شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قرآن و عترت

مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن خبرداد:

آغاز گام نخست طرح ملی ارزیابی و پایش خانه‌های قرآن و عترت

آغاز گام نخست طرح ملی ارزیابی و پایش خانه‌های قرآن و عترت

حسین بهبودی مدیر کل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن از نخستین گام از «طرح پایش و ارزیابی خانه های قرآن و عترت کشور» با عنوان خودارزیابی و خود اظهاری خانه‌های قرآن و عترت خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین بهبودی مدیر کل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم در این خصوص گفت: خانه‌های قرآن و عترت به عنوان فراگیرترین تشکل قرآنی در اقصی نقاط کشور با توجه به نقش بی‌بدیل خود در ترویج و تعمیق فرهنگ قرآن و اهل بیت علیهم السلام در جامعه اسلامی و اجرای سیاست‌های قرآنی کشور، باید از هموارترین مسیر برای توسعه فعالیت‌های خود برخوردار بوده و واجد مطلوب‌ترین سطح کیفیت باشند تا بتوانند نقش محوری خود را ایفا کنند.

وی ادامه داد: حصول به این نقطه مطلوب و ترسیم مسیر راه، نیازمند اطلاع دقیق از وضعیت موجود است. ظرفیت‌ها، فرصت‌ها، تهدیدها، قوت‌ها، چالش‌ها و موانع پیش روی خانه‌های قرآن و عترت از جمله موضوعاتی است که ترسیم دقیق راه وصول به قله مطلوب و هرگونه سیاست گذاری و برنامه‌ریزی برای شتاب بخشی به پیمودن مسیر، متأثر از آن‌ها است. لذا جهت دست‌یابی به واقعیت موجود در عرصه فعالیت خانه‌های قرآن و عترت به ویژه پس از شیوع بیماری کرونا و تلاش برای تنظیم سند تحول در افق میان مدت و بلند مدت توسعه فعالیت‌های مربوط، پایش خانه‌های قرآن و عترت در دستور کار سازمان دارالقرآن الکریم قرار گرفت.

بهبودی با اشاره به ضرورت برون سپاری امور اجرایی به مردم و جلب مشارکت عمومی در مسیر تغییر نقش حاکمیت از تصدی‌گری به سیاست گذاری، هدایت و نظارت، توانمندسازی فعالیت‌های مختلف قرآنی مردمی افزود: بر این اساس متعاقب رصد و ارزیابی موفق مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در سال گذشته که برای نخستین بار در کشور صورت پذیرفته و منتج به شناخت دقیق وضع موجود و ایجاد زمینه‌های سیاست گذاری و برنامه‌ریزی واقعی در این بخش گردید و با الهام از تجربه گران سنگ مذکور و نیز به منظور تقویت فرهنگ خود اظهاری در پایش ظرفیت‌های ارزشمند فعالیت‌های مردمی، جلب همکاری مدیران خانه‌ها و تشویق آنان به مشارکت در ارزیابی و تهیه و به روز رسانی بانک اطلاعاتی جامع از توانایی‌ها، استعدادها، دست آوردها و موانع احتمالی پیش روی خانه‌های قرآن و عترت بوده است.

مدیر کل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن با اشاره به نخستین گام از «طرح پایش و ارزیابی خانهاهای قرآن و عترت کشور» با عنوان خودارزیابی و خود اظهاری خانه‌های قرآن و عترت تصریح کرد: خود اظهاری فرصت مغتنمی برای خودکنترلی و پیش قدمی خانه‌ها برای خودارزیابی، استعدادیابی و محاسبه عملکردها از یک سو و تقویت اعتماد حاکمیت و تجلی همسویی و همراهی فعالان قرآنی با حاکمیت از سوی دیگر است.

