شهر خبر

احیای دیدگاه لزوم خودمختاری استراتژیک با خروج آمریکا از افغانستان

آمریکا

خروج آمریکا از افغانستان بار دیگر دیدگاه لزوم ایجاد «ارتش اروپایی» را در میان منتقدین سیاست های آمریکا در کشورهای اروپایی به بحث روز تبدیل کرده است. ‌

به گزارش مشرق، طرفداران «خودمختاری استراتژیک اروپا» بر این باورند که اتحادیه اروپا بایستی سعی کند از وابستگی‌های خود به آمریکا در عرصه‌های مختلف دفاعی، سیاسی، اقتصادی، مالی و بهداشتی بکاهد تا از این طریق بتواند منافع خود در سطح جهان را تأمین کند.

بحث بر روی خودمختاری استراتژیک اتحادیه اروپا و تشکیل ارتش اروپایی زمانی جدی شد که امانوئل ماکرون در اواخر دهه ۲۰۱۰ خواستار «حاکمیت اروپایی» هوشمندانه شد و به دنبال آن آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان بر تعیین سرنوشت اروپا به دست خود اروپایی‌ها تاکید کرد. او معتقد است که اروپا بیش از این نباید برای تأمین امنیتش به آمریکا وابسته باشد. خروج یکجانبه آمریکا از معاهده آب و هوایی پاریس در زمان دونالد ترامپ با وجود مخالفت‌های اروپا و همچنین خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای با ایران و ناتوانی اروپا برای برداشتن قدم‌های جدی برای حفظ برجام از مواردی است که در سال‌های گذشته ضعف‌های سیاسی، مالی و امنیتی اروپا را آشکارا به رخ کشید.

هر چند بسیاری از مخالفان «خودمختاری استراتژیک اروپا» و طرفداران تقویت روابط دو سوی آتلانتیک سعی کردند تحولات آن زمان را به شخص رئیس جمهور وقت آمریکا دونالد ترامپ نسبت دهند و امیدوار بودند که با رفتن وی این بحران‌ها حل شود، اما خروج غیر مسئولانه جو بایدن از افغانستان بدون در نظر گرفتن منافع و خواسته‌های متحدین اروپایی اش بار دیگر اهمیت دسترسی اروپا به خودمختاری استراتژیک را در کانون توجه اروپایی‌ها قرار داده است.

همچنین کشمکش‌های تجاری چین با آمریکا و احتمال توافق دو طرف بر سر برخی از موضوعات بدون در نظر گرفتن منافع اروپا اهمیت استقلال بیشتر اروپا از آمریکا را دو چندان کرده است. ‌

در جدیدترین مورد پس از تحولات اخیر در افغانستان، «آنه گرت کرامپ کارن باوئر» وزیر دفاع آلمان و همتای اسلوونیایی او در نشست خبری روز پنجشنبه از پیشنهاد تشکیل ائتلاف نظامی اروپایی مستقل از آمریکا حمایت کردند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، وزیر دفاع آلمان در جلسه‌ای با حضور همتایان اروپایی خود در اسلوونی گفت: «توان نظامی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا وجود دارد».

کارن باوئر افزود: «سوال کلیدی اینجا است که برای آینده امنیت و سیاست دفاعی اروپا چگونه باید از توانایی‌های نظامی خود در کنار یکدیگر استفاده کنیم».

وزیر دفاع آلمان در حاشیه این نشست در پیامی توئیتری نوشت: «ائتلافی از کشورهای علاقمند در اتحادیه اروپا می‌توانند پس از تصمیم‌گیری تمامی اعضا، دست به اقدام عملی بزنند».

همچنین «شارل میشل» رئیس شورای اروپا روز چهارشنبه گفت: از نظر من، نیاز به رویداد ژئوپولیتیک دیگری نداریم تا آن را دستاویزی قرار دهیم که اتحادیه اروپا باید استقلال بیشتری در تصمیم‌گیری و ظرفیت اقدام در سطح جهانی داشته باشد.

از سوی دیگر، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز درباره همکاری اروپایی‌ها با آمریکا در افغانستان نوشت: اما در پایان، زمان‌بندی و ماهیت خروج از سوی واشنگتن تعیین شد. ما اروپایی‌ها-نه فقط به‌خاطر خارج شدن از فرودگاه کابل بلکه به خاطر مسائل وسیع‌تری- خود را وابسته به تصمیمات آمریکا می‌دانند. این مسئله باید به عنوان ندای بیدار باش برای کسانی باشد که به اتحاد آتلانتیک اهمیت می‌دهند.

منبع: مهر