شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استانی#اصلاح‌طلبان#رئیسی#رئیس‌جمهور

سفرهای صبح‌جمعه‌ای رئیسی و تداوم انتقاد اصلاح‌طلبان

رئیسی نمایه

این روزها اصلاح‌طلبان درباره سفرهای استانی رئیس‌جمهور زیاد صحبت و نقد می‌کنند و تلاش دارند تا جایی که می‌شود، منتقد این اقدام رئیسی باشند یا حداقل آنکه دست به تأیید کامل آن نزنند.

به گزارش مشرق، این روزها اصلاح‌طلبان درباره سفرهای استانی رئیس‌جمهور زیاد صحبت و نقد می‌کنند و تلاش دارند تا جایی که می‌شود، منتقد این اقدام رئیسی باشند یا حداقل آنکه دست به تأیید کامل آن نزنند. یادداشت‌ها و مصاحبه‌های متعددی از اصلاح‌طلبان است که در مورد این موضوع صحبت می‌شود.

روزنامه آرمان ملی در همین زمینه و ارتباط آن با بازگشت اعتماد عمومی مصاحبه‌ای با محمدرضا خباز، استاندار سابق سمنان در دولت روحانی انجام داده است. در ابتدای این مصاحبه آمده است: «اعتماد عمومی مسئله‌ای است که این روزها بسیاری در پی باز گرداندن آن به هر نحو ممکن هستند. به حدی که رئیس‌جمهور در بحبوحه مرگ و میر ویروس منحوس کرونا به استان‌های محروم سر می‌زند و رو در رو با مردم به گفتگو می‌نشیند تا بتواند با حل مشکلات مردم حتی تا حدی این اعتماد از دست رفته را بازگرداند. در این راستا هرچند که رئیس‌جمهور و دولت عزم بازگرداندن اعتماد عمومی و امید مردم به آینده‌ای روشن را دارند، اما باید به این نکته هم توجه کنند که اگر وعده‌ای بدهند و به آن عمل نکنند این اعتماد به لحاظ بدتری کاهش خواهد یافت. بهتر است موقع وعده دادن از انجام پذیر بودن آن اطمینان حاصل کرد.»

خباز هم در این مصاحبه می‌گوید: «این سفرها مثل تیغ دولبه می‌ماند که اگر آن عملیات انجام بگیرد اثر این رفت و آمد و مردمی بودن مثبت‌تر است، ولی اگر آن قول‌هایی که دادند عمل نکنند این رفت و آمدها اثر منفی‌تری خواهد گذاشت. به این معنی که رفتن و سر زدن فی نفسه خوب است. معتقدم حاکم در هر سطحی که هست از رئیس اداره گرفته تا مدیر کل معاون وزیر، استاندار، نمایندگان مجلس و وزرا همه باید با مردم ارتباط مستقیم داشته باشند... بنابر این فی نفسه مردمی بودن را می‌ستایم، ولی مردمی بودنی که گره‌گشا باشد نه فقط بخواهیم با سخن گفتن و گفتار درمانی رضایت مردم را جلب کنیم.»

یکی از اقدامات معروف خباز در مقام استانداری سمنان «رونمایی از پلاک خانه پدری روحانی» طی یک مراسم بود. همین مدل اقدامات باعث آسیب به اعتماد عمومی شد که حالا دولت رئیسی به طور جدی در پی ترمیم آن است.

مدل ریاست جمهوری مدنظر اصلاح‌طلبان، در قالب عبارت «کنترل از راه دور» قابل توصیف است. همانگونه که طی چندین سال حسن روحانی پشت میز اتاق کارش می‌نشست و بدون رویت از نزدیک و صرف گزارشات رسیده، برای همه مناطق کشور تصمیم می‌گرفت. اصلاح‌طلبان، چون چنین مدلی را در ذهن دارند، اکنون تصور می‌کنند اتفاق عجیب و خارج از قاعده‌ای رخ داده و باید مدام آن را نقد و بررسی کنند. در حالی که سر زدن به مناطق مختلف کشور، از وظایف عادی یک مسئول در سطح ریاست جمهوری است و اتفاق خاصی نیفتاده است. اتفاق خاص وقتی بود که رئیس‌جمهور دو سال از دفتر کارش خارج نشده بود و نقد و بررسی‌ها باید آن زمان انجام می‌شد، وگرنه اکنون روال عادی کار و انجام وظیفه در جریان است.

منبع: روزنامه جوان