شهرخبر

۱۸۰ سال حبس برای اخلالگران پتروشیمی

جوان آنلاین: پرونده شرکت بازرگانــــی پتروشیمی پس از نزدیک به سه سال با ۱۸۰ سال زندان برای ۱۴ متهم آن مختومه شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این پرونده چندین متهم جنجالی داشت که معروف‌ترین آن‌ها علی اشرف ریاحی (داماد نعمت‌زاده وزیر سابق)، محسن احمدیان معروف به سلطان پتروشیمی و مرجان شیخ‌الاسلامی آل آقا بود. به گفته سخنگوی قوه قضائیه، حکم صادر شده قطعی و هشت نفر از متهمان علاوه بر زندان و جریمه هر کدام به ۷۴ ضربه شلاق هم محکوم شده‌اند. ماجرای پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی اینگونه بود که مدیران این شرکت از خریداران خارجی مبالغ کلانی دریافت کرده و با عنوان دور زدن تحریم‌ها، مابه‌التفاوت قیمت ارز خارجی با ریال را به جیب می‌زدند. بیشترین حاشیه این پرونده مربوط به اختلاس چند صد میلیون یورویی مرجان شیخ‌الاسلامی بود.

دستمزدی بالاتر از حقوق صدراعظم آلمان

از پرونده پتروشیمی به عنوان بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ ایران هم نام برده شده‌است. جلسات دادگاه شرکت بازرگانی پتروشیمی از اسفند ۱۳۹۷ شروع شد و ۱۴ نفر متهم شدند که در جریان گردش مالی ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورویی این شرکت، اقدام به اخلال در توزیع ارز کرده‌اند. این پرونده در شعبه سوم مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی رسیدگی شد که ریاست این شعبه و ریاست کل مجتمع با قاضی سرشناس پرونده‌های مفاسد اقتصادی یعنی اسداله مسعودی مقام بود. قاضی مسعودی مقام در یکی از جلسات دادگاه هم با اشاره به برخی از تخلفات اقتصادی شبکه درگیر در پرونده پتروشیمی اعلام کرد که به برخی از مدیران شرکت‌های وابسته به این افراد در آلمان، حقوق‌هایی داده شده‌است که از حقوق صدراعظم آلمان بیشتر بود!

متهم ردیف اول پرونده رضا حمزه‌لو، مدیرعامل سابق شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی بود. مرجان شیخ‌الاسلامی آل آقا هم شریک اصلی رضا حمزه‌لو بود. بنا به گفته نماینده دادستان در جلسات دادگاه، شیخ‌الاسلامی حدود ۶۶۰ میلیون یورو ارز منتقل شده از خارج را به حساب شرکت دنیز ترکیه (متعلق به مرجان شیخ‌الاسلامی) واریز و بخشی از آن را به صورت ارز خارجی به دیگر شرکت‌های خود و حدود ۳۴۸ میلیون یورو را هم به داخل منتقل کرده‌است. جالب اینکه شیخ‌الاسلامی در خصوص اتهامات وارد به خود حتی با بی‌بی‌سی فارسی هم حاضر به مصاحبه نشد.

دیگر متهم معروف این پرونده، علی اشرف ریاحی بود که بر اساس کیفرخواست دادگاه نقش اساسی در سوءاستفاده از پول‌های پتروشیمی داشته است. وی داماد محمدرضا نعمت‌زاده وزیر سابق صنعت و مشاور سابق آقای زنگنه وزیر نفت بود.

مرداد سال گذشته اسداله مسعودی‌مقام در چهاردهمین جلسه رسیدگی به این پرونده خبر داد که مرجان شیخ‌الاسلامی و علی اشرف‌ریاحی، نسبت به قضات دادگاه اقدامات تهدیدآمیز انجام داده‌اند و از این دو متهم خواست که از مزاحمت‌های تلفنی به شعبه خودداری کنند!

سلطان در دام سپاه

محسن احمدیان معروف به سلطان پتروشیمی هم از دیگر متهمان جنجالی پرونده پتروشیمی بود. وی نخستین‌بار در سال ۹۱ بازداشت و در سال ۹۳ با وثیقه سنگین از زندان خارج شد. در حاشیه این دادگاه، معاونت حقوقی سازمان اطلاعات سپاه اعلام کرد این فرد که خانواده‌اش مقیم امریکا هستند با همکاری معصومه دری (دیگر متهم پرونده) حدود ۵۰۰ میلیون یورو و ۲۰۰ میلیون درهم ارز ناشی از صادرات محصولات شرکت‌های دولتی پتروشیمی ایران را تضییع کرده‌اند. احمدیان در سال ۹۷ با ترفند‌های اطلاعات سپاه در امارات دستگیر شد.

در نهایت سخنگوی قوه قضائیه دیروز با اشاره به صدور احکام متهمان پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی اظهار داشت: یکی از پرونده‌هایی که در ارتباط با جرائم اقتصادی در مرجع قضایی رسیدگی شده‌بود و مردم انتظار داشتند در مورد متهمان پرونده سریع‌تر اتخاذ تصمیم شود، پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی بود.

ذبیح‌الله خداییان گفت: پرونده مزبور در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی رسیدگی و منجر به صدور حکم شد. این پرونده دارای دو قسمت است که یک قسمت آن با کیفرخواست به دادگاه ارسال شده بود و بخشی از پرونده نیز هم اکنون در دادسرا در حال رسیدگی است.

پرونده ۲۹۶ جلدی!

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: این پرونده که حکم آن صادر شده، ۷۲ هزار برگ در ۲۹۶ جلد است که در آن افرادی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به مجازات‌های سنگینی محکوم شده‌اند و بر اساس ماده ۳۶ قانون مجازات اسلامی حکم این افراد منتشر می‌شود. خداییان در تشریح احکام صادره تصریح کرد: در این پرونده رضا حمزه لو مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی، عباس صمیمی نایب رئیس شرکت، علیرضا علایی رحمانی عضو هیئت‌مدیره، مصطفی تهرانی عضو هیئت‌مدیره، محسن احمدیان مدیر بازرگانی و مرجان شیخ‌الاسلامی مدیر عامل شرکت دنیز به اتهام شرکت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی از طریق اخلال در توزیع ارز‌های حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی شرکت‌های تولیدکننده به میزان ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو، هر کدام به ۲۰ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق تعزیری، محرومیت دائمی از هرگونه خدمات دولتی و جزای مالی به میزان مبالغی که از طریق اعمال مجرمانه کسب کردند، محکوم شدند.

احکام قطعی و غیرقابل تجدیدنظر

سخنگوی قوه قضائیه افزود: همچنین در این پرونده سام حامد ساعدیان مدیر عامل وقت شرکت والا سرمایه، امین و ابوالفضل ملکی شمس‌آبادی هر کدام به اتهام مشارکت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور به تحمل ۱۵ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق تعزیری در انظار عمومی و محرومیت از هرگونه خدمات دولتی و جزای مالی معادل اموالی که از این طریق کسب کردند، محکوم شدند.

خداییان خاطر نشان کرد: محمدحسین شیرعلی، علی اشرف ریاحی، سید علیرضا حسینی، معصومه دری، سعید خیری‌زاده و مهدی شریفی نیک نفس به اتهام معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی از طریق اخلال کلان در توزیع ارز‌های حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی هر کدام به پنج سال حبس تعزیری و محرومیت دائمی از هرگونه خدمات دولتی و جزای مالی محکوم شدند.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: این احکام قطعی و غیرقابل تجدیدنظر است مگر از طریق اعاده دادرسی و اعمال ماده ۴۷۷.