شهر خبر

گابریل پین و کی‌روش استنلی نمی توانند با استقلال و پرسپولیس قرارداد ببندند؟

صحبتهای جمشید نورشرق باید قانون شود

جمشید نورشرق در مصاحبه ای که با رادیو داشت گفت : باشگاه پرسپولیس با تعهدی که داد پنجره اش باز شد اما استقلال همچنان پنجره داخلی اش بسته است.

باوجود صحبتهای جمشید نورشرق، رییس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون هنوز ابهاماتی در زمینه استخدام بازیکن و مربی خارجی در فوتبال ایران وجود دارد.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

صحبتهای جمشید نورشرق درباره آیین نامه جذب بازیکنان و مربیان خارجی که توسط سازمان لیگ برای فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران به هیات فوتبال استان ها و هم چنین باشگاه های حاضر در لیگ برتر ابلاغ شده است دارای یک ابهام اساسی در مورد پرونده های مربوط به معوقات و بدهی های باشگاه های ایرانی که در فیفا و دادگاه داوری ورزش (cas) موجود است، می باشد.

در ماده یک آیین نامه آورده شده است باشگاه هایی که کلیه معوقات و بدهی های منجر به صدور رای خود را در رابطه با پرونده هایی که نزد فیفا و دادگاه داوری ورزش نهایی شده است، پرداخت نموده و یا پس از صدور رای نهایی با طرف مقابل دعوی توافق نموده اند مجاز به عقد قرارداد با بازیکنان و مربیان خارجی می باشند.

ابهام این ماده از ایین نامه این است که عبارت “پرونده هایی که منجر به صدور رای نهایی شده است”، که به عنوان پیش شرط آورده شده است در چه مرحله از دادرسی کاربرد دارد؟! زیرا از مصاحبه های پر از ضد و نقیض مسئولین فدراسیون در مورد نحوه اجرای این آیین نامه به راحتی قابل درک است که این افراد و هم‌چنین اهالی فوتبال دقیقا متوجه نشدند که آیا باشگاهی که در دادگاه داوری ورزش ( CAS ) درخواست رسیدگی مجدد داده و پرونده در حال رسیدگی است نیز شامل ممنوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی می‌شود یا خیر.

آنچه مشخص است این است که احکامی که فیفا در مورد محکومیت باشگاه ها به پرداخت بدهی بازیکنان یا مربیان خارجی صادر میکند قطعی و لازم الاجراست و باشگاه ها اگر به این حکم اعتراضی داشته باشند میتوانند به دادگاه داوری ورزش ( CAS ) دادخواست رسیدگی مجدد دهند. البته در مورد باشگاه های ایرانی این دادخواست معمولا فقط در جهت تعویق صدور رای نهایی و خریدن زمان برای پیدا کردن منابع مالی جهت پرداخت بدهی ها صورت میگیرد نه برای صدور حکمی متفاوت که به نفع باشگاه باشد.

نحوه رسیدگی در دادگاه عالی داوری ورزش ( CAS ) نیز به این صورت است که بعد از ارایه دادخواست اگر الزامی ببیند که اجرای حکم باعث ضرر متقاضی رسیدگی مجدد است، قبل از رسیدگی نهایی دستور به توقف اجرای حکم اولیه تا صدور رای نهایی میدهد. مانند پرونده بدهی باشگاه استقلال به استراماچونی که هم اکنون در دادگاه داوری ورزش در حال رسیدگی است و حکم فیفا فعلا از حالت اجرا خارج شده است.

حال باید جمشید نورشرق و سازمان لیگ و هیاهت رئیسه فدراسیون فوتبال مطابق مقررات ویژه که در آخر این آیین نامه اورده شده و بیان میکند “اگر ابهامی در این دستور العمل وجود داشته باشند که نیاز به تفسیر آن باشد هیاهت رئیسه سازمان لیگ تصمیم مقتضی را اتخاد خواهد نمود” با صدور یک بیانیه یا ابلاغ نامه رسمی به باشگاه ها، نحوه اجرای این بند از آیین نامه را دقیقا بیان کنند.

این‌چنین است که مشخص شود که اگر حکم نهایی فیفا که در دادگاه داوری ورزش ( CAS ) از طرف باشگاه ها مورد اعتراض و منجر به صدور توقف اجرا حکم شده از نظر این آیین نامه پرونده در حال بررسی است و از موضوع عبارت “پرونده منجر به صدور رای نهایی” خارج میشود و باشگاه مورد نظر می‌تواند اقدام به جذب بازیکن یا مربی خارجی کند یا همان حکمی که فیفا صادر کرده باعث ممنوعیت باشگاه از جذب بازیکنان و مربیان خارجی می شود .