شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کتاب

وصیت متفاوت یک شهید به مادرش


وصیت متفاوت یک شهید به مادرش

مدیر انتشارات حماسه یاران با اشاره به محتوای کتاب «تنها گریه کن»، از چرایی انتخاب این عنوان برای کتاب حاضر گفت و از استقبال این اثر در بازار نشر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کتاب «تنها گریه کن»، روایت زندگی اشرف‌السادات منتظری، مادر شهید محمد معماریان است که در انتشارات حماسه یاران به چاپ رسیده است. در این اثر تصویری کوتاه و مختصر از یک عمر زندگی و ولایت‌پذیری زنی را می‌بینیم که در تاریخ انقلاب رشد کرده و اثرگذار بوده است.

پویش کتابخوانی براساس این کتاب با همکاری انتشارات حماسه یاران و مجموعه رسانه‌ای شیرازه در حال برگزاری است. مهدی قربانی، مدیر این انتشارات، در گفت‌وگویی به جزئیات بیشتری درباره کتاب «تنها گریه کن» پرداخته است که در ادامه می‌خوانید: 

*سوژه کتاب «تنها گریه‌کن» چگونه کشف شد و روند آشنایی انتشارات حماسه یاران با مادر شهید معماریان چگونه بود؟

من آشنایی خاصی نداشتم. مسئول و مدیر مؤسسه آقای کاجی، از رزمندگان دفاع مقدس و از راویان سرشناس، با این سوژه‌ها مرتبط است. وی سال‌ها مادر شهید معماریان را می‌شناخت و از سال‌ها پیش دنبال این بود که کاری خوب برای این مادر عزیز انجام شود. سوژه را هم آقای کاجی به خانم اسلامی معرفی کردند. از قبل با سوژه آشنا بودند و به خانم اسلامی معرفی کردند. وقفه‌ای در روند کار ایجاد شد؛ ولی نهایتاً به نتیجه رسید. 

* روند تولید اثر چقدر طول کشید و از چه منابعی برای جمع‌آوری مطالب استفاده شد؟

کار با وقفه‌ای مواجه شد. البته مصاحبه‌هایی از پیش انجام شده بود؛ ولی خانم اسلامی که پای کار آمد، ارتباط اولیه ایجاد شد و مادر شهید را که دیدند، از حالات و رفتارشان خوششان آمد. مادر شهید به جهت افکار و بینش و رفتار شخصی و اخلاقی که دارند، دوست‌داشتنی هستند؛ لذا نویسنده کار را شروع کرد. نویسنده برای تکمیل کتاب نیازمند مصاحبه‌های بیشتری بود. کار تدوین اثر تقریباً از اواخر سال 95 آغاز شد و در نهایت مراسم رونمایی از این اثر در مردادماه سال گذشته برگزار شد. مشکلاتی در راه تدوین و نگارش اثر پیش آمد، اما در نهایت با اصرار ما و استمرار کار به نتیجه رسید. 

*چرا نام کتاب «تنها گریه کن» انتخاب شد؟

گویا در مکالمه‌ای که برای آخرین‌بار بین شهید معماریان و مادرش اتفاق می‌افتد، «محمد» به مادر چند وصیت‌ می‌کند و می‌گوید: «اگر می‌خواهی گریه کنی، تنها گریه کن. به گونه‌ای نباشد که مردم گریه شما را ببینند.» البته شخصیت خانم منتظری اصلاً به این شکل نیست. در دیدارهایی که با این مادر عزیز داشتیم، می‌گفتند که من بعد از شهادت محمد خیلی بی‌تابی می‌کردم. نه به‌خاطر اینکه محمد را از دست داده‌ام؛ بلکه به این دلیل که چرا من فرزند دیگری ندارم که فدای اسلام و انقلاب کنم. 

این بی‌تابی ایشان مدتی طول می‌کشد که در نهایت مادر شهید معماریان در خواب امام(ره) را می‌بیند که امام به ایشان می‌گوید این‌قدر ناراحتی نکنید. خداوند همین یکی را از شما می‌خواسته و قبول کرده است. شخصیت مادر هم این‌گونه است که آن‌قدر قرص و محکم‌اند که در موضوع دفاع از اسلام و انقلاب هنوز هم خانه‌شان پایگاه است.

