شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا#گینه#سیاست خارجی

به همراه دولت های آمریکا و ترکیه؛

«جوزف بورل» اقدام شورشیان نظامی برای کودتا در گینه را محکوم کرد

«جوزف بورل» اقدام شورشیان نظامی برای کودتا در گینه را محکوم کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای اقدام گروه های معارض برای انجام کودتا در کشور آفریقایی گینه را به شدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محکوم کردن اقدام‌های خشونت بار اخیر در لیبی، خواستار آزادی هرچه سریع‌تر «آلفا کُنده» رئیس جمهور بازداشتی این کشور از زندان شد.

وزارت خارجه ایالات متحده نیز شامگاه یکشنبه به وقت واشنگتن تحولات دو روز گذشته در گینه را محکوم کرد و در اطلاعیه اعلام کرد که شورشیان باید «از اعمال خشونت بار و هرگونه عملی خلاف قانون پرهیز کرده و به حاکمیت قانون گردن نهند».

این وزارتخانه اندکی بعد خاطرنشان کرد که این گونه اقدامات در این کشور آفریقای غربی «توانایی ایالات متحده و سایر شرکای بین‌المللی گینه را برای پشتیبانی از این کشور آن‌هم در مسیر دستیابی به وحدت ملی و آینده‌ای روشن‌تر برای مردم گینه، محدود می سازد».

از سوی دیگر، ترکیه نیز شامگاه یکشنبه به وقت آنکارا «این تلاش برای کودتا» در گینه و دستگیری رئیس جمهور این کشور را محکوم کرد و آن را تحولاتی بسیار نگران کننده خواند.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ترکیه با تلاش‌ها برای جایگزین سازی غیرقانونی دولت‌هایی منتخب به شدت مخالف است». در ادامه این بیانیه آمده است: «آنکارا به شدت منتظر احیای سریع نظم مبتنی بر قانون اساسی در این کشور آفریقای غربی و همچنین آزادی فوری رئیس جمهور بازداشتی این کشور است».