شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یمن#وزیر خارجه#لندن

یادآوری چند نکته مهم به وزیر خارجه بریتانیای صغیر

.

گرچه مواضع دومینیک راب را می‌توان فاز جدیدی از سرکیسه کردن سران سعودی ارزیابی کرد، اما نمی‌تواند پوششی برای فراری دادن لندن از شکست در برابر مقاومت مردمی یمن پس از 7 سال جنایت و کودک‌کشی باشد و ...

به گزارش مشرق، پس از آنکه یمنی‌ها در عملیات جدیدشان تأسیسات وابسته به «آرامکو» در «رأس التنوره» در منطقه «الدمام» در شرق عربستان را با هشت پهپاد صماد 3 و موشک بالستیک از نوع «ذوالفقار» هدف قرار دادند، وزیر خارجه انگلیس اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرد.  

«دومینیک راب» ضمن محکوم کردن این حملات مدعی شد: این رفتار بی‌پروا توسط حوثی‌ها که توسط ایران تسهیل شده، شهروندان بی‌گناه را تهدید کرده و مانع از تلاش‌ها به سوی ثبات منطقه‌ای می‌شود!!

مواضع و ادعاهای راب از چند زاویه قابل توجه است:

نخست؛ هفته‌های اخیر انگلیس به همراه دیگر اشغال‌گران افغانستان در یک رسوایی بزرگ مجبور به فرار از این کشور پس از 20 سال شد حال آنکه رسما اعلام کرد که لندن گزینه‌ای جز مذاکره با طالبان و کسب اجازه آنها برای خروج نیروهایش از فرودگاه کابل ندارد. 

دوم؛ انگلیسی‌ها که با ادعای بشردوستی و مبارزه با تروریسم وارد افغانستان شده بودند چیزی جز کشتار و آواره‌سازی میلیون‌ها شهروند افغان از خود به جای نگذاشتند و حتی مانند آمریکایی‌ها از انتقال مزدوران خود از افغانستان خودداری کردند. 

سوم؛ فرار حقارت‌آمیز انگلیسی‌ها زمانی آشکارتر می‌شود که پایگاه دیلی استار نوشت؛ نیروهای ویژه انگلیس در افغانستان با حیله‌گری و استفاده از لباس سنتی زنان افغانستان توانستند از ایست‎های بازرسی‌ طالبان برای رسیدن به کابل عبور کنند.

چهارم؛ پس از ادعای بدون سند و مدرک چندی پیش صهیونیست‌ها درباره حمله ایران به یک کشتی اسرائیلی در دریای عمان، مدیریت این جوسازی ضد ایرانی را انگلیس و آمریکا به عهده گرفتند و راب و بلینکن ایران را تهدید به پاسخ متقابل کردند. این گزافه‌گویی‌ها البته با عقب‌نشینی واشینگتن نهایتا تبدیل به یک رسوایی برای لندن شد.

پنجم؛ راب در حالی از جان شهروندان سخن می‌گوید که نه تنها یمنی‌ها برخلاف رژیم سعودی هرگز مراکز انسانی را هدف قرار نداده‌اند بلکه این لندن بوده که در 7 سال گذشته با فروش حدود 17 میلیارد پوند اسلحه و ابزار شکنجه به ائتلاف سعودی شریک کشتار مردم یمن بوده و نمی‌تواند با جوسازی علیه ایران این جنایات را بپوشاند.

ششم؛ وزیر خارجه انگلیس با متهم‌سازی ایران در حالی به زعم خود سعی در اهمیت‌زدایی از توان بومی دفاعی یمنی‌ها برای کم‌رنگ افتضاح شکست‌های پی در پی محور ضد یمن دارد که «بن والاس»وزیر دفاع این کشور رسما به تزلزل جهانی بریتانیا اذعان کرده و در واکنش به فرار کشورش از افغانستان گفته؛ وقت آن است که مردم انگلیس نگاهی واقع‌گرایانه به جایگاه بریتانیا در دنیا داشته باشند، چون آشکار است که بریتانیا ابرقدرت نیست!

بر این اساس؛ گرچه مواضع دومینیک راب را می‌توان فاز جدیدی از سرکیسه کردن سران سعودی ارزیابی کرد، اما نمی‌تواند پوششی برای فراری دادن لندن از شکست در برابر مقاومت مردمی یمن پس از 7 سال جنایت و کودک‌کشی باشد و بهتر است او هم مانند همکارش والاس از توهم کبیر بودن خارج شده و به صغیر بودن بریتانیا ایمان بیاورد.  

انگلیس همان‌طور که به همراه‌ اربابش آمریکا پس از 20 سال اشغال‌گری مجبور به فرار از افغستان شد، در نهایت نیز مجبور به فرار از یمن خواهد شد و در این میان این سران سعودی هستند که باید از آنچه در افغانستان رخ داد درس عبرت گرفته و آینده خود را به غرب گره نزنند.

منبع: نور نیوز