ابراهیم رئیسی در حالی برای اولین بار با مردم به صورت مستقیم گفت و گو کرد که به باور بسیاری از جمله محمدرضا خباز از چهره های سیاسی اصلاح طلب، خبر جدید و مهمی برای مردم نداشت. 

او می گوید در میان سخنان ابراهیم رئیسی، مطالب جدیدی نیافته است و در عین حال سخنان حامل خبرهای مهمی نبوده که باعث خوشحالی مردم شود.

مطالب آقای رئیسی همان مطالب گذشته بود

محمدرضا خباز فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که وعده‌های سید ابراهیم رئیسی در نخستین گفت و گوی تلویزیونی ایشان با مردم در ارتباط با واکسن، مسکن، بحث مذاکره، سیاست داخلی و خارجی و اقتصاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: در صحبت های آقای رئیسی، مطلب جدیدی که قابل ارائه باشد را نیافتم. در واقع، مطالب همان مطالب گذشته بود.

معمولا در گفت و گوی تلویزیونی یک خبر جدید و مهم به مردم می‌دهند

او افزود: عموما وقتی روسای جمهور روی کار می آیند و با مردم به صورت مستقیم در برنامه‌های تلویزیونی صحبت می کنند یا یک خبر جدیدِ مهمی است که می خواهند به مردم بدهند که باعث خوشحالی آنها شود و نوعی تحول و تغییر در زندگی مردم را به صورت امیدوارانه تعقیب کنند یا اینکه کاری را انجام دادند که وعده‌ای از وعده‌های آنها بوده و الان می خواهند آنها را مجددا به مردم بیان کنند و بگویند قولی که مثلا در شش ماه یا سه ماه به آنها داده اند عملی شده است درنتیجه امیدی در مردم ایجاد کنند تا این شکاف بین دولت و ملت را کاهش دهند.

اگر واکسیناسیون زودتر انجام می‌شد تعدادی زیادی از هموطنانمان را از دست نمی‌دادیم

خباز ادامه داد: بنابراین اگر از این دو حالت خارج شود دیگر جنبه عادی پیدا می کند حال اگر جنبه عادی پیدا کند جذبه چندانی برای شنیدن و گوش کردن ندارد. مطالبی که ایشان گفتند مطالب متنوعی بود که یکی از آنها، بحث واکسیناسیون بود که باید نظام قبلا تصمیم می گرفت و این اتفاقات ناگواری که در این مدت افتاد و تعداد زیادی از هموطنان ما به دلیل عدم واکسیناسیون، جان خود را از دست دادند، رخ نمی داد.

وعده واکسن هم موضوع جدیدی نبود

او تصریح کرد: آقای رئیسی قول دادند تا بهمن ماه، این وعده را عملی خواهند کرد هرچند قبلا هم گفته بودند حال باید منتظر بهمن ماه بود و ببینیم آیا 60 میلیون جمعیت، دو مرحله دوز واکسن خود را تا بهمن ماه خواهند زد یا خیر. بنابراین این موضوع جدیدی نبود.

وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی عملی نیست/ساخت یک میلیون واحد مسکونی نیازمند 500هزار میلیارد تومان اعتبار است

خباز در ادامه اشاره کرد: در رابطه با مسئله یک میلیون واحد مسکونی، همانطور که بارها گفته شد آقای رئیس قولش را دادند، وزیر هم مطلب را در مجلس و برنامه هایش آورده است اما ما احساس می کنیم که این عملیاتی نیست به این دلیل که عملیاتی شدن اینها نیازمند اعتبار است اعتباری در حدود 500 هزار میلیارد تومان. پرسش این است آیا 500 هزار میلیارد تومان پول در جایی وجود دارد؟! ما سراغ نداریم اگر آقایان چنین پولی را سراغ دارند بگویند مگر اینکه مال مازاد وزارت راه و شهرسازی را بفروشند و آنها را به این زخم بزنند یا اینکه نفت هایی که کشورها فروختیم و پولش را ندادند در اثر مذاکره و گفت و گو، راه باز شود که این پول ها به کشور بازگردد.

از این دو راه که بگذرد، ما راه دیگری سراغ نداریم. اگر بخواهند پول چاپ کنند که پایه پولی افزایش پیدا می‌کند و پایه پولی تورم زا است.

