شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا

کارمند پاره‌وقت مامور دوجانبه آمریکا و اسرائیل است!

رسانه‌های خارجی انتصاب «دانیل شاپیرو» سفیر پیشین آمریکا در اراضی اشغالی به عنوان مشاور نیمه وقت «رابرت مالی» مسئول امور ایران در دستگاه سیاست خارجی واشنگتن را با هدف هماهنگ‌سازی، رفع اختلافات و نزدیکی تصمیمات دو طرف در قبال تهران ارزیابی می‌کنند.

کارمند پاره‌وقت مامور دوجانبه آمریکا و اسرائیل است!

به گزارش منیبان؛ کمتر از یک هفته پس از سفر اخیر «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا و دیدار با «جو بایدن»، رسانه ها خبر دادند که «دانیل شاپیرو» سفیر پیشین ایالات متحده در تل آویو به عنوان مشاور ارشد به گروه زیر نظر «رابرت مالی» نماینده ویژه امور ایران پیوسته است.

شاپیرو که در دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» به عنوان کارشناس مسائل خاورمیانه و مشاور امنیتی وی فعالیت می کرد، گویا اکنون وظیفه دارد تا نقش رابط دولت و این وزارتخانه آمریکا را با سران رژیم اشغالگر ایفا کند.

طبق گزارش رسانه های خارجی، شاپیرو عضوی از تیم رابرت مالی است که سالانه در دوره های زمانی مختلف در واشنگتن و تل آویو فعالیت خواهد کرد و قرار است با توجه به تجربه ای که در دوره قبل در مذاکرات هسته ای کسب کرده، به آن ها در یافتن راه حل های مناسب در قبال تهران کمک کند.

 

مشاور ارشد پاره وقت

بسیاری از رسانه ها از شاپیرو به عنوان مشار ارشد نیمه وقت (پاره وقت) یاد می کنند زیرا وی قرار است در هر دو پایتخت فعالیت داشته باشد. تارنمای روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» (TIMES OF ISRAEL) در گزارشی عنوان داشت شاپیرو به رابرت مالی که به دنبال نظرات گوناگون در موضوع ایران است، دیدگاه های جدید را ارائه می کند. طبق گزارش این نشریه، شاپیرو  تجربه زیادی را در امور ایران به ویژه در دوره مذاکرات برجامی کسب کرده است و به همین دلیل حضور وی می تواند برای رابرت مالی مفید باشد. 

این روزنامه تاکید دارد که ماموریت شاپیرو قبل از سفر بنت به آمریکا و دیدار با بایدن آغاز شده بود و این انتصاب ارتباط چندانی با این دیدار نداشته است. با این حال وی نیز از حامیان برجام اما تندتر از سایر مقامات در دولت بایدن است که می خواهند به توافق متعهد بمانند. شاپیرو پس از دوره سفارت در اراضی اشغالی ماند و در اندیشکده موسسه مطالعات امنیت ملی در تل آویو کارهای تحقیقاتی انجام می داد. این روزنامه صهیونیستی آورده است که کابینه بنت با تلاش بایدن برای بازگشت به توافق هسته ای با ایران مخالف است و اعتقاد دارد با گفت وگوی بیشتر با آمریکا می تواند نتیجه بهتری را کسب کند.  

روزنامه «جروزالیم پست» اما شاپیرو را مشاوری نیمه وقت خواند که قرار است با گروه رابرت مالی و صهیونیست‌ها همکاری کند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا وی را دیپلماتی با تجربه معرفی کرده که بخشی از گروه کوچک مشاوران پاره وقت خواهد بود؛ مشاورانی که به تنوع دیدگاه های گروه کمک می کنند.

جروزالیم پست، با اشاره به دیدار بایدن و بنت، به سخنان رئیس جمهوری آمریکا پرداخت که گفته بود در مورد ایران، دیپلماسی را در اولویت قرار می دهد و منتظر می ماند تا ببیند اوضاع چه می شود. انتخاب شاپیرو هم به نظر می رسد در همین چارچوب باشد.

