شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#افغانستان#آلمان#وزیر خارجه

چرا وزیر خارجه آلمان به افغانستان سفر کرد؟

وزیر خارجه آلمان در حالی‌ به ۵ کشور منطقه سفر کرده تا در مورد همکاری آنها با برلین اطمینان حاصل کند که برلین هنوز نتوانسته بیش از ۱۰ هزار نفر از شهروندان و افغان های همکار این کشور را از افغانستان خارج کند.

چرا وزیر خارجه آلمان به افغانستان سفر کرد؟

به گزارش منیبان؛ پس از قدرت گیری طالبان در افغانستان و تصرف کابل توسط آنها، ارتش آلمان بیش از ۵۰۰۰ نفر را از این کشور خارج کرده است، با این حال هنوز بیش از ۱۰ هزار نفر در فهرست خروج آلمان قرار دارند و عملیات نجات در حال ورود به مرحله جدیدی است.

خبرگزاری د. پ. آ. آلمان در این رابطه نوشت: «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان درباره گسترش بحران در افغانستان در مرزها هشدار داد. وی درعین حال به کشورهای همسایه وعده کمک های اقتصادی و بشردوستانه داد.

ماس یکشنبه گذشته در آغاز یک سفر چهار روزه به این منطقه گفت: این که مانع از سقوط افغانستان و ایجاد بی ثباتی در کل منطقه شویم به نفع خود ماست. ' این سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات (SPD) همچنین از موضع گیری هماهنگ بین المللی علیه طالبان که از دو هفته پیش قدرت را در افغانستان به دست گرفته اند، حمایت کرد.

بر این اساس ماس در این سفر از پنج کشور دیدن کرد که همه آنها در تلاش های بیشتر برای خارج کردن افراد نیازمند حمایت از افغانستان نقش دارند. وی گفت: من امروز به منطقه سفر می کنم تا روشن کنم، تعهد آلمان با اتمام ماموریت تخلیه نظامی به پایان نمی رسد.

وزیر خارجه آلمان ابتدا عازم ترکیه شد که برای تداوم عملیات فرودگاه کابل و پذیرش پناهجویان نقش مهمی ایفا می کند. وی سپس از سه کشور همسایه افغانستان یعنی ازبکستان، پاکستان و تاجیکستان دیدن کرد و در پایان به قطر رفت. این امیرنشین کوچک اما تأثیرگذار خلیج فارس نیز فعالانه در فرایند تخلیه شرکت کرده است. دفتر سیاسی طالبان نیز در پایتخت آن یعنی دوحه قرار دارد.

سفر ماس تنها سه روز پس از پایان عملیات ارتش آلمان در افغانستان انجام شد. نیروی هوایی ارتش آلمان تا کنون ۵۳۴۷ شهروند حداقل ۴۵ کشور جهان را در شرایط بسیار خطرناک از کابل خارج کرده است. این عملیات عمدتا از سوی ازبکستان پشتیبانی شده است، جایی که ارتش آلمان دارای پایگاه نظامی است. ماس سعی کرد در این سفر بخاطر این امر تشکر و اطمینان حاصل کند که 'همکاری بین المللی حتی در مرحله بحرانی که اکنون در حال شروع است ادامه می یابد. '

هم اکنون بیش از ۱۰ هزار نفر از جمله ۳۰۰ آلمانی هنوز در لیست خروج وزارت خارجه آلمان از افغانستان هستند. ماس وعده داد: «کار ما تا زمانی ادامه خواهد داشت که همه کسانی که در افغانستان مسئولیت آنها را بر عهده داریم ایمن باشند.»

این در حالی است که این سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات به دلیل پیش بینی های نادرست قبل از روی کار آمدن طالبان، تحت فشار زیادی قرار گرفت و با درخواست استعفا مواجه شد. از این رو آینده سیاسی او پس از انتخابات سراسری آلمان به احتمال زیاد به موفقیت تلاش هایش برای خارج ساختن افراد نیازمند حمایت از افغانستان بستگی دارد.

دولت فدرال می خواهد از افرادی که در جستجوی حفاظت از خروج کشور از راه زمینی به کشورهای همسایه و همچنین از طریق هوا از طریق فرودگاه کابل هستند، حمایت کند.

در این سفر مذاکرات با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در تفرجگاه ساحلی آنتالیا روز یکشنبه از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. دولت ترکیه پس از خروج نیروهای آمریکایی در ۳۱ آگوست در مورد عملیات فرودگاه کابل با طالبان در حال مذاکره است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اخیراً گفته است که طالبان پیشنهاد داده است، اما هنوز تصمیمی نگرفته است. این فرودگاه قبلاً در طول ماموریت ناتو توسط نیروهای مسلح ترکیه محافظت شده بود و آنها همچنین در عملیات تخلیه فرودگاه شرکت داشته اند.

در عین حال ترکیه به احتمال زیاد نقش مهمی در مسئله پناهجویان ایفا خواهد کرد. علاوه بر حدود ۳.۶ میلیون سوری پناهجو، صدها هزار افغان و مهاجر از کشورهای دیگر در حال حاضر در این کشور زندگی می کنند. آنکارا همچنین از حمایت مالی اتحادیه اروپا برای تامین سوری ها برخوردار است.

به نوشته خبرگزاری د. پ. آ. در دیدارهای ماس مسئله پناهجویان در کشورهای همسایه ازبکستان، پاکستان و تاجیکستان نیز مورد بحث قرار گرفت. این کشورها از جمله اولین مراکز تماس برای کسانی هستند که به دنبال پناهگاه هستند و می خواهند از طریق زمینی خارج شوند. در پایتخت پاکستان هزاران تخت هتل برای کارکنان محلی افغان که با نیروهای بین المللی همکاری می کردند، پر شده است. دولت به هتل ها دستور داده تمام اتاق های موجود را برای تخلیه افراد از افغانستان در سه هفته آینده رزرو کنند.

اما یک چیز نیز روشن است: از اول سپتامبر(۱۰ شهریور)  تمام تلاش ها برای اطمینان از خروج امن از افغانستان به طالبان بستگی دارد - خواه در مورد رفتار ایمن در ایست های بازرسی از طریق زمینی باشد یا از سرگیری عملیات پرواز در کابل و شاید در شهرهای دیگر. از همین روست که «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان (CDU) در بیانیه دولت خود گفت: «طالبان اکنون در افغانستان یک واقعیت است، یک واقعیت جدید تلخ، اما ما باید با آن کنار بیاییم.»