شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#تشکیل دولت#میشل عون

دیدار نجیب میقاتی و میشل عون/ ۴۸ ساعت بحرانی در انتظار پرونده تشکیل دولت لبنان


دیدار نجیب میقاتی و میشل عون/ 48 ساعت بحرانی در انتظار پرونده تشکیل دولت لبنان

روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد که فردا در دیدار نجیب میقاتی و میشل عون تکلیف ادامه ماموریت نخست‌وزیر مکلف یا استعفای او روشن می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الأخبار، منابع سیاسی لبنان گزارش دادند که فردا سه شنبه ممکن است آخرین فرصت برای تشکیل دولت در این کشور باشد و اگر موانع باقی‌مانده در این روند برطرف نشود، موضوع استعفای «نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف مجددا مطرح خواهد شد؛ مگر اینکه ارتباطات فرانسوی -ایرانی نتیجه داده و راه برای تشکیل کابینه در لبنان باز شود.

از طرف دیگر جریان آزاد ملی اعلام کرده که اگر مجددا پرونده تشکیل دولت شکست خورده و نخست وزیر مکلف استعفا دهد این جریان نیز از پارلمان استعفا خواهد داد.

بنابراین تا امروز تشکیل دولت در لبنان همچنان به شکل یک راز باقی مانده است؛ به طوری که مردم با خبر تشکیل دولت میخوابند و وقتی بیدار می‌شوند خبری از دولت نیست. اما این بار تاریخ جدیدی برای رفتن نجیب میقاتی به کاخ ریاست جمهوری و دیدار با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان تعیین شده است.

فردا سه شنبه نجیب میقاتی با فهرست کابینه مورد نظر خود به دیدار میشل عون می‌رود و البته مشخص نیست که فردا موعد حتمی تشکیل دولت باشد اما روشن می‌شود که دولت قرار است تشکیل شود یا نشود.

منابع سیاسی لبنان گزارش می‌دهند که اگر قبل از دیدار نجیب میقاتی با میشل عون تکلیف پرونده وزارت اقتصاد روشن نشود و اگر نجیب میقاتی آنگونه که منابع آگاه تأیید می‌کنند درخواست خود را برای به دست آوردن وزارت اقتصاد پس نگیرد مشخص نیست که فردا در دیدار میان نخست وزیر مکلف و رئیس جمهور چه اتفاقی بیفتد و این احتمال وجود دارد که اوضاع به سمت استعفای نجیب میقاتی پیش برود.

بنابراین 48 ساعت بحرانی در انتظار پرونده تشکیل دولت لبنان است. برخی منابع آگاه گزارش می‌دهند که مشکل عدم تشکیل دولت مربوط به توزیع پست‌های وزارتی و یا بحث «یک سوم معطل» نیست؛ بلکه موضوع مربوط به این است که هرگاه توافق درباره ساختار کلی دولت حاصل می‌شود نخست وزیر مکلف درخواست جدیدی را مطرح می کند و همه چیز به نقطه صفر برمی‌گردد. بر این اساس مانع اصلی تشکیل کابینه نه مربوط به گروه خاصی در دولت است و نه معرفی وزرای مسیحی بلکه این چالش به کل دولت برمی‌گردد.

اما در زمینه تلاش‌های خارجی برای تشکیل دولت در لبنان روز گذشته سید «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران طی یک گفتگوی تلفنی با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه درباره پرونده سیاسی لبنان حمایت جمهوری اسلامی ایران از تشکیل یک دولت قوی در لبنان که قادر به تامین و حفظ حقوق مردم این کشور باشد را اعلام کرد.

رئیس جمهوری ایران گفت : از ارائه هرگونه حمایت و کمک‌های بشردوستانه به مردم لبنان دریغ نخواهیم کرد و آماده همکاری با فرانسه برای توسعه و پیشرفت لبنان هستیم. مردم لبنان از تحریم‌های اقتصادی رنج می‌برند و فرانسه می‌تواند در لغو این تحریم‌ها نقش داشته باشد و همچنین تلاش و کمک‌های ایران و فرانسه و حزب الله برای تشکیل دولت قوی در لبنان می‌تواند به نفع این کشور باشد.

امانوئل ماکرون نیز بر همکاری فرانسه و ایران در کنار حزب الله برای تشکیل یک دولت قوی در لبنان تاکید کرد.

تاکید میشل عون بر شناسایی و محاکمه مسئولان فروپاشی مالی لبنان

از طرف دیگر میشل عون در دیدار با هیئتی از جوانان لبنانی در کاخ بعبدا (کاخ ریاست جمهوری) گفت، شکست هر طرحی که برای بهبود اوضاع مالی و اقتصادی کشور ارائه شده به معنای یک چیز است: اینکه نظام فاسدی که هنوز بر کشور و مردم مسلط است از محاکمه و پاسخگویی می‌ترسد.

وی تصریح کرد، عدم روشن شدن میزان خسارت‌های مالی در بانک مرکزی و سایر بانک‌ها منجر به 2 موضوع خطرناک شد: اول اینکه مسئولان، فروپاشی مالی کشور را نادیده گرفتند و دوم این که ملت را مسئول این اوضاع می‌دانند به این بهانه که سپرده‌های خود را در بانک‌ها کاهش داده‌اند. در حالیکه مردم قربانی این وضعیت هستند و نه عامل آن و هیچ کس نمی‌تواند ملت را مسئول سیاست‌های اشتباه و مخرب و فاسد خود بداند.

وی افزود، مردم باید بدانند چه کسی آنها را به این وضعیت کشانده تا مجبور باشند برای به دست آوردن ابتدایی ترین حقوق خود و جلوگیری از تصرف پول‌هایشان در بانکها تحقیر شوند. بنابراین در وهله نخست باید میزان خسارت‌ها را مشخص کنیم و بعد از آن مسئولان این وضعیت شناسایی شده و در نهایت محاکمه شوند.

انتهای پیام/