شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#بایدن#افغانستان#انگلیس#رئیس‌جمهور

نخست‌وزیر اسبق انگلیس: وعده بایدن برای پایان دادن به جنگ‌های ابدی شعار است

تونی بلر

نخست‌وزیر اسبق انگلیس وعده رئیس‌جمهور آمریکا برای پایان دادن به «جنگ‌های ابدی» از طریق سیاست‌هایی مانند خروج از افغانستان را «شعار سیاسی» توصیف کرده است.

به گزارش مشرق، «تونی بلر»، نخست‌وزیر اسبق انگلیس وعده‌های «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای پایان دادن به جنگ‌های ابدی با در پیش گرفتن سیاست خروج از منطقه غرب آسیا را یک «شعار سیاسی» توصیف کرده است.

تونی بلر در سال ۲۰۰۱ برای عزل طالبان از قدرت در افغانستان، انگلیس را در کنار ایالات متحده وارد جنگ با افغانستان کرد. او در یک سحرانی در سال ۲۰۰۱ به «جورج دبلیو بوش»، همتای آمریکایی‌اش وعده داد انگلیس، در «جنگ با تروریسم»، شانه به شانه آمریکا خواهد ایستاد.

نخست‌وزیر اسبق انگلیس به ویژه به دلیل دفاع از ادعاهای اشتباه از آب‌درآمده جورج بوش درباره سلاح‌های کشتار جمعی «صدام»، دیکتاتور معدوم عراق و حمله به این کشور در سال ۲۰۰۳ مورد انتقاد قرار گرفته است.

  با وجود این، تونی بلر در هفته‌های گذشته چند بار راهبرد کنونی آمریکا در منطقه غرب آسیا را به باد انتقاد گرفته و «رها کردن» افغانستان را اقدامی خطرناک و غیرضروری خوانده است.

بلر امروز دوشنبه در یک سخنرانی در اندیشکده نظامی «Royal United Services Institute» از انگیزه‌های آمریکا برای پایان دادن به حضورش در منطقه خاورمیانه انتقاد کرد و آن را ادعایی «سبک‌سرانه» خواند.

نخست‌وزیر سابق انگلیس گفت مواردی وجود دارند که حضور نیروهای نظامی زمینی ضروری است و اتکا کردن به نیروهای محلی همیشه امکان‌پذیر نیست.

تونی بلر در پاسخ به سوالاتی که محتوای آنها انتقاد از سیاست‌های جو بایدن بود گفت که «احترام زیادی» برای رئیس‌جمهور آمریکا قائل است اما دادن وعده برای «پایان دادن به جنگ‌های ابدی» روش خوبی برای تعیین سیاست‌ها نیست.

بلر در ادامه درباره وعده بایدن برای پایان دادن به آنچه به گفته او «جنگ‌های ابدی» است گفت: «در پایان، این حرف یک شعار سیاسی است و مبتنی بر هیچ تحلیلی نیست.»

منبع: فارس