پیام تبریک خاشقچی به بن‌سلمان در روز تولدش! + تصاویر

 به مناسبت تولد محمد بن سلمان ، ولیعهد عربستان ، بنر و مجسمه‌ای در مقابل کاخ سفید نصب شد که اقدامات خلاف حقوق بشری ولیعهد سعودی را گوشزد می‌کند.

این بنر بزرگ فهرستی از اسامی بیش از ۱۴۰ زندانی عقیدتی عربستان را نشان می‌داد. علاوه بر این بنر، مجسمه کاغذ و قلمی‌ای نیز تعبیه شده است که روی این کاغذ با جوهری خونین پیامی از طرف جمال خاشقچی ، روزنامه نگار کشته شده سعودی در ترکیه، حک شده بود.

در متن این پیام آمده است: «ولیعهد عزیز، هزاران قربانی شما، تولد نکبت باری را برای شما آرزو می‌کنند. با احترام، جمال خاشقچی. »

این بنر همچنین به نقل قولی از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اشاره می‌کند و می‌گوید: «مرگ جمال بیهوده نبوده است. ما مدیون یاد و خاطره او هستیم تا برای جهانی عادلانه‌تر و آزادتر بجنگیم.»  این درحالی است که بایدن از زمان روی کار آمدن هیچ اقدامی علیه عربستان سعودی انجام نداده است.

پیام تبریک خاشقچی به بن‌سلمان در روز تولدش! + تصاویر

پیام تبریک خاشقچی به بن‌سلمان در روز تولدش! + تصاویر

خاشقچی در اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه کشته شد. یک گروه سعودی برای انجام این قتل به محل اعزام شده بودند. این روزنامه نگار سعودی به طرز فجیعی به قتل رسید و جسدش هرگز پیدا نشد.

پیشتر، وال استریت ژورنال با استناد به گزارش سازمان سیا مدعی شده بود که محمد بن سلمان، در پیامی دستور قتل جمال خاشقچی را صادر کرده است.

این روزنامه با استناد به ارزیابی طبقه بندی شده سیا می‌گوید: «حداقل ۱۱ پیام به نزدیک‌ترین مشاور بن سلمان -که بر تیم اعزامی قتل خاشقچی نظارت می‌کرد- ارسال شده است.»

ولیعهد عربستان به دایره نزدیک خود گفته بود که اگر آن‌ها نتوانند خاشقچی را برگردانند «ما می‌توانیم او را در خارج از عربستان فریب و هماهنگی‌های این کار را انجام دهیم.»

خاشقچی، روزنامه نگار سعودی که در واشنگتن پست کار می‌کرد، اندکی پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول، در دومین روز ماه اکتبر کشته شد.

پس از هفته‌ها تکذیب قتل خاشقچی، سرانجام دولت عربستان اعتراف کرد که خاشقچی در ترکیه کشته شده و گروه اعزامی برای قتل وی، به عنوان عاملان این جنایت شناخته شدند.

تاکنون اسناد زیادی از اقدامات ضد حقوق بشری ولیعهد عربستان منتشر شده است. چندی پیش پایگاه خبری سعودی لیکس فاش کرد که بن سلمان، در انفجار تروریستی کابل دست داشته و حمایت خود از گروه تروریستی داعش را اعلام کرده است.

این پایگاه خبری اخیرا نیز در گزارشی از وضعیت زندانیان عقیدتی زن در عربستان اعلام کرده بود که تخلفات عمده‌ای در این زندان‌ها صورت می‌گیرد از جمله انواع شکنجه‌های جسمی و روانی، منع زندانیان از داشتن وکیل، صادر نکردن اجازه ملاقات زندانیان با بستگانشان و حبس‌های انفرادی متعدد.

تمامی موارد ذکر شده بر اقدامات ضد حقوق بشری بن سلمان، ولیعهد عربستان صحه می‌گذارد.