شهرخبر

اگر شب‌ ها راحت خوابتان نمی‌ برد، بخوانید

یک فلوشیپ خواب درباره علل بروز اختلال بیخوابی و راه های رفع آن توضیح داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، فاطمه کاشانی نسب، متخصص روانپزشکی و فلوشیپ خواب، در تعریف اختلال بی خوابی اظهار کرد: اگر فردی نتواند به راحتی بخوابد و یا زودتر از موعد بیدار شود؛ دچار اختلال بی خوابی است.

او افزود: اگر این مشکلات سه شب در هفته و به مدت سه ماه هم تداوم پیدا کند به طوری که در عملکردهای شغلی، تحصیلی و در روابط بین فردی تاثیر بگذارد، اختلال بی خوابی محسوب می‌شود.

کاشانی نسب در شناسایی عوامل موثر بر ایجاد اختلال خواب گفت: عوامل متعددی مانند ویژگی‌های شخصیتی بر بی خواب شدن فرد دخیل هستند. افرادی که بسیار مضطرب هستند، می‌توانند مستعد ابتلا به اختلال بی خوابی باشند. اختلال بی خوابی می‌تواند در هر سنی رخ دهد اما با افزایش سن، احتمال ابتلا به این اختلال نیز بیشتر می‌شود. تحقیقات نشان داده بی خوابی در زنان بیشتر از مردان اتفاق می افتد.

او تصریح کرد: وجود برخی اختلالات روانی هم می‌تواند از علل آشکار این اختلال باشد. در کنار اختلالات روانی، برخی حوادث استرس زا در زندگی، مانند تغییرات شغلی و مشکلات زناشویی عواملی هستند که می‌توانند، باعث ایجاد بی خوابی شوند. یکی دیگر از علل ایجاد اختلال بی خوابی، اختلالات جسمانی است، مثلا بیماری که از درد در ناحیه ای از بدن خود رنج می برد، نمی‌تواند بخوابد. 

این فلوشیپ خواب در خصوص دیگر عوامل موثر بر بی خوابی بیان کرد: عوامل رفتاری و شناختی هم در ایجاد این اختلال موثر هستند. افرادی که بهداشت خواب را رعایت نمی کنند و تلفن همراه  خود را به تخت خواب می برند، مغز خود را مورد هجوم اطلاعات متعدد قرار می‌دهند و  این افراد قادر نیستند به راحتی به خواب بروند همچنین افرادی که در بعدازظهر و نزدیک به زمان خواب کافئین مصرف می‌کنند یا ورزش‌های سنگین در زمان‌های انتهایی روز انجام می‌دهند، احتمال دارد در معرض اختلال بی خوابی قرار بگیرند.

کاشانی نسب ادامه داد: بی خوابی می تواند بر سلامت و عملکرد شخص تاثیر بگذارد، به نحوی که کیفیت زندگی فرد را کاهش دهد، در کل اختلال بی خوابی باعث کاهش تمرکز و اختلال عملکرد فرد شود، این اختلال میتواند در سلامت جسمی شخص نیز تاثیر گذار باشد. بی خوابی می تواند دیگر اختلالات روانی مانند اختلال دوقطبی یا اختلال اضطرابی فرد را تشدید کند.

این فلوشیپ خواب اقداماتی برای داشتن خوابی راحت تر پیشنهاد داد: در درجه اول باید در نظر داشت فرد عادات نامناسب خواب در سبک زندگی نداشته باشد.

  • قبل از خوب از مصرف شام سنگین و مایعات فراوان خودداری شود.

  • مصرف الکل، کافئین و سیگار سبب اختلال در خواب می شود.

  • هر روز در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید و این نظم را حتی در روزهای تعطیل هم حفظ کنید.

  • تا حدود  6 ساعت قبل از خواب از انجام تمرین و ورزش های سنگین خودداری کنید .

  • زمانیکه از خواب بیدار می شوید با نور خورشید مواجهه داشته باشید.

  • همچنین توصیه می شود فرد در طول روز چرت نزند.

  • از انجام کارهایی مانند کار با لپ تاپ، تماشای تلویزیون و صبحانه خوردن در تخت خواب خودداری کنند، چرا که مغز شرطی می شود در تخت خواب نخوابد و به فعالیتهای دیگر بپردازد.