شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه

۳۳۸ سریال با موضوع دفاع‌مقدس و شهدا در راه تلویزیون‌اند


338 سریال با موضوع دفاع‌مقدس و شهدا در راه تلویزیون‌اند

معاون امور استان‌های صداوسیما از تولید بیش از ۳۳۸ قسمت سریال با موضوع دفاع مقدس خبر داد و بر لزوم توجه بر این حوزه در سریال‌سازی تأکید داشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست مشترکی میان سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و علی دارابی، معاون امور استان‌های رسانه ملی،  برگزار شد. در این نشست مدیران کل مراکز استانی صدا و سیما و مدیران کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سراسر کشور به صورت ویدیو کنفرانسی حضور داشتند.

در بخشی از این نشست، علی دارابی به تولید و پخش بیش از 157 قسمت سریال با موضوع دفاع مقدس طی پنج سال گذشته در سیمای مراکز اشاره کرد و گفت: بیش از 338 قسمت سریال جدید و ده‌ها اثر دیگر هم در قالب‌های مختلف برای معرفی سرداران شهید و چهره ‎های شاخص انقلاب در حال تولیدند.

معاون امور استان‌های صداوسیما با بیان اینکه در چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب، گفتمان‌های گوناگونی همچون سازندگی، اصلاحات، مهر و عدالت، اعتدال و دولت مردمی را شاهد بوده‌ایم اظهار کرد: در این بین گفتمان دفاع مقدس است که پایان‌ناپذیر، بی بدیل و همچنان کارآمد می‌نمایاند زیرا بر پایه‌هایی همچون دنیاگریزی، آخرت‌گرایی، خداباوری، شجاعت، شهادت‌طلبی، تقدم منافع جمعی بر فردی و دشمن‌ستیزی استوار است و به دیگر سخن، مولفه‌هایی فراتر از سایر گفتمان‌ها دارد، زیرا ترکیبی از آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی و تلفیقی از دفاع و خدمت است.

وی افزود: هر چند پرداختن به دفاع مقدس یعنی این گنجینه بی‌پایان، در همه روزهای سال ضروری است اما لازم است در مناسبت‌هایی همچون هفته گرامیداشت دفاع مقدس، بیشتر و متمرکزتر از همیشه به این مسئله بپردازیم.

معاون امور استان‌های صداوسیما همچنین با بیان اینکه انتظار از صدا و سیما این است که برنامه‌هایی با موضوع دفاع مقدس را بر اساس شناخت مخاطب، نیازها و پاسخگویی به شبهات تولید و پخش کند خاطرنشان کرد: مخاطب جوان، اصلی‌ترین جامعه آماری ما است، اکثریت این جامعه نسل سوم و چهارم‌اند و ما باید برای آنها برنامه‌سازی به سبک دیگری انجام دهیم. 

دارابی سپس تصریح کرد: برنامه‌سازی در همه ساختارها همچون موسیقی، نمایش ،مستند، رادیو و فضای مجازی ضروری است به همین دلیل در مناسبت‌ها، یک مدیر پروژه‌ داریم و از 6 ماه قبل از فرا رسیدن آن مناسبت، جلسات کاری متعددی برگزار و برنامه‌ریزی لازم انجام می‌شود.

معاون امور استان‌های صدا و سیما بیان کرد: همکاری با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یکی از ضروری‌ترین امور در برنامه‌سازی رسانه‌ای در حوزه دفاع مقدس است و بر این اساس باید دبیرخانه‌ای مشترک توسط صدا و سیما و این بنیاد شکل بگیرد تا منشور و سند راهبردی مبتنی بر دو مسئله اساسی یعنی راهبردها و راهکارهای برنامه‌سازی تنظیم شود.

 او در بخشی دیگر با اشاره به تولید 338 قسمت سریال جدید با موضوع دفاع مقدس طی پنج سال گذشته در سیمای مراکز گفت: سریال‌های "راز ناتمام"، "سنجرخان"، "بارش تند"، "ستاره درخشان"، "ابوذر زمان"، "رضا و مرضیه"، "به سوی اروند"، "سوخته دل"، "ققنوس" و ده‌ها اثر در معرفی سرداران شهید و چهره ‎های شاخص انقلاب در حال تولیدند. 

بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هم در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: صدا و سیما جزو دستگاه‌های پیشگام در بیان هنرمندانه ارزش‌ها و آثار دفاع مقدس است و تلاش ستودنی مراکز استانی در تهیه و پوشش برنامه‌های هفته دفاع مقدس اقدامی بزرگ و تأثیرگذار در سطح ملی و منطقه‌ای است.

وی سپس با قدردانی از تولید بیش از 12 هزار برنامه در مراکز استانی صداوسیما، نقش رسانه ملی را در برنامه‌سازی درباره دفاع مقدس بی‌بدیل دانست و تصریح کرد: سال گذشته صدا و سیما در همه عرصه‌ها بسیار موفق ظاهر شد و مراکز استانی هم در این زمینه پیش تاز بودند. نقش صدا و سیما در برنامه‌سازی درباره فرهنگ دفاع مقدس  بی‌بدیل است.

او همچنین هدف از تولید این برنامه‌ها را ترویج فرهنگ ولایت‌مداری، مقاومت، ایثار، جهاد، شهادت و خودباوری دینی و ملی دانست.

کارگر بیان کرد: دبیرخانه ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت در هماهنگی کامل با رسانه ملی و شبکه‌های استانی خواهد بود.

در ادامه این نشست محمدمهدی رحمتی، رئیس بسیج صداوسیما هم با اعلام اینکه کتاب «تنها گریه کن» که خاطرات مادر شهیدی از قم است به زودی توسط این مرکز منتشر می‌شود، گفت: سریال های «کلبه ای در مه» و «شرایط خاص» و فیلم تلویزیونی «اینجا خانه من است» و کتاب «آب هر گز نمی میرد» هم از تولیدات بسیج صداوسیماست.

وی با بیان اینکه بسیج رسانه ملی در حوزه مستند، زندگی‌نامه‌های کوتاه شهدا را آماده کرده است، گفت: امروز بیشترین فعالان عرصه انقلاب در حوزه مستند فعالیت دارند.

رحمتی همچنین با بیان اینکه در حوزه کودک و نوجوان برنامه «دورت بگردم ایران» با موضوع راهیان نور دومین برنامه پرمخاطب حوزه کودک شده است بیان کرد: برنامه «دور افتخار» با حضور بزرگ‌ترهای دفاع مقدس و «خرمشهر تا قدس» و ساخت 15 عنوان نماهنگ نیز در دستور کار قرار دارد.

همچنین علی اصغرجعفری، مدیرعامل موزه انقلاب و دفاع مقدس و دبیر برنامه‌های هفته دفاع مقدس در بخشی دیگر از این نشست ضمن تشریح برخی از ویژگی‌های برنامه‌های امسال دفاع مقدس گفت: بیشترین حجم برنامه‌های حوزه دفاع مقدس در سال گذشته مربوط به معاونت امور استان‌ها بوده است.

وی افزود: در سال گذشته در استان‌ها شاهد همکاری گسترده این معاونت و مراکز با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و ادارات کل استانی بوده‌ایم به طوری که علاوه بر هزار و 272 عنوان خبر مکتوب، گزارش خبری تلویزیونی و عکس خبری در اخبار استان‌ها، 32 مرکز استانی در مجموع 12 هزار و 513 برنامه را با مدت زمان تقریبی 142 هزار و 684 دقیقه با محوریت دفاع مقدس تولید و پخش کرده‌اند.

در ادامه سید عباس فاطمی، رئیس مرکز سیمای استان‌ها نیز در گزارشی با اشاره به تولیدات سیمای مرکز استان ها در پنج سال گذشته گفت: از سال 95 تا امروز با راهبردهای دکتر دارابی معاون امور استان‌ها، نگاه ویژه‌ای به مفاخر انقلاب، مقاومت و دفاع مقدس شده که حاصل آن تولید بیش از هزار عنوان مجموعه تلویزیونی شامل سریال، تله فیلم، مستند و انیمیشن در حوزه انقلاب و دفاع مقدس بوده است. 

وی اظهار کرد: در حوزه مستند، استان‌ها ظرفیت بی نظیری دارند، در این پنج سال 406 عنوان مستند در دستور ساخت قرار گرفته است که 316 مستند تولید و پخش شده و بقیه مستندها در مرحله پیش تولیدند.

فاطمی همچنین اعلام کرد: در حوزه پویانمایی هم 12 عنوان انیمیشن تک قسمتی یا سریالی تولید شد و یک فیلم سینمایی در حال تولید است.

رونمایی از 4 اثر رسانه‌ای معاونت امور استان‌ها

بخش پایانی این نشست با رونمایی از چهار اثر رسانه‌ای تولید معاونت امور استان‌ها همراه بود.

این تولیدات در قالب سه اثر مکتوب شامل کتاب «انتخابات 1400 » تشریح اقدامات معاونت امور استان ها در برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شورا و خبرگان رهبری، «کتاب مدیران» معرفی اجمالی مدیران 4 دهه معاونت امور استان‌ها به عنوان سند و مکتوب تاریخی در معرفی میران رسانه ملی و، کتاب گزارش پنج ساله معاونت امور استان ها با هدف انتقال تجربه به آیندگان، و همچنین مجموعه تولیدات مرکز سیمای استان‌ها در حوزه انقلاب و دفاع مقدس‌اند.

علی دارابی، معاون امور استان‌ها در حاشیه این رونمایی با تأکید بر توجه به رسالت سازمانی حوزه‌های مختلف در تهیه پیوست مکتوب از اقدامات مهم رسانه‌ای، این آثار را گامی در راستای انتقال تجربه و آموزش همکاران در سراسر کشور دانست و گفت: باید متناسب با بیانیه گام دوم، برای تحقق اهداف بلند انقلاب اسلامی تلاش کنیم که یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه، بکارگیری و نهادینه‌سازی فرهنگ دفاع مقدس در لایه‌های مختلف جامعه است.

انتهای پیام/