شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سیاه

این افراد بیشتر از دیگران مراقب ابتلا به قارچ سیاه باشند

 این افراد بیشتر از دیگران مراقب ابتلا به قارچ سیاه باشند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: بیماران دچار نقص ایمنی، به ویژه مبتلایان به دیابت کنترل نشده، بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به قارچ سیاه هستند. 

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر «اورنگ ایلامی» درباره این بیماری گفت: این بیماری به دلیل تغییراتی که در سیستم تنفسی، بینی و چشم افراد به حالت لکه‌های سیاه رنگ ایجاد می کند که به صورت عامیانه «قارچ سیاه» نامیده می ‌شود.

او با این توصیه که مردم از مصرف خودسرانه داروها برای درمان قارچ سیاه بپرهیزند، هشدار داد: مصرف داروهایی نظیر «کورتون» و «دگزامتازون» با دوز بالا و کاهش سطح ایمنی بدن، موجب ابتلا به قارچ سیاه می شود.

دکتر ایلامی تصریح کرد: «موکورمایکوزیس» یا «قارچ سیاه» بیماری نادری است که از گذشته وجود داشته و ارتباطی به ویروس کرونا ندارد.

معاون درمان دانشگاه به مبتلایان دیابت و دیگر گروه‌های در معرض خطر قارچ سیاه توصیه کرد تا از تردد در محل‌های پُر گرد و غبار نظیر اماکنی که در حال تخریب ساختمانی و ساخت و ساز هستند، بپرهیزند.

وی افزود: در مواردی که احتمال ابتلای پوستی وجود دارد نیز به افراد در معرض خطر توصیه می‌شود از کارهای ساختمانی، باغبانی و خاک برداری خودداری کنند و اگر ناگزیر به انجام این فعالیت‌ها هستند، از وسایل حفاظت فردی مناسب استفاده کنند.

دکتر ایلامی با اشاره به اینکه این افراد باید علایم ابتلا به بیماری قارچ سیاه که می‌تواند شبیه یک سینوزیت معمولی باشد را جدی بگیرند، گفت: افراد در صورت مشاهده علایمی مانند درد چشم و صورت، سردرد، داشتن ترشحات و احساس پُر شدگی بینی، حتما به پزشک مراجعه کنند.

این فوق تخصص بیماری های عفونی در ادامه با تاکید بر اینکه عفونت قارچ سیاه، قابلیت انتقال از انسان به انسان را ندارد، خاطرنشان کرد: هاگ قارچ به وسیله تنفس، محصول یا نان فاسد یا توده های کمپوست وارد بدن فرد شده و موجب ایجاد بیماری می شود.

بنابر گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، این مقام مسوول در دانشگاه با اعلام اینکه مواردی از ابتلا به قارچ سیاه در استان فارس مشاهده شده است، به پزشکان نیز توصیه کرد تا اگر برای بیماری، مصرف طولانی «کورتون» یا «دگزامتازون» تجویز می‌کنند، حتما او را تحت نظر قرار داده تا در صورت مشاهده نشانه‌های ابتلا به عفونت قارچی، درمان مناسب ضد قارچی را آغاز کنند.