*یکی از ویژگی‌های این کتاب، تأثیرگذاری بالای آن است که خوانندگان این اثر به آن اذعان دارند. به نظر شما مهم‌ترین دلیل این تأثیرگذاری چیست؟

من فکر می‌کنم به دلیل لحن مادر شهید است؛ چون لحن ایشان بسیار ساده و خودمانی است، حرفی که از دلشان برآمده، بر دل کسانی که کار را خوانده‌اند، نشسته است. زندگی این مادر سراسر فداکاری و حماسه است. شما از ابتدای کتاب با شخصیت زنی جسور مواجه می‌شوید که علی‌رغم اینکه خانم است، شخصیتی واقعاً جسور و مبارز دارد. به‌عنوان مثال، از اوایل فعالیت‌ها علیه رژیم پهلوی پای کار می‌آید. حتی در روضه امام‌حسین(ع) عهد می‌بندد و می‌گوید: تاکنون حسین‌ حسین(ع) می‌گفتم؛ ولی الآن چه کاری باید برای این نهضت انجام دهم؟ مخاطب، در کتاب شاهد حضور یک شخصیت کاملاً انقلابی است. در نهایت هم با فرستادن تنها فرزند پسرشان به جبهه، رسالتش را تکمیل می‌کند. همه زندگی راوی وقف جنگ است. منزل ایشان به یک پایگاه پشتیبانی برای جنگ تبدیل می‌شود. فرازونشیب‌های این زندگی و لحن خودمانی و دلنشین مادر بوده که باعث شده ارتباط خواننده با کتاب آن‌طور که مطلوب است، برقرار شود.

از سوی دیگر، سوژه بسیار ناب است و شرایط و رفتارهای خاص این مادر شهید در سراسر زندگی‌شان که هنوز هم این رفتار را دارد، باعث شده ایشان را بتوان به‌عنوان شخصیت و یک سوژه و به‌عنوان یک بانوی تراز انقلاب اسلامی معرفی کرد. در دید خواننده‌ها هم این نکته قابل تأمل است.

*بازخوردهایی که بعد از انتشار این کتاب گرفته‌اید، چگونه بوده است؟

نظر دوستانی که از نظر بحث بازرگانی مجموعه و توزیع کتاب‌ها مرتبط هستند، برای من جالب بود که برخی از مخاطبان با هزینه خودشان کتاب را گرفته بودند و خوانده بودند و به دوستانشان داده بودند. آنقدر که این کتاب برایشان ارزشمند بوده است. جدای از آن، من کتاب را به دست بعضی از دوستان که شاید کتابخوان هم نیستند، رساندم و وقتی خواندند، بسیار تشکر کردند که سوژه عجیب و جذابی بود و ما حتماً این کتاب را به دیگران معرفی می‌کنیم و به افراد دیگر هم می‌دهیم تا وقف در گردش بخوانند. در واقع به‌طور کلی بازخوردهایی که داشتیم، چه از جهت محتوا و چه از جهت بحث کتاب‌سازی، بازخوردهای خوب و مثبتی بود و مخاطب با آن ارتباط برقرار کرده است.

*این کتاب هم‌اکنون در قالب پویش مطالعاتی در حال معرفی به مردم است. این پویش چگونه برگزار می‌شود و مردم چگونه می‌توانند در آن شرکت کنند؟

پویش با همکاری انتشارات حماسه یاران و مجموعه رسانه‌ای شیرازه در حال برگزاری است که 19 مرداد ماه آغاز شده و تا 19 مهرماه هم ادامه دارد؛ البته ممکن است باز هم تمدید شود. علاقه‌مندانی که قصد شرکت در این مسابقه را دارند، باید پاسخ سؤالات کتاب را به‌صورت عدد 10 رقمی به شماره سامانه پیامکی ارسال کنند. نحوه دریافت کتاب به این صورت است که یا از طریق سامانۀ اعلام‌شده اقدام یا از طریق کتابفروشی‌های سراسر کشور آن را تهیه کنند.

انتهای پیام/