وب سایت رسمی ناتو گزارش داد، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز طی سخنانی خواستار افزایش همکاری اعضا و متحدین این پیمان نظامی برای عملیاتی سازی بیشتر پیمان منع تسلیحات هسته‌ای، تقویت و به روز رسانی پیمان‌های کنترل تسلیحاتی و پاسخگویی بیشتر در برابر خشونت شد.

بر اساس این گزارش، دبیرکل ناتو که این سخنان را در جریان نطق سالانه خود مطرح می‌کرد، مدعی شد که روسیه همچنان به نقض و انحراف مقررات مربوط به پیمان‌های بین‌المللی کنترل تسلیحاتی ادامه داده و چین نیز به سرعت در حال تقویت و توسعه برنامه تسلیحاتی هسته‌ای خود است.

وی همچنین در ادامه مدعیات خود تاکید کرد که چین توسعه فعالیت‌های نظامی هسته‌ای خود را بدون وجود هیچ‌گونه شفافیت و محدودیتی رو به جلو برده و این در حالیست که ایران و کره شمالی نیز در حال توسعه فناوری موشکی خطرناک خود هستند.

استولتنبرگ در پاسخ به این تهدیدات خیالی، خواستار همبستگی بیشتر اعضای ناتو برای تقویت پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای شده و این پیمان را سنگ بنای رژیم کنترل تسلیحات هسته‌ای در جهان دانست.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به پیشرفته‌تر شدن تسلیحات هسته‌ای با به‌کارگیری تجهیزات مدرنی همچون هوش مصنوعی در ساخت آنها، خواستار بازتعریف و اصلاح پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای شد.