شهر خبر

ارائه طرح مرمتی میراث جهانی برج قابوس تا پایان مهر

ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، ارائه طرح مرمتی میراث جهانی برج قابوس تا پایان مهر صورت می گیرد.

عبدالمجید نورتقانی (مدیر پایگاه میراث جهانی برج قابوس) گفت: برای تهیه طرح مرمت با دانشگاه شهید بهشتی قرارداد بسته ایم و کارهای لازم آغاز شده و باید تا پایان مهر و اوایل آبان پروژه را تحویل دهند. در طرح مرمت، آسیب شناسی بر پوسته خارجی گنبد قابوس انجام می شود و نمونه مصالح ازجمله آجر و ملات را تولید خواهند کرد.

او ادامه داد: براساس قرارداد مذکور، کارشناسان دانشگاه شهید بهشتی نمونه های لازم برای آزمایش را برداشته اند تا بتوانند به نمونه های مورد نیاز برای مرمت برج دست یابند. گزارش هایی نیز ارائه شده و قرار است تا براساس نمونه هایی ارائه شده از سوی آنها، تولید انبوه را در پیش بگیریم. در این میان داربست های برج همچنان تا پایان مرمت ها باقی خواهند ماند.

نورتقانی با اشاره به روش مرمتی که در پیش گرفته خواهد شد، گفت: روش مرمت اینگونه نیست که به یکباره تمام بنا را از اول تا آخر مرمت کنیم بلکه براساس طرح ارائه شده، به صورت پایلوت بخشی باز و بررسی می شود. برای جلوگیری از بروز خطاهای احتمالی و پیش بینی نشده، آرام و آهسته پیش خواهیم رفت. انتظار داریم با حداقل خطا کار پیش رود.

او درخصوص وضعیت رطوبت برج قابوس نیز گفت: پایش به صورت دائم انجام می شود و به دلیل خشکسالی که داشتیم، وضعیت رطوبت نسبت به سالهای گذشته بهتر است، چرا که عملا بارندگی نداشتیم. درعین حال بوته زدایی به صورت پیوسته انجام می شود و علاوه بر بوته زدایی که هفته گذشته داشتیم، هفته دیگر نیز بوته زدایی دیگری خواهیم داشت.

مدیر پایگاه میراث جهانی برج قابوس از اتمام کف سازی محوطه شرقی خبر داد و گفت: اگر بودجه لازم تخصیص یابد امسال کف سازی آن بخش از محوطه پایان خواهد یافت. در عین حال نوروز امسال کاشت درختان هیرکانی را در محوطه داشتیم.

نورتقانی درخصوص پیشبرد مطالعات نانو گفت: بخشی از مطالعات پیش رفته است اما تا زمان تامین بودجه لازم متوقف خواهد ماند. اولویت بر مرمت گذاشته شده و تا زمانیکه بودجه و اعتبارات لازم تخصیص نیابد، این امر محقق نخواهد شد. البته تاکنون بودجه تخصیص یافته هزینه لازم برای پرداخت حقوق پرنسل را تامین کرده است.

ارائه طرح مرمتی میراث جهانی برج قابوس تا پایان مهر