شهرخبر

روز گذشته در پنجشیر چه گذشت؟ | خبرگزاری روسی: احمد مسعود وعده داد که تا ۹ سپتامبر کابل فتح خواهد شد

یک خبرگزاری روسی با اشاره به تلفات سنگین طالبان در پنجشیر، اعلام کرد که احمد مسعود روز گذشته در میان اعضای جبهه این ولایت، گفت تا ۹ سپتامبر کابل فتح خواهد شد.

روز گذشته در پنجشیر چه گذشت؟ | خبرگزاری روسی: احمد مسعود وعده داد که تا ۹ سپتامبر کابل فتح خواهد شد

در حالی که طی روزهای اخیر درگیری‌ها میان جبهه پنجشیر و طالبان افزایش یافته، صبح امروز طالبان مدعی سقوط کامل پنجشیر شد.

اعضای طالبان با حضور در ساختمان فرمانداری پنجشیر اعلام کردند بر این ولایت تسلط یافته‌اند. همچنین گزارش‌ها از تحمیل تلفات سنگین به هر دو طرف بوده است.

خبرگزاری اسپوتنیک تاجیکستان، در گزارشی به بیان شرایط و اتفاقات روز گذشته در جبهه مقاومت یعنی یک روز قبل از سقوط پنجشیر پرداخته است.

این گزارش مدعی شد که روز گذشته احمد مسعود به فرماندهان جبهه مقاومت ملی گفته که آنها تا ۹ سپتامبر کابل را تصرف خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، جلسه گسترده‌ای با فرماندهان خود برگزار کرد. این ملاقات بعد از نماز ظهر روز ۵ سپتامبر در منطقه بازارک مرکز ولایت پنجشیر با اتحاد فرماندهان و بزرگان محلی صورت گرفت.

یک منبع اسپوتنیک تاجیکستان درباره این دیدار گفت که احمد مسعود از نیروهای خود خواسته است که با اسرا برخورد انسانی کنند، نان و آب خود را با آنها تقسیم کرده و تا جای ممکن زخم‌های طالبان را التیام بخشند.

به گفته این منبع، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان گفت: «تعداد زیادی از زندانیان خارجی به ویژه زندانیان پاکستانی وجود دارد. ما دقیقاً ۱۳۴۰ اسیر داریم، از جمله پاکستانی‌ها و عرب‌ها.» بر اساس برخی گزارش ها، حدود ۶۰۰ تبعه پاکستانی در میان بازداشت شدگان هستند.

احمد مسعود در ادامه افزود: «صدها طالب در بدخشان به جبهه مقاومت ملی افغانستان پیوسته اند." این نشانه فروپاشی سازمانی و نظامی طالبان به نفع ما است.»

وی از نیروهای خود خواست در مواجهه با دشمن روحیه بالایی داشته باشند.

به گزارش این خبرگزاری روسی، احمد مسعود ادامه داد: «در اکثر ولایات مذاکرات و هماهنگی‌هایی با فرماندهان جهادی و مردمی صورت گرفته است. به زودی قیام ملی علیه طالبان از چند نقطه آغاز می‌شود. "شما شاهد خواهید بود که در (۹ سپتامبر) ما کابل را فتح می‌کنیم.»

وی از طرفداران خود خواست نگران وضعیت اجتماعی نباشند، زیرا تاجیکستان و فرانسه در اسرع وقت کمک‌های بشردوستانه را به پنجشیر ارسال می‌کنند.

پس از وقوع اتفاقات شب گذشته و تسلط طالبان بر پنجشیر، از سرنوشت احمد مسعود و امرالله صالح خبر در دست نیست.

 

منبع: فارس