شهرام گیل‌آبادی تهیه‌کننده و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: به طور کل در حوزه تئاتر سیاستگذاری‌ها دچار مشکل است و همواره اگر سیاستگذاری درستی صورت نگیرد و هر چیز سر جای خود نباشد در حوزه اقتصاد قطعاً دچار مشکل می‌شویم.

گیل‌آبادی تصریح کرد: اقتصاد تئاتر مدت‌هاست که با مشکلات بسیاری روبرو است و کرونا هم این نابسامانی را جدی‌تر کرده است و باعث شده تا تئاتر از مأموریت خود که توسعه فکری جامعه است عقب بماند و هنرمندانش با مشکلات معیشتی متعدد روبرو شوند. این بحث بسیار جدی و اساسی است و ارتباط مستقیمی با اقتضاعات جامعه تئاتر دارد؛ در واقع مشکلات اقتصادی باعث شده تا تئاتر از مأموریت فرهنگی خود عقب بماند.

او افزود: حمایت درستی از تئاتر صورت نمی‌گیرد و این هنر و حرفه در سیاستگذاری‌ها تنها است و عدم وجود حمایت‌های مادی و معنوی نابسامانی‌های جدی به وجود آورده است و تئاتر را دچار عسرت و پیچیدگی کرده است و امروز در این حوزه با فاجعه روبرو هستیم. سیاستگذاری غلط در هر بخش نیاز به یک بررسی و توجه جدی دارد و پژوهش‌های دقیقی باید صورت بگیرد، حل مشکلات اقتصادی تئاتر غیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز به توجه دستگاه‌های دیگری از جمله مجلس شورای اسلامی دارد.

این کارگردان در ادامه تأکید کرد: تئاتر در همه جای دنیا هنری رها شده نیست و مورد حمایت قرار می‌گیرد و از آن برای توسعه فکری جوانان و اقشار مختلف استفاده می‌شود. مسائلی چون آموزش در سطوح مختلف از طریق تئاتر صورت می‌گیرد و این هنر به نوعی در عالی‌ترین نقطه گفت‌وگوی انسانی قرار دارد.

او در پایان تأکید کرد: مشکل اقتصاد در تئاتر از مسائل اصلی و مهم امروز جامعه است و جزئیات آن در یک گفت‌وگو نمی‌گنجد اما ما در سیاستگذاری تئاتر از واگذاری تصدی‌های مختلف تا نگاه تولی‌گری بحث داریم و امروز دولت در نگاه خود آنقدر دچار اشکال است که تبدیل به رقیبی بزرگ برای توسعه تئاتر شده و جایگاه تولی‌گری و تصدی‌گری را اشغال کرده و امیدواریم با نگاهی درست هر چیز در جایگاه درست خود قرار بگیرد و نگاهی عادلانه وجود داشته باشد که به توسعه جامعه هنر منجر شود. مشکل اصلی امروز نگاهی است که نسبت به تئاتر وجود دارد.