به گزارش برنا؛ حجت عبدالملکی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در مراسم تجلیل از تعاونی های برتر ملی، گفت: تعاون مبنای دینی دارد، چه در حوزه تولید و چه حوزه خدمات هرچیزی، که برای انسان نفع داشته باشد مصداق تقواست.

او افزود: تعاونی مبنای عقلی هم دارد، تعاون یعنی روی هم ریختن توان ها، همچنین توان مبنای عرفی دارد و تعاون در کشور ما مبنای قانونی قوی دارد و در سیاست های کلی نظام بر این موضوع تاکید شده است. در اقتصاد مقاومتی نظریه ای خوبی برای تعاون مطرح شده است مردمی بودن، عدالت محوری، درون زایی، دانش بنیان بودن، برون گرایی از نکاتی مهمی است که درخصوص تعاون در اقتصاد مقاومتی مطرح شده است.

عبدالملکی بیان کرد: کارهای خوبی در حوزه نوآوری و فعالیت های دانش بنیان در حوزه تعاونی آغاز شده است که ما به توسعه این موضوع نیاز داریم چراکه بهره وری را بالا می برد.

او ادامه داد: نماد مسئله برون گرایی در حوزه تعاون، صادرات است، پشتیبانی ها و برنامه ریزی های جدی برای صادرات کشور را باید تعاونی ها انجام دهند.

وزیر تعاون با اشاره به اینکه الگوی تعاونی در دنیا بسیار موفق بوده است، گفت: کشورهایی که در قله های اقتصاد دنیا قرار دارند در حوزه تعاون نیز در راس هستند.

عبدالملکی تصریح کرد: بنده معتقدم اصل در فعالیت های اقتصادی، باید تعاونی باشد یعنی باید محور را تعاون قرار دهیم اگر به هر دلیلی نشد، بخش خصوصی و بعد از آن بخش دولتی ورود کند.

او افزود: اگر در بخش های مدیریت اقتصاد کشور می گوییم اصل تعاون است اولویت فقط برای بانک توسعه تعاون برای پرداخت تسهیلات نیست و باید تمامی بانک ها حضور داشته باشند.

عبدالمکی گفت: در مراکز مختلف نوآوری و فناوری که در کشور داریم می توانند در قالب تعاونی فعالیت کنند و بدانند که نتیجه خواهند گرفت.

وزیر تعاون با بیان اینکه محور این است که بخش تعاون فعال شود، افزود: یکی از اقداماتی باید انجام دهیم مقررات زدایی است در همان روزهای اول شروع کارم در وزارت کار اعلام کردم مقررات زدایی و مبارزه با فساد و تعارض منافع باید صورت گیرد. سراغ مقرراتی برویم که مانع هستند و از بین ببریم در دولت قبل شفافیت آغاز شده است ان شاءالله ما آن مسیر توسعه می دهیم.

او با بیان اینکه بخش تعاون را از کنج عزلت باید خارج کنیم، ادامه داد: قرار  دادن تعاون در کنار حوزه رفاه و کار می تواند فرصت باشد و باید از این فرصت استفاده می کردیم که نکردیم، برنامه های وسیعی در حوزه اشتغال خواهیم داشت.

 

عبدالملکی خاطرنشان کرد: ان شاءالله در دولت سیزدهم برای ایران قوی از ظرفیت ها و فرصت ها برای تقویت بخش تعاون استفاده شود.