟ آیا دولت رئیسی عملکرد بانک مرکزی را زیر نظر دارد؟

کنترل بازار نقدی کشور که حجم روزانه معاملات آن معمولا کمتر از 50 میلیون دلار در روز است و گاهی به کمتر از 10 میلیون دلار می رسد و با دخالت 5 میلیون دلاری بانک مرکزی مدیریت می شود، کار دشواری نیست و قیمتگذاری روزانه دلار توسط بانک مرکزی چنانکه آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تاکید می کند، باعث افزایش قیمت روزانه می شود. بانک مرکزی در 3 سال اخیر موتور افزایش غیرواقعی قیمت دلار نسبت به قیمت های تعادلی طبیعی بوده است.

گزارش اخیر بانک جهانی تولید ناخالی داخلی ایران را 190 میلیارد دلار ارزیابی کرده است که نشان می دهد قیمتگذاری بازاری دلار چقدر غیرمنطقی و بیگانه با واقعیت های اقتصاد ایران است، زیرا در 20 سال اخیر این رقم در اقتصاد ایران سابقه نداشته است و دولت حسن روحانی هم علیرغم خرابی های گسترده در اقتصاد کشور نتوانست حجم اقتصاد ایران را به نصف بلندمدت کاهش دهد.

تعلل سید ابراهیم رئیسی در برکناری اکبر کمیجانی از ریاست بانک مرکزی که در دهه های متمادی از مدیران ارشد بانک مرکزی بوده و سیاست های طیف کارگزاران سازندگی را مانند عبدالناصر همتی نمایندگی می کند و وقت گذرانی برای حذف دلار 4200 تومانی که به بمب مرگبار اقتصاد ایران تبدیل شده است نتایج تلخی به بار خواهد آورد و دولت سیزدهم به زودی هزینه آنرا پرداخت می کند.

پایان/