اهداف طرح پایش و ارزیابی خانه‌های قرآن و عترت

وی گفت: بدون تردید فعالان قرآن و عترت که خود از سرچشمه زلال ثقلین سیراب گردیده‌اند و برای اعتلا معارف ناب وحیانی کمر همت بسته و مجاهدان عمر و سرمایه زندگی را در این مسیر نورانی مصروف داشته‌اند در نهایت صدق و خلوص، مساعی خویش را در تکمیل شاخص‌های تعریف شده و انعکاس واقعیت‌ها به کار خواهند بست. استقرار نظام خود اظهاری علاوه بر تفویض و برون سپاری بخشی از اختیارات حاکمیت به مدیران خانه‌ها، برای نیل به اهداف ذیل پیش بینی شده است:

۱- فرهنگ سازی، ایجاد انگیزه، بهره‌گیری از ظرفیت خانه‌ها و تسهیل امر ارزیابی

۲- تقویت رویکرد داوطلبانه و مسئولیت پذیری قانونی و اجتماعی و پاسخگویی مدیران خانه‌ها

۳- تقویت تعامل و رابطه متقابل بین سازمان و خانه‌ها مبتنی بر حسن اعتماد طرفین، توأم با همسویی و همراهی برای مشارکت خانه‌ها در ارائه گزارش دقیق و جلوگیری از طولانی شدن و به حداقل رساندن فرآیند ارزیابی و نظارت

۴- صرفه‌جویی در منابع انسانی، مالی و زمان صرف شده

۵- اجرای آسان، سریع، دقیق، یکپارچه و فراگیر ارزیابی و نظارت خانه‌ها

۶- واگذاری حداکثری خدمات غیر حاکمیتی به بخش مردمی

۷- ارتقا آشنایی و نگرش مدیران نسبت به استانداردها، مقررات و انتظارات حاکمیت

۸- افزایش رضایت‌مندی مدیران و کارائی خانه‌ها

۹- تقویت سیستم ممیزی، پایش و ارزیابی تشکل‌های قرآنی مردمی

۱۰- اتقان اطلاعات و نظام دریافت، ثبت و تحلیل آن‌ها

۱۱- مشارکت مدیران در ارتقا کیفی خدمات خانه‌ها

بهبودی افزود: تمامی خانه‌های قرآن و عترت علیهم السلام مشمول خود اظهاری بوده و در مدت زمان تعیین شده در فرآیند مذکور شرکت خواهند نمود. از همراهی و قبول مسئولیت و مشارکت همه مسئولین خانه‌های قرآن و عترت قدردانی می‌شود.

زمان اجرای ارزیابی و پایش تا سی مهر ماه

وی با اشاره به اینکه فرآیند اجرایی خود اظهاری در بازه زمانی ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ لغایت ۳۰ مهرماه ۱۴۰۰ به ترتیب زیر انجام می‌گیرد، گفت: ورود مسئول خانه قرآن و عترت به بخش «پایش و ارزیابی خانهاهای قرآن و عترت» بارگذاری شده در پایگاه اطلاع رسانی سازمان به آدرس www.telavat.ir انجام دهد. همچنین دستورالعمل خود اظهاری خانه‌های قرآن و عترت (ع) را مطالعه کندو به سامانه پایش و ارزیابی و تکمیل اطلاعات خانه قرآن و عترت و مسئولین آن و نیز تکمیل شاخص‌های ارزیابی وارد شده و اطلاعات را ارسال نماید. مسئولین خانه‌ها جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا رفع ابهامات و اشکالات احتمالی و دریافت پاسخ لازم می‌توانند با شماره تلفن‌های ۶۶۹۵۵۹۱۸-۰۲۱ و ۶۶۹۵۵۹۷۶-۰۲۱ و یا ۶۶۹۵۵۹۱۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمایند.

بهبودی در پایان تاکید کرد: افراد نسبت به مطالعه دستورالعمل پایش و ارزیابی خانه‌های قرآن و عترت مندرج در بخش ارزیابی خانه‌های قرآن و عترت باید به پایگاه اطلاع رسانی سازمان دارالقرآن الکریم به آدرس www.telavat.ir مراجعه کنند. همچنین سامانه رصد و پایش خانه‌های قرآن و عترت به سهولت از طریق گوشی‌های همراه هوشمند قابل دسترسی و پاسخگویی است.

خاطر نشان می‌سازد گام دوم پایش و ارزیابی خانه‌ها به فاصله کوتاهی پس از اتمام گام نخست، به صورت رصد میدانی با مشارکت ۳۰۰ نفر از کارشناسان قرآنی سازمان و مدیران مجرب تشکل‌های قرآنی مردمی انجام خواهد شد.