خباز: اگر وزرای احمدی‌نژاد توانمند بودند دولت او را موفق می‌کردند!

تورم 30، 40 درصد افزایش پیدا می کند اگر....

او اضافه کرد: اگر پایه پولی را 500 هزار میلیارد تومان بالا ببرند تقریبا 30، 40 درصد تورم را افزایش خواهد داد و این افزایش تورم کشور را رو به فلج شدن می برد. در نتیجه این مطلب جدیدی نبود که ایشان بیان کردند. در واقع انتظار ما این بود که درباره مذاکره و رفع تحریم، یک مطلب جدیدتری را بگویند که قبلا این حرف ایشان، توسط نیروهای ایشان یعنی وزیر امور خارجه و دیگران گفته شده بود که ما تا آذرماه قصد مذاکره نداریم بنابراین طبیعتا این موضوع وقتی بیان می شود آثار منفی روی تلاطم بازار دارد.

وزرای دولت وزرایی نیستند که بار سنگین رفع مشکلات مردم را به دوش بکشند

این نماینده ادوار مجلس ادامه داد: وقتی اعلام شد که ما تا آذرماه قصد صحبت و مذاکره نداریم روی قیمت دلار اثر منفی داشت یا در رابطه با سیاست داخلی نیز باید گفت چه کسی می خواهد این سیاست داخلی را اجرا کند؟ همین وزرایی که کابینه ایشان را تشکیل دادند. از نظر بنده اکثریت این وزرا، کسانی نیستند که بتوانند بار سنگین رفع مشکلات مردم را به دوش بکشند نه اینکه نخواهند ممکن است نیت شان نیتهای سالم و خوبی باشد اما توان این کار را ندارند.

محمدرضا خباز عنوان کرد: بارها گفتم مثلا 20 تُن بار داریم و می خواهیم از شهری به شهر دیگری ببریم وانت توان 20 تُن بار را ندارد بلکه تریلی باید می آوردند. بنابراین نیرو، باید نیروی توانمند قوی باشد که مثل انگشتری که در دستش را حرکت می دهد وزارتخانه زیر مجموعه خودش را به تحرک وادار کند. ما چنین توانایی در این مجموعه نمی بینیم البته آرزویمان این است به چند دلیل. اگر این دولت موفق شود ملت موفق شده است. ما هم در این کشور زندگی می کنیم و مثل همین ملت از آثار مثبت آن بهره مند می شویم.

همه در یک کشتی نشسته ایم

این چهره سیاسی تاکید دارد: به هر حال آرزوی ما این است که دولت موفق شود و و ما و فرزندان، دوستان، بستگان و ملت ایران، همه در یک کشتی نشسته ایم و آقای رئیسی ناخدای کشتی هستند و ملوانان این کشتی هم وزرا و معاونینشان هستند. اگر این کشتی به خوبی به مقصد برسد خوشحال می شویم چرا که در ابتدا خودمان و بعدا کشورمان منتفع می شویم. برداشت ما این است مگر اینکه حادثه و اتفاقی رخ دهد یا یک اعتبارات و پول های خاصی به دستشان بیاید که در محاسبات امثال ما نمی گنجد  یعنی محاسبات ما محاسبات ظاهری است. محاسبات درآمدها نفت و مالیات و.... است. بنابراین ما راه دیگری سراغ نداریم.

اگر وزرای احمدی‌نژاد توان داشتند دولت او را موفق می‌کردند

او در پایان جمع بندی کرد: مهمتر اینکه از نظر بنده، دولت آقای رئیسی دولت سوم آقای احمدی نژاد است چون الان 14 نفر از مسئولان دولت رئیسی یا در دولت احمدی نژاد وزیر بودند یا معاون وزیر. اینها اگر توان داشتند همان دولت را موفق می کردند اینها نشان دادند که دولت احمدی نژاد ناکارآمدترین دولت طول تاریخ انقلاب است. بنابراین باز هم به رغم همه اینها دعا و آرزو می کنیم که انشالله دولت موفق شود اما محاسبات ظاهری نشان می دهد که «سالی که نکوست از بهارش پیداست».