شهر خبر

خوراکی‌هایی که به تمرکز کمک می‌کنند

خوراکی‌هایی که به تمرکز کمک می‌کنند

آنطور که شایعات می‌گویند رژیم‌های غذایی می‌توانند هر تاثیری بر بدن داشته باشند. تاثیراتی که می‌تواند از بالا بردن تمرکز تا افزایش قدرت حافظه و عملکرد مغز گسترده باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، آیا واقعا مواد غذایی تا این حد بر بدن تاثیر دارند؟ شکی نیست که با افزایش سن، بدن ما هم پیر می‌شود. خبر خوب این است که با اضافه کردن مواد خوراکی و نوشیدنی‌های مناسب به رژیم غذایی‌تان می‌توانید مغز خود را در شرایط بهتری نگه دارید.

کافئین شما را هوشیارتر نگه می‌دارد

هیچ راه جادویی‌ای برای افزاش هوش و IQ وجود ندارد. اما برخی مواد مثل کافئین می‌توانند انرژی شما را افزایش داده و به تمرکز بهتر کمک کنند. کافئین موجود در قهوه، شکلات و نوشیدنی‌های انرژی‌زا بی‌تردید شما را هوشیار می‌کند. اگرچه تاثیر آن برای مدت کوتاهی است. نباید فراموش کرد که مصرف بی‌رویه کافئین می‌تواند شما را عصبی کند.قند را فراموش نکنید.


شکر یکی از مهم‌ترین منابع سوخت مغز است

 اما نه شکر سفید، بلکه گلوکزی که بدن شما از قندها و کربوهیدرات‌ها به دست می‌آورد. به همین خاطر است که یک لیوان آب پرتقال یا آب‌میوه‌های دیگر می‌تواند حافظه، قدرت فکر و ذهن شما را برای مدتی بهبود بخشد.

با این حال مصرف بی‌رویه آن می‌تواند تاثیر عکس بر بدن شما داشته باشد. مواظب شکری که به غذایتان اضافه می‌کنید باشید چرا که قند بالا عامل بسیاری از بیماری‌هاست.

صبحانه سوخت مغز است

حوصله‌ ندارید صبحانه بخورید؟ تحقیقات نشان می‌دهند که صبحانه می‌تواند حافظه کوتاه مدت و تمرکز را به شدت بهبود بخشد. دانش‌آموزانی که وعده صبحانه را در برنامه‌ی غذایی خود دارند در طول روز انرژی بیشتری دارند و علمکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. تمام محققین در لیست مناسب‌ترین غذاها برای مغز، غلات با فیبر بالا، لبنیات و میوه را پیشنهاد می‌کنند. فقط زیاده‌روی نکنید. محققان دریافته‌اند که صبحانه با کالری بسیار بالا می‌تواند مانع تمرکز شود.

ماهی بهترین غذا برای مغز
منبع پروتوئینی که به بهبود کارایی مغز کمک می‌کند ماهی است. ماهی حاوی مقادیر زیادی امگا ۳ است که عامل بسیار مهمی در سلامت مغز است. این چربی‌ها تاثیر فوق‌العاده‌ای بر قدرت مغز دارد. رژیم غذایی‌ با میزان بیشتری از این چربی‌ها می‌تواند احتمال سکته را کاهش دهد. همچنین توان تاثیرگذاری فوق‌العاده‌ای روی حافظه دارند. مخصوصا وقتی که سن افزایش می‌یابد.

میزان مشخصی از خشکبار و شکلات به رژیم غذاییتان اضافه کنید
آجیل و خشکبار منابعی غنی از آنتی‌اکسیدان ویتامین E هستند. بعضی از تحقیقات ثابت کرده‌اند که این ویتامین می‌تواند با اختلال شناخت در سن بالا مقابله کند. همچنین شکلات تلخ منبع مناسبی از آنتی‌اکسیدان‌ها است و حاوی محرک‌های طبیعی مثل کافئین است که می‌تواند به افزایش تمرکز کمک کند.
می‌توانید تا ۲۸ گرم از خشکبار و شکلات تلخ با حداقل کالری، چربی و شکر را در طول روز استفاده کنید.

بلوبری بسیار مغذی است
تحقیقات در حیوانات نشان می‌دهد که بلوبری می‌تواند جلوی آسیب‌های مغزی ناشی از رادیکال‌های آزاد را بگیرد. همچنین ریسک بیماری‌هایی مثل آلزایمر که با افزایش سن بروز می‌کند را کاهش می‌دهد. علاوه بر این‌، تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم‌های غذایی که در آن تمشک آبی وجود دارد یادگیری و عملکرد ماهیچه‌ها را در موش‌های پیر افزایش داده و آن‌ها را در وضعیت ذهنی مشابهی با موش‌های جوان‌تر قرار می‌دهد..

مزایای رژیم غذایی سالم
اگرچه بدیهی به نظر می‌آید اما اگر در رژیم غذاییتان مواد غذایی مغذی و ضروری را در نظر نگیرید به راحتی می‌تواند روی قدرت تمرکز مغز شما تاثیر داشته باشد. همچنین مصرف کم یا بیش از اندازه‌ی آن‌ها هم روی قدرت تمرکز شما تاثیر می‌گذارد. با یک رژیم غذایی مناسب و متشکل از مواد غذایی مختلف می‌توانید مغز خود را در وضعیت خوبی نگه دارید.

ویتامین‌ها، مکمل‌ها و مواد معدنی

این روزها طبقات فروشگاه‌ها با ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی مختلف پر شده‌اند. مکمل‌ها و ویتامین‌هایی مثل ویتامین B، C، E و منیزینم تاثیر بسیار مثبتی بر مغز دارند. با این حال این مکمل‌ها بیشتر مناسب افرادی است که از طریق رژیم غذاییشان ویتامین‌ها را دریافت نمی‌کنند. البته هنوز بعضی از محققین با کمی شک تاثیر ترکیب ویتامین‌ها و مکمل‌ها را بر مغز تایید می‌کنند و به دنبال مدارک بیشتری هستند.

منبع: دکتر تو