افزایش تدابیر امنیتی در مرز میان ترکیه و ایران

 محمد امین بیلمز فرماندار استان مرزی وان با اشاره به احتمال موج مهاجرت مردم افغانستان به این کشور در پی تسلط گروه طالبان از افزایش تدابیر امنیتی در مرز ترکیه با ایران در وان که طولانی‌ترین مرز بین دو کشور بشمار می‌رود، خبر داد و گفت: اقدامات امنیتی مرزی در این منطقه نسبت به سه سال گذشته افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا مرز‌ها غیرقابل نفوذ باشند، افزود: نیرو‌های امنیتی ترکیه ضمن بهره مندی از تمام ابزار‌های فناوری موجود، در طول ۲۴ ساعت شبانه روز به صورت هماهنگ در مرز فعالیت دارند.

محمد امین بیلمز ادامه داد: گاهی اوقات برخی افراد به نحوی از مرز عبور می‌کنند، اما در حال حاضر هیچ مهاجری در مرز وجود ندارد.

فرماندار استان مرزی وان با تاکید بر اینکه نیرو‌های امنیتی ترکیه مستقر در وان بمظنور جلوگیری از مهاجرت و قاچاق و همچنین خنثی کردن اقدامات تروریستی، همه اقدامات پیشگیرانه را انجام می‌دهند، افزود: این نیرو‌ها مهاجران غیرقانونی که قصد ورود به ترکیه را دارند، بازداشت و به نهاد‌های مربوطه تحویل می‌دهند.

افزایش تدابیر امنیتی در مرز میان ترکیه و ایران

پیش از این، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه پس از گفتگو با هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به تحولات اخیر افغانستان و تلاش بسیاری از مردمان این کشور برای خروج تاکید کرده بود که، آنکارا نمی‌تواند بار مسئولیت موج جدید پناهجویان از افغانستان را به دوش بکشد.

در این راستا، ترکیه بمنظور جلوگیری از حملات تروریستی و همچنین از بین بردن تهدیدات، اقدام به ساخت دیوار در مرز خود با عراق و سوریه و ایران کرده است.