شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس
نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 17 شهریور

لایحه مبارزه با پولشویی به‌زودی تقدیم مجلس می‌شود

کدخبر: 438878
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات17 شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

17 شهریور 1361؛ دولت نمی‌خواهد توزیع‌کننده بزرگ باشد

حبیب‌الله عسگراولادی، وزیر بازرگانی در سمینار بررسی مسائل صنایع کشور گفت: باید اقتصادی براساس اصل نه شرقی، نه غربی و نه التقاطی پایه‌ریزی شود که در این خصوص هم دولت و هم بخش خصوصی به کمک یکدیگر نیازمندند.

وی افزود: دولت نه می‌خواهد بزرگ‌ترین تولیدکننده باشد و نه به‌صورت بزرگ‌ترین توزیع‌کننده درآید بلکه می‌خواهد حد وسطی را انتخاب کند که راه اسلام و قرآن و امام خمینی باشد. وی اعلام کرد: تا سرمایه‌گذاری در زمینه تولید به عمل نیاید، توزیع نیز بهبود نخواهد یافت.

17 شهریور 1371؛ نصب فونداسیون‌های عظیم دکل انتقال برق در خلیج فارس

کار نصب یکی از عظیم‌ترین فونداسیون‌های دکل انتقال برق در جهان در آب‌های خلیج فارس پایان یافت.

در ادامه اجرای عملیات عظیم طرح برق‌رسانی از طریق دریا به جزیره قشم، فونداسیون 6 هزار تنی خط انتقال برق 230 کیلو ولت جزیره قشم به وسیله دو فروند یدک‌کش، به محل موردنظر حمل و در عمق 14 متری دریا نصب شد.

یکی از کارشناسان وزارت نیرو به ویژگی‌های منحصربه‌فرد این سازه عظیم دریایی که برای نخستن بار در دنیا برای این منظور ساخته شده است، اشاره کرد و گفت: این برج انتقال برق، 134 متر از سطح آب دریا ارتفاع دارد و قدرت نهایی انتقال آن 2 هزار مگاوات است.

17 شهریور 1381؛ لایحه مبارزه با پولشویی به‌زودی تقدیم مجلس می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تایید لایحه مبارزه با پولشویی در هیات دولت اعلام کرد: هم‌اکنون این لایحه در حال ویرایش نهایی است و به زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.

طهماسب مظاهری با اشاره به تاریخچه پولشویی گفت: در سال‌های 1930 در آمریکا، شبکه‌های مافیایی برای مخلوط کردن وجوه به‌دست‌آمده از طریق غیرقانونی با وجوه قانونی، تعدادی رستوران و رخت‌شویی‌های عمومی خریداری می‌کردند تا این پول‌ها را با پول‌های قانونی به‌دست آمده از کارکرد این رستوران ها مخلوط کنند که این امر بعدها به «پولشویی» معروف و مشهور شد.

وزیر اقتصاد مبارزه با پولشویی را مبارزه با توسعه هر نوع کار غیرقانونی عنوان کرد و گفت: مجموعه کارهای غیرقانونی از قبیل قاچاق کالا، اسلحه، مواد مخدر و فرار مالیاتی پدیده‌ای را به‌وجود می‌آورد که به آن «اقتصاد زیرزمینی» گفته می‌شود که این نوع اقتصاد، ضررهای زیادی به کشور وارد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با پولشویی نباید با کندی همراه شود، یادآور شد: در مرحله‌ای که معامله غیرقانونی انجام می‌شود، به دلیل غیرقانونی بودن آن عمدتا نوع معامله به‌صورت نقدی است و معامله آن نیز معمولا از طریق سیستم بانکی انجام نمی‌شود.

آقای مظاهری با اشاره به لایحه مبارزه با پولشویی که هم‌اکنون در هیات دولت است، ابراز امیدواری کرد: در نخستین روز شروع کار مجدد مجلس شورای اسلامی بعد از تعطیلات جاری، این لایحه تقدیم مجلس شود.