نشریه «پلیتیکو» نیز آورده است: شاپیرو به عنوان مشاور ارشد نیمه وقت انتخاب شد اما وی پس از پایان دوره سفارتش در اسرائیل در سال ۲۰۱۷ یکی از مشاوران اصلی موسسه WestExec Advisors بود. این موسسه یک بنگاه مشاوره ای است که در همان سال به وسیله «آنتونی بلینکن» وزیر امور خاجه دولت بایدن تاسیس شد. این موسسه بسیاری از مقام های ارشد دولت بایدن را هم به کار گمارده است.

 

هماهنگ‌کننده سیاست‌های منطقه‌ای

کارشناسان و رسانه ها وظیفه اصلی شاپیرو را هماهنگ کردن سیاست های واشنگتن با تل آویو در جنبه های مختلف به ویژه سیاست های منطقه ای در قبال ایران عنوان کرده اند. تارنمای «میدل ایست آی» در مورد شاپیرو نوشت: وظیفه وی هماهنگ سازی دوطرف در مورد برنامه هسته ای ایران است اما قرار است به ویژه در زمینه فعالیت منطقه ای ایران، رویکردهای آمریکا و اسرائیل را هماهنگ کند.

به نوشته این تارنما، بنت تلاش دارد تا شیوه مبارزه جویانه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر پیشین این رژیم را تغییر دهد. از این رو بنت در دیدار با بایدن قول داد هر گونه انتقاد از بازگشت واشنگتن به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ را به صورت خصوصی به کاخ سفید انتقال دهد. این اقدام از آن جهت صورت می گیرد تا بنت بتواند روابط تیره صهیونیست‌ها با دموکرات ها را ترمیم کند.

پایگاه خبری تحلیلی «اکسیوس» (Axios) نخستین رسانه ای بود که خبر انتصاب و شروع به کار شاپیرو به عنوان مشاور ارشد رابرت مالی را اعلام کرد. تارنمای این مرکز رسانه ای چند روز قبل به نقل از یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا عنوان داشت: دانیل شاپیرو از هفته گذشته پس از تأیید صلاحیت به‌ عنوان مشاور ارشد به گروه ویژه ایران پیوست.

این تارنما دلیل حضور شاپیرو در گروه فوق را استفاده رابرت مالی از طیف گوناگونی از نظرات عنوان کرد که قرار است شاپیرو آن را جمع آوری و هماهنگ کند.

اکسیوس در مورد اهمیت این موضوع نیز بیان داشت که اسرائیل به دولت بایدن فشار می آورد برنامه دیگری را در صورت شکست سیاست های کنونی در مورد ایران آماده داشته باشد. شاپیرو با بسیاری از مقام های ارشد این رژیم و از جمله بنت رابطه شخصی دارد و می تواند در هر مذاکره ای نقش کلیدی ایفا کند. در این تحلیل یکی از دلایل انتخاب شاپیرو چنین عنوان شده است: اسرائیل نگران است که محدودیت های موجود در توافق هسته ای به ایران اجازه پیشرفت بیشتر در برنامه هسته ای را بدهد. از این روز می خواهد به سرعت یک راهبرد مشترک را با آمریکا برای مقابله با ایران تنظیم کند.

طبق این تحلیل، شاپیرو قبل از حضور بنت در واشنگتن فعالیت خود را آغاز کرد ولی تاکنون دیداری را با مقام های صهیونیستی انجام نداده است. ماموریت اصلی وی نیز انجام گفت وگو با نخست وزیر، وزیر خارجه و وزیر جنگ این رژیم برای تقویت هماهنگی ها با واشنگتن و فراهم کردن امکان گفت وگوهای صمیمانه تر میان آن ها در مورد ایران است. وی در برخی پرونده ها در زمینه عادی سازی روابط تل آویو و جهان عرب هم نقش داشته است.

اکسیوس تاکید دارد شاپیرو از نظر مقام های آمریکایی تجربه و دانش زیادی را از منطقه دارد بنابراین می تواند کمک زیادی را ارائه کند. علاوه بر این رابرت مالی تصمیم گرفته است تا در راستای آشنایی با دیدگاه های متفاوت، در هفته های بعد مشاوران و متخصصان بیشتری را به گروه خود اضافه کند.