شهر خبر

سندرومی ناشی از گرد وغبار ته نشین شده در منزل

سندرومی ناشی از گرد وغبار ته نشین شده در منزل

گرد و غبار ته نشین شده بر روی سطوح داخل منازل و محیط های بسته، حاوی آلاینده های متعدد و خطرناک است که تهدید جدی برای سلامت ساکنان و به ویژه گروه های حساس است.

به گزارش بهداشت نیوز، تحقیقات انجام شده بر اساس نمونه برداری و آنالیز آلاینده های گرد و غبار داخل منازل و ارزیابی سلامت ساکنان نشان می دهد که احتمال ایجاد حساسیت هایی موسوم به سندروم «ساختمان بیمار» (SBS) با علائمی چون خارش یا آبریزش چشم ها، آبریزش و گرفتگی بینی، سردرد، سرگیجه، تهوع، خشکی، خارش یا التهاب پوست، خشکی گلو، خستگی و حساسیت به بوها و نیز خطر بالقوه سرطان زایی برای ساکنان محیط های بسته در اثر مواجهه با هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای جذب شده در گرد و غبار وجود دارد.

بدیهی است که با حضور بیشتر در محیط بسته، به ویژه قرنطینه خانگی در زمان کرونا، این علائم تشدید می شود. بنابراین می توان با اقداماتی مانند پرهیز از کباب کردن و سرخ کردن غذا در فضای داخل آشپزخانه، پرهیز از سوزاندن شمع و اسپند، پرهیز از مصرف دخانیات در فضای بسته، درزگیری در و پنجره ها در مواقع طوفان گرد و خاک، نصب هود یا هواکش در آشپزخانه و سرویس دوره ای آن، استفاده از کفپوش های مناسب (سنگ و سرامیک)، جارو کردن و گردگیری مرتب سطوح، پرهیز از استفاده از شومینه و بخاری های گازی، استفاده از گیاهان آپارتمانی و دستگاه های تصفیه هوا، می توان میزان PAHs در منازل مسکونی و در نتیجه مواجهه با این ترکیبات را کاهش داد.

برای کاهش بروز حساسیت های SBS، کنترل رطوبت، به کار بردن مواد و مصالح سازگار با سلامت در احداث و بازسازی بنا، کاهش مواجهه با شوینده ها و گندزداها و تهویه مناسب هوای داخل محیط نیز پیشنهاد می شود.

دکتر «حسن هاشمی» عضو هیات علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت شیراز

منبع: دانشگاه علوم پزشکی